Analytiikka-alustat esittelyssä: Matomo

Ei tule yllätyksenä, että monet ovat alkaneet etsiä Googlen työkaluille ja palveluille vaihtoehtoja. Monessa tapauksessa vaihtoehtoja on ollutkin, mutta web-analytiikan osalta Google on edelleen hintaansa (ilmainen) nähden lyömätön vaihtoehto. Erilaisia analytiikan työkaluja on tullut tarjolle viime vuosina vaikka kuinka paljon, mutta lähes jokainen niistä on erikoistunut mittaamaan hyvin jotakin tiettyä asiaa. Googlettomat analyticsit ovat olleet kiven alla.

Voiko analytiikkaa olla ilman Googlea?

Aiemmin Piwik-nimellä tunnettu Matomo yrittää asemoitua juuri tällä tavalla: Analytics, mutta ilman Googlea. Mutta miksi? On selvää, että suurin osa Googlen työkalujen hyödyllisyydestä tulee juuri siitä, että niistä kerättyä dataa voidaan käyttää muissakin yhtiön palveluissa. Uudelleenmarkkinointi on tästä hyvä esimerkki. Tilastojen kerääminen on oikeastaan vain sivutuote, ja varsinainen ohjelmanumero on käyttäjistä kerätty tieto. Monet haluaisivat lisäksi omistajuuden keräämäänsä dataan, eivätkä halua antaa sen käyttöoikeutta muille.

Avoimen lähdekoodin analytiikka-alusta, jossa yksityisyys on nostettu etusijalle, ja omistat keräämäsi datan. Kuulostaa täydelliseltä, mutta mitä jätetään kertomatta? Matomoa on testattu Aboadissa kesän ajan, ja erot järjestelmien välillä ovat tulleet suurimmaksi osaksi esiin.

Tässä tiivis listaus huomioista:

  • Molemmat järjestelmät vaativat yhtä paljon asennustyötä
  • Kampanjaraportointi toimii Google Analyticsissa paremmin
  • Molemmat alustat tarjoavat tag manager -työkalun
  • Matomo tarjoaa 100% datan omistajuuden
  • Matomo ei välttämättä vaadi evästeilmoituksen käyttöä
  • Matomon avulla käyttäjille voi tarjota helpon tavan estää itsensä seuraaminen
  • Integraatiot eri järjestelmiin on Google Analyticsissa aivan omaa luokkaansa
  • Matomossa “bounce-eventtien” käyttäminen on yksinkertaisempaa

Paljon lupaavia ominaisuuksia

Molemmissa analytiikka-alustoissa on siis puolensa. Emme ole jättäneet Google Analyticsia pois työkalupakistamme, mutta tulevaisuudessa tilanne voi muuttua. Tällä hetkellä käytämme kumpaakin järjestelmää aktiivisesti eri käyttötarkoituksiin. Matomon lupaavin ominaisuus on seuraaminen ilman evästeiden hyväksymistä, mutta markkinoijalle se saattaa tarkoittaa vaillinaisempia raportteja.

Matomoa voi käyttää kahdella tavalla. Joko maksullisena palveluna tai omalla palvelimella, jolloin datan omistajuus on aina 100%. Molemmissa vaihtoehdoissa on omat puolensa, ja molemmissa kustannuksia tulee, vaikkakin eri asioista. Itse asennettuna palvelimen käyttömaksut voivat nousta pitkällä aikavälillä varsin suuriksi, mutta taas ostettuna palveluna Matomo saattaa tulla lyhyellä aikavälillä kalliiksi, sillä se sisältää paljon ominaisuuksia, joita kaikki eivät välttämättä tarvitse. Markkinoinnin toimijoille itse ylläpidettävä versio voi olla paras vaihtoehto, sillä tällöin voi itse ylläpitää monen kumppanin analytiikkaa.

Haluatko kuulla lisää Matomosta tai muista analytiikkatyökaluista? Varaa aika kalenterista tai soita, niin sovitaan aika ja jutellaan.

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly