Näillä työkaluilla markkinointiasi tehdään

Oletko ajatellut, miten monipuolinen kattaus erilaisia työkaluja vaaditaan työn kuin työn tekemiseen? Myös digitaalisen markkinoinnin työkalupakkiin kuuluu työkaluja laidasta laitaan. Markkinointialustojen omia työkaluja, tapaamisiin tarkoitettuja työkaluja, tavallisia toimistosovelluksia ja muita elämää helpottavia työkaluja. Ei sovi myöskään unohtaa esimerkiksi kuvien tai videoiden käsittelyyn tarvittavia ohjelmistoja.

Haluamme tarjota nähtäville pienen siivun käyttämistämme työkaluista ja teknologioista. Kussakin asiakasprojektissa tarvittavat työkalut vaihtelevat yleensä jonkin verran, mutta valtaosa työstä tehdään samoja työkaluja käyttämällä. Yleensä erot tulevat esiin, kun valitaan käytettäviä markkinointikanavia ja -keinoja.

Yrityksessä käytettävät työkalut eivät aina kuulosta kaikkein tehokkaimmilta, mutta usein tietyt työkalut ovat käytössä syystä. Ehkä ne eivät sovi kaikille, mutta joskus niiden ympärille on muodostunut tehokas ja ymmärrettävä toimintatapa. Voi myös olla, että yhdellä työkalulla voi joissakin tapauksessa tehdä useaa eri asiaa, vaikka näin ei juuri omassa yrityksessäsi olisikaan.

Sisäiset projektinhallinnalliset työkalut

Projektinhallintaan ja asiakastyöajan seurantaan käytämme Wrikeä. Samaa työkalua käytämme myös sisäiseen projektiviestintään, mutta osa viestinnästä käydään Slackissa sekä Teamsissa ja sähköpostitse. Verkkotapaamisten osalta olemme hyödyntäneet sekä Zoomia, Teamsia että Google Meetiä. Tehtävien hallinnassa luotamme sekä edellämainittuun Wrikeen että Todoistiin.

Laskentataulukot, erilaiset esitykset ja artikkelit laaditaan Googlen työkaluilla, joissakin tapauksissa Microsoftin vastaavilla Office-sovelluksilla. Muistiinpanoihin käytämme esimerkiksi Obsidiania ja Notionia. Uutisten ja muiden artikkelien seurantaan käytetään esimerkiksi Feedlyä.

Muita omassa käytössämme olevia työkaluja ovat esimerkiksi Grammarly oikeinkirjoituksen tarkistamiseen, Loom sisäisten ohjeistusten laatimiseen, Adoben ohjelmistot graafiseen suunnitteluun, Krisp tapaamisten äänenlaadun nostamiseen sekä Bitbucket nettisivujen koodin ylläpitämiseen.

Lue lisää:

Osaamisen jakamista videoiden avulla
Laadukas projektinhallinta on tärkeä osa onnistunutta markkinointia
Tiimin sisäinen kommunikaatio Aboadissa
Digitaalisen markkinoinnin viikkokatsaus – kurkistus kulissien taakse
Markkinoijan kattavin ekosysteemi – Google

Kanavamarkkinoinnin työkalut

Lähes jokaisella sosiaalisen median palvelulla on omat markkinointityökalunsa. Käytetyimpiä meidän tapauksessamme ovat Meta Business Suite Metan palveluissa markkinointiin, LinkedIn Campaign Manager LinkedInissä markkinointiin sekä Google Ads Googlen mainosverkostossa sekä hakukoneessa markkinointiin. Myös Xingillä, TikTokilla, Spotifyllä, Redditillä, X:llä (entinen Twitter) sekä Microsoftilla on omat työkalunsa.

Näiden mainosalustojen perustyökalujen lisäksi on olemassa myös vähän kapeamman näkökulman työkaluja, kuten LinkedIn Sales Navigator tai Google My Business. Toki myös sovelluskaupoilla on omat työkalunsa, kuten Google Play Console tai App Store Connect.

Lue lisää:

Poimi vinkit kanavatyökalujen käyttöön blogistamme

Analytiikan työkalut

Toki mainosalustoilta löytyy omat analytiikkatyökalunsa, onhan mainonnan tulokset nähtävä jostakin. Niiden lisäksi käytämme verkkosivujen analytiikan keräämiseen muiden muissa Google Analyticsia, Matomoa sekä Piwik Prota. Käyttäytymisen analysointia voimme tarkentaa esimerkiksi Clarityllä tai Hotjarilla. Yksityiskohtaisempaa tietoa saamme tarvittaessa esimerkiksi Leadfeederin avulla.

Eri seurantametodien ylläpitäminen ei aina ole yksinkertaista, mutta sitä helpottamaan käytämme Google Tag Manageria sekä Piwik Tag Manageria.  Evästeiden hallintaan käyttämämme ratkaisu on yleensä Cookiebot. Ja kun yksityisyydestä puhutaan, myös Iubendan palvelu on aktiivisessa käytössä.

Kaiken keräämämme markkinointianalytiikan yhdistämiseen käytämme Supermetricsiä, jonka avulla tuomme tiedon dashboardeille Looker Studioon.

Lue lisää:

Google Analytics muuttuu – mikä muuttuu?
Looker Studio -markkinointidashboardin rakentamisen vinkit
Helpompaa tägien hallintaa Google Tag Managerin avulla
Analytiikka-alustat esittelyssä: Clarity
Analytiikka-alustat esittelyssä: Matomo

Nettisivujen teknologiat

Nettisivujen alusta on edelleen useimmiten WordPress, mutta nopeiden markkinointisivujen ja konseptien laatimiseen käytetään Squarespacea. WP-nettisivut koostuvat useimmiten joko Advanced Custom Fieldsin avulle tehtävistä lohkoista, ja joissakin tapauksissa on käytetty Elementoria sekä Diviä sivujen rakentamiseen.

Lomakkeiden rakentamiseen käytetään pääasiassa markkinoinnin automaatioalustojen lomakkeita, mutta joskus myös Typeformia, Forminatoria tai Contact Form 7:ää. Kehitystyö tapahtuu Visual Studio Codella sekä Local-työkalulla. WP-sivujen koodit versioidaan ja varmuuskopioidaan Gitin avulla. Nettisivujen liikenteen ohjaamisesta huolehtivat Cloudflare sekä AWS.


Lue lisää:

Nettisivujen rooli MaaSissa

Markkinoinnin automaatiot

Sähköposti- ja automaatioalustat ovat riippuvaisi siitä, onko asiakkaalla jo jokin tietty alusta käytössä. Aiemmin valtaosalla asiakkaistamme oli käytössä Mailchimp, mutta nykyään suurin osa automaatioista tehdään HubSpotilla, ActiveCampaignilla tai MailerLitellä. Suomalaisista alustoista käyttöä on löytynyt myös LianaMailerille.

Lue lisää:

Automaatiot apuna markkinoinnin ja myynnin prosesseissa

Aboad tarjoaa työkaluja myös asiakkaille

Emme ole pelkästään ottavana osapuolena. Tarjoamme ja valmistelemme asiakkaidemme käyttöön jatkuvasti erilaisia taulukoita, kalentereita, mittaristoja ja muita työkaluja. Esimerkiksi linkkien seurantaan ja sekä some-julkaisujen aikatauluttamiseen meiltä löytyy työkalut, kuten myös täysin kustomoidut dashboardit.

Lue lisää: 

Miten personoitu Data Dashboard voi helpottaa markkinoinnin analysointia ja kehitystä?

Työkalut eivät lopu

Edellä mainitut työkalut ovat vain osa käyttämästämme työkalupakista. Tosiasiassa erilaisia työtä helpottavia pieniä työkaluja on uskomaton määrä, ja sen lisäksi isommat kokonaisuudet elävät jatkuvasti. Uuden asiakkuuden myötä saatamme ottaa haltuun kokonaisuuksia, joita meillä ei aiemmin ole ollut. Myös tekoälyn kehitys tuo jatkuvasti uusia työkaluja testiin ja ehkä myös pysyvämpään käyttöön.

Lue lisää:

Mitä tehdä kun markkinoinnin työkalua ei enää ole

Uusien teknologioiden ja työkalujen kartalla pysyminen vaatii jatkuvaa valppautta ja seurantaa. Me seuraamme alan muutoksia joka tapauksessa, joten samalla pysymme ajan tasalla myös työkalujen osalta. Jos myös sinä haluat saada uusinta tietoa markkinoinnin alalta, tilaa Digital Marketing Weekly -uutiskirjeemme, joka muuten on yksi tarjoamistamme työkaluista.

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly