Helpompaa tägien hallintaa Google Tag Managerin avulla

Tällä kertaa esittelemme markkinoijalle erittäin tärkeän ja hyödyllisen työkalun, nimeltä Google Tag Manager. Sen avulla on helppoa hallita sivustolle lisättäviä lyhyitä tägejä.

Mikä on tägi?

Tägi on yksinkertaistettuna lyhyt pätkä koodia, esimerkiksi Google Analyticsin tai Bingin seurantakoodi. Tässä esimerkkinä Google Analyticsin javascriptillä toteutettu seurantakoodi:

<script>
(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','https://www.google-analytics.com/analytics.js','ga');
ga('create', 'UA-XXXXX-Y', 'auto');
ga('send', 'pageview');
</script>

Tällaiset tägit yleensä tulee liittää sivuston jokaiselle sivulle. Usein lisäohjeena vielä mainitaan, että tägi tulee lisätä joko sivun head- tai body-tagin sisälle. Monilla sivustoilla on käytössä ominaisuuksia, jotka helpottavat esimerkiksi seurantakoodien hallinnointia. Jokaiselle sivulle ei siis tarvitse erikseen lisätä seurantakoodia, vaan järjestelmä hoitaa sen automaattisesti.

via GIPHY

Miksi GTM on tarpeellinen?

Kaikki edellä mainittu kuulostaa hienolta ja kätevältä, mitä se ehdottomasti onkin. Siitä huolimatta nykypäivän digitaaliset työkalut (nettisivut ja seurantakoodit mukaanluettuina) päivittyvät ja parantuvat jatkuvasti. Mitä, jos seurantakoodi muuttuu? Osaisitko päivittää sen oikeaan paikkaan sivustollasi? Entä mitä jos yksi seurantakoodi ei riitäkään, vaan pitäisi saada jokin toinen käyttöön samanaikaisesti?

Tällaisia tilanteita varten helpotusta löytyy Google Tag Manager -palvelusta (GTM). Siihen voit koostaa kaikki sivustosi tarvitsemat tägit, oli niitä yksi tai sata, ja sivustollesi lisäät vain kaksi lyhyttä tägiä. Ta daa! Kaikki haluamasi koodit toimivat sivustollasi täysin samalla tavalla kuin jos olisit ne itse koodannut.

Joustavuudessa löytyy

Markkinoijan näkökulmasta ehkä paras ominaisuus on joustavuus. Mitään ohjelmointoitaitoja ei vaadita tägien lisäämiseksi, poislukien Google Tag Managerin koodin lisäämisen sivustolle. Mutta tämän tehtyäsi voit kuitenkin unohtaa sen, eikä siihen tarvitse enää koskea ellet välttämättä halua.

Uuden järjestelmän oppimiskäyrä saattaa olla aluksi melko jyrkkä, mutta se kannattaa. Googlelta löytyy varsin kattavat ja helposti ymmärrettävät ohjeet Tag Managerin käyttöön. Myös ohjelmoijat hyötyvät nopeasta ja vähemmän ylläpitoa vaativasta prosessista.

GTM mahdollistaa sen, että usean eri seurantakoodin sijasta voi lähettää tekniselle puolelle vain yhden koodin. Tämän jälkeen järjestelmään on helppo lisätä tarvittavat alustat. Markkinoijana saan tarvitsemani työkalut käyttööni heti. Kaiken lisäksi GTM:ia käyttäen on vaikea rikkoa sivustoa, eli voin turvallisin mielin tehdä muutoksia. Mitään ei mene peruuttamattomasti rikki, vaan kaiken voi korjata nappia painamalla.
– Juha Pihkakoski, Aboad Oy

Testaa ennen julkaisua

Entä mitä jos haluankin ensin testata tägin toimivuutta? Ei hätää, tämä onnistuu ja erittäin helppoa. Tarvitset kuitenkin erillisen Tag Assistant -lisäosan selaimeesi. Google Tag Assistantin avulla voit muutokset tehtyäsi testata uutta konfiguraatiota tuotantoympäristössä! Tag Assistant kertoo, mitkä tägit toimivat sivustosi tuotantoversiossa, mikä on elintärkeää testauksen kannalta.

GTM on turvallinen

Saatat miettiä, että onko tällainen järjestelmä sitten turvallinen. Voit huoletta nukkua yöunesi, sillä GTM on erittäin turvallinen ohjelmisto. Voit lisätä myös muita käyttäjiä, ja antaa näille erilaisia oikeuksia tehdä muutoksia. Voit jopa antaa alaisellesi oikeuden tehdä muutoksia, mutta pitää vain itselläsi oikeuden julkaisuun, jottei sivustolle pääse mitään epämääräistä.

Kaiken lisäksi GTM mahdollistaa käyttöoikeuksien antamisen myös kolmansille osapuolille, kuten Aboad. Tämä tarkoittaa sitä, että ongelman kohdattuasi voit ottaa yhteyttä GTM-asiantuntijaan, joka pystyy tutkimaan ja korjaamaan GTM-konfiguraatiosi.

Mietityttääkö skaalautuvuus?

Minulla on ilo kertoa, että Google Tag Manager on erittäin hyvin skaalautuva työkalu. Olipa sivustollasi yksi tai sata tägiä, niiden hallinta helpottuu huomattavasti.

Käyttäjien määrä ei myöskään ole ongelma. Voit olla pieni toimija kuten Aboad tai kansainvälinen suuryritys, mutta GTM:n hallinta toimii kummassakin tapauksessa täysin samalla tavalla. Käyttäjien ja heidän oikeuksiensa lisääminen tai poistaminen on helppoa ja tehokasta. Lisäksi järjestelmään on mahdollista luoda erilaisia työtiloja, ja se sisältää erittäin toimivan versionhallinnan.

Tägien luonti

GTM on siitä hieno järjestelmä, että yksinkertaisten tägien lisääminen on erittäin helppoa ja nopeaa. Esimerkiksi Google Analytics -tägin luomista varten löytyy valmis pohja, johon pitää vain täyttää tarpeelliset tiedot. Tämän lisäksi jokaista tägiä varten on asetettava ”trigger”, joka määrittää, milloin tägi on aktiivinen. Sen asettaminen on myös varsin intuitiivista.

Yksinkertaisempien tägien lisäksi on myös mahdollista luoda erittäin monimutkaisia tägejä, joten GTM sopii jokaiseen projektiin.

GTM Analytics Template

Laitetaanko teidänkin tägit kuntoon? Aboadilla on kokemusta useiden asiakkaiden tägien hallinnasta, ja käytämme Google Tag Manageria helpottamaan päivittäisiä toimintojamme. Jos kiinnostuit ja haluat tietää lisää, ota ihmeessä yhteyttä, niin laitetaan sinunkin tägisi ojennukseen!

Lue muita blogeja samasta aihepiiristä:
Miten lisään Google Tag Managerin seurantakoodin sivuilleni – video > 
Hyödynnä Tag Manageria paremmin, osa 1 >
Hyödynnä Tag Manageria paremmin, osa 2 >
Hyödynnä Tag Manageria paremmin, osa 3 >
Tagin luominen Google Tag Managerissa – videosarja >
Helpompaa Tagien hallintaa Google Tag Managerin avulla >

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly