Strategian työkalut: Kuluista kasvua -malli

“Eipä tullut mieleen, että tuonkin voisi monetisoida” on kommentti, jota kuulemme eri muodoissa asiakkailta, kun suunnittelemme, minkälaisia myytäviä kokonaisuuksia tai lisämyytäviä asioita jo olemassa olevista asioista voidaan monetisoida.

Kyky monetisoida asioita, joiden rahallista arvoa ei aiemmin ymmärretty, voidaan myös kyynisesti kuitata toteamalla, että jotkut keksivät aina keinoja repiä lisää rahaa. Yrityksen tuloksellisuuden kannalta kuitenkin asioita, jotka tuovat lisäarvoa ja joista ollaan valmiita maksamaan, kannattaa olla ostettavissa.

Haluatko konsultointia oikeiden strategiatyökalujen valintaan? Nappaa vartti kalenterista ja puhutaan lisää.

Kuluista tulonlähde

Tällä kertaa ei kuitenkaan puhuta vain sattumanvaraisten asioiden monetisoinnista. Tässä Strategian työkalut -sarjan osassa keskitytään erityisesti kulujen muuttamiseen tuloiksi.

Tämä työkalu on kehittynyt viimeisten vuosien aikana erilaisten yritysten toimintaa analysoidessani ja benchmarkeista sovellettavia strategioita hakien. Tämä menee joskus vertikaalisen integraation kanssa samaan laatikkoon, mutta ei läheskään aina.

Esittelemääni versiota tästä mallista olen itse kehittänyt ja siinä on hyödynnetty muiden aiempaa työtä tältä osa-alueelta.

Mallioppilaana kustannustehokas kasvaja Amazon

Erittäin hyvä esimerkki tämän strategiatyökalun käytöstä löytyy Amazonilta. Siellä katsotaan kulurivejä ja pyritään löytämään keinoja tehdä niistä voittoja.

Amazon Web Services on kuuluisa esimerkki tästä. Aiemmin verkkokauppa-alusta maksoi palvelintilasta, kunnes se tajusi alkaa myymään käyttämätöntä tilaa. Tämä on laajentunut yhdeksi maailman arvokkaimmaksi yritykseksi, jos se erotettaisiin emoyhtiöstä.

Amazon ei ole tehnyt tätä vain AWS:n osalta, vaan hyödyntää samaa Fulfillment By Amazonin (FBA) ja tulevaisuudessa myös muiden logistiikkapalvelujen muodossa. Käytännössä kuka tahansa voi katsoa, mikä on suurin kulu Amazonille ja sanoa, että heillä on todennäköisesti tähtäimessä sen muuttaminen omaksi palvelukseen seuraavan viiden vuoden aikana.

Kuluista tuloja -työkalun hyödyntäminen

Tämän strategiatyökalun käyttö ei vaadi välttämättä talouspuolen ammattilaista, vaan ihan normaali bisnesäly riittää. Jopa minä osasin sen tehdä! Pitää vain ymmärtää, mistä tulee eniten menoja ja miettiä, miten ne muuttaisi voitoiksi.

Tästä esimerkkinä on erään suunnittelusprintin osa, josta aukeaa, kuinka kyseistä työkalua käytettiin Aboadin toiminnan analysointiin ja löydettiin tuloiksi muutettavia menoja.

Tämä on vain yksi tapa käyttää työkalua, mutta se on ollut meille hyödyllinen ja konkretisoi paremmin mahdollisuuksia myös hieman Amazonia pienemmissä taloissa.

Tuon kyseisen työn tuloksia on meillä kehityksessä useampia, mutta valmiina on Aboad Fuure Services -palvelu, joka on moderni näkökulma markkinoinnin kehittämiseen ja idea on syntynyt juurikin kuluanalyysista.

Strategiatyökalun käytännön hyödyllisyys nyt

Jatkamme vielä Amazon-esimerkin tarkastelua. Amazon on lähtökohtaisesti kustannustehokkuuteen vannoutunut yhtiö. Ei kitsas ja on valmis investoimaan, mutta pyrkii löytämään aina uusia tapoja ansaita rahaa mieluummin kuin menettää sitä. Suurin osa yrityksistä tekee tätä vain silloin, kun makrotaloudessa menee huonosti ja omassa organisaatiossa silvotaan budjetteja.

Yllä mainitun teeman huomioiden, ei liene vaikeaa arvata, mitä todennäköisesti tulee tapahtumaan seuraavien kuukausien aikana mainituille budjeteille?

Edellä mainitusta syystä tätä strategiatyökalua on erittäin hyödyllistä käyttää tässä kohtaa. Yritysten pitää tarkastella, mihin kaikkeen ne investoivat, ja voisiko niistä saada merkittäviä tulovirtoja, jotka joko kattavat tai skaalatessaan ylittävät menot.

Todennäköisesti ette tule hyödyntämään tätä

Olematta kovinkaan pessimistinen, pitää otsikko paikkansa. Suurin osa yrityksistä ei tätä hyödynnä, joten todennäköisyydet ovat teitä vastaan. Toki tulokset ovat puolellanne, jos hyödynnätte.

Ainoa ja suurin ongelma tämän työkalun käyttöön on “ei me voida” ja “ei tuosta kukaan maksa” -lausahdukset, joilla suositukset voi ampua alas. Jos noita näkökulmia aikoo laukoa, ei kannata tehdä edes valmisteluja.

Jos kuitenkin sisäistää, että ihmiset maksavat vaikka mistä suuria summia rahaa, voi omaa lisäarvoa tuottavaa hyödykettä rauhassa myydä ja oikein markkinoituna se kyllä myy.

Lue sarjan muut osat:

Blogisarja alkaa

Osa 1: T-algoritmilla biljoonayritysten kilpailuedut haltuun

Osa 2. Vallihaudoilla vahva puolustus kilpailuilla markkinoilla

Osa 3. Kuluista kasvua -malli

Osa 4. Kaupallinen megatrendianalyysi strategiapäivityksen pohjana

Jos haluat varmistaa, että saat ensimmäisten joukossa tiedon seuraavista strategian työkaluista, tilaa blogijulkaisut sähköpostiisi.

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly