Hyödynnä Google Tag Manageria paremmin, osa 3: tilien hallinta

Olen muutamien viime vuosien aikana nähnyt jos jonkinlaista Google Tag Manager -tiliä. Yleensä uudessa projektissa joko ei ole GTM-tiliä lainkaan tai se on hyvin vaatimattomasti ylläpidetty. Hyvin tyypillistä on, että tili asetetaan nettisivujen julkaisun yhteydessä ja sen kautta asennetaan vain Google Analytics, minkä jälkeen koko homma unohdetaan. Tällä tavalla seuranta tietysti toimii, mutta toimintatapa ei ole kestävä.

Toinen ääripää, joita tosin näkee harvemmin, on todella monimutkainen himmeli, jonka selvittäminen voi olla usean tunnin työ. Tällaisessa tapauksessa yhdessä tilissä saattaa olla useita sivustoja ja jokaisella sivustolla oma seurantalogiikkansa – tai ei logiikkaa lainkaan. Tilejä voi tietysti olla useampia.

Miten tällainen soppa sitten selvitetään? Minäpä kerron.

1. Kaikki alkaa suunnitelmasta

Mitä isompi kokonaisuus, sen tärkeämpää on kunnolla suunniteltu seurantastrategia. Huomiota on kiinnitettävä mm.:

  • Verkkosivukonversioihin
  • Sivuston rakenteeseen
  • Merkittäviin käyttäjätoimintoihin

Hyvä tapa on laatia jonkinlainen kartta tilirakenteesta, jos kyseessä on vähänkään suurempi tili. Tässä vaiheessa on myös hyvä yrittää laatia strategiasta sellainen, että se sopii helposti kaikkiin tarvittaviin sivustoihin. Näin jatkossa on helpompi ylläpitää ja päivittää sivuston seurantaa. Suunnitelman on syytä pohjautua markkinoinnin taktiseen suunnitelmaan, jos sellainen on laadittu. Muussa tapauksessa tärkeitä tilastoja saattaa jäädä keräämättä.

2. Sivustojen ja tilien yhtenäistäminen

Useat tilit voidaan aika usein uudelleenorganisoida yhden tilin alle. Joissain tapauksissa se ei ole hyödyllistä, vaan sivustot halutaan pitää eri tileillä esimerkiksi sen vuoksi, että kyseessä ovat eri brändit. Tilit ovat kuitenkin vain organisoinnin väline, eli teknisesti ei ole merkitystä minkä tilin alla mikäkin sivusto on.

Jos sivustoja halutaan siirrellä tilistä toiseen, se onnistuu varsin helposti tuonti ja vienti -työkalulla. Vienti-ominaisuuden avulla koko sivuston voi tallentaa JSON-tiedostona (koneelle ymmärrettävää tekstiä), ja tuonti-ominaisuudella sen voi kopioida toiseen tiliin. Kopioinnin jälkeen on aina tarkastettava, että muuttujat sekä esimerkiksi tägit ovat yhtenevät uuden sivuston kanssa.

3. Testaaminen

Aiemmassa artikkelissani olen kirjoittanut testaamisen tärkeydestä, sekä käynyt läpi testausprosessin. Se tulee tässä vaiheessa ajankohtaiseksi, sillä jokaisen sivun seuranta on syytä testata huolellisesti. Ei riitä, että GTM näyttää kaiken olevan kunnossa, sillä ikäviä yllätyksiä voi sattua myös veteraaneille. Tarkistitko, että Google Analyticsin tunniste on päivitetty? Ovatko Facebook-tapahtumien nimet paikkansa pitäviä? Entä muistitko julkaista viimeisimmät muutokset kaikkiin sivustoihin?

Testausvaiheessa käy myös helposti ilmi, jos nettisivuille asennettu seurantakoodi ei olekaan oikea. Tämä on kokemukseni mukaan varsin tyypillinen ongelma, sillä kun sivustoja on useita, saattaa olla hankalaa pysyä kartalla siitä, mikä seurantakoodi liittyy mihinkin sivustoon. Oikotietä onneen ei ole, vaan nämä on aina tarkistettava itse. Kun GTM-seurantakoodien toimivuus on varmistettu, on vielä varmistettava kunkin sivuston seurannan toimivuus. Siihen on jokaisella analytiikkapalvelulla yleensä jonkinlainen työkalu. Jos ei ole, niin toimivuuden voi testata ihan vain käyttämällä sivustoa. Jos käynti ja tapahtumat mitataan oikein, on seuranta asennettu oikein.

4. Launch

Kun kaikki on valmista seuraa hankalin mutta toisaalta helpottavin vaihe. Julkaisu on aina jännittävä tapahtuma, ja monet asiat voivat tässä vaiheessa mennä pieleen. Olet kuitenkin testannut seurannan huolellisesti ja varmistanut kerätyn tiedon paikkansapitävyyden, joten ongelmia ei tietenkään tule. Jos käykin niin, että jokin asia ei toimikaan, kannattaa tarttua heti toimeen eikä lamaantua. Yleensä ongelma on jossakin pienessä asiassa, joka on lipsunut sormien välistä. Silloin ongelma on nopeasti ratkaistu. Jos ongelma onkin isompi, ei hätää. Virheitä sattuu ja seuraavalla kerralla tuskin teet samaa virhettä uudelleen.

Lue myös sarjan aiemmat osat: osa 1, osa 2

Lue muita blogeja samasta aihepiiristä:
Miten lisään Google Tag Managerin seurantakoodin sivuilleni – video > 
Tagin luominen Google Tag Managerissa – videosarja >
Helpompaa Tagien hallintaa Google Tag Managerin avulla >

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly