Teoista sanoiksi

Ablog

Enemmän irti markkinoinnista

Aboadin blogi - Ablog, tarjoaa sinulle sisältöä, jolla saat enemmän irti markkinoinnistasi. Testaamme, tökimme ja revimme uusia markkinointikeinoja ja teknologioita etsiessämme asiakkaillemme juuri heidän tarpeisiinsa parhaita ratkaisuja. Jotta opittu tieto ei jäisi vain omien seiniemme sisälle, haluamme jakaa sitä myös muiden käyttöön. Mikä toimii, mikä ei, ja miten saat ne omaan käyttöösi. Lisäksi puhumme joskus myös itsestämme. Digitaalinen markkinointi ja sen yhdistäminen saumattomasti muihin markkinoinnin keinoihin on leipämme, joten aiheetkin ovat sen ympäriltä.

Mitä ovat ne toiminnot, jotka ovat mahdollistaneet meille hemmetin hyvän asiantuntijatiimin?

Lue, miten markkinoinnin suunnittelusta voidaan luoda koko organisaatiolle, kaikille sidosryhmille sekä tietysti asiakkaille arvoa tuottava prosessi.

Google Data Studion avulla on mahdollista tuoda samaan raporttiin dataa lähes kaikista yleisimmistä markkinoinnin työkaluista.

Markkinoinnin asiantuntijan tulisi ymmärtää liiketoimintaa ja erityisesti markkinointia kokonaisvaltaisesti, mutta samalla omata syvempi osaaminen oman työnkuvansa vaativasta työstä.

Aboad on tukemassa vastuullisuutta ja yhteiskunnallista vaikutusta pro bono -yhteistyössä Vennerin keittössä -palvelun kanssa.

Näiden 5 käytännön vinkin avulla saat Analytics-työkalupakkiisi lisää sisältöä, ja pääset lähemmäksi datan todellisen merkityksen ymmärrystä ja hyödyntämistä liiketoiminnan tukena.

Yksinkertaiset evästeilmoitukset eivät enää ole laillisesti päteviä. EU:n tuomioistuin on antanut päätöksen, jonka mukaan evästeiden asettamisessa vaaditaan aktiivista hyväksyntää.

Asiakaskokemuksen kehittämiseksi yrityksen on kerättävä sekä määrällistä että laadullista dataa, ja kehitettävä markkinointiaan näiden tietojen pohjalta.

Jatkossa kuluneen viikon tärkeimmät uutiset ja niiden analyysit voi saada suoraan sähköpostiisi, josta pääset ne tiiviisti lukemaan.

Suurin osa liiketoiminnoista hyötyisi kampanjoita enemmän jatkuvasta markkinoinnin kehityksestä, jossa markkinointia kohdistetaan asiakaspolun vaiheen mukaan.

Personoitu Data Dashboard toimii oivana työkaluna suurtenkin datamäärien käsittelyyn, havainnollistamiseen ja analysointiin markkinoinnin tueksi.

Googlen verrattain uudet Shopping-mainokset ovat rantautuneet myös Suomeen. Shopping-mainokset ovat omiaan tuomaan tuotteita varsin potentiaalisten asiakkaiden näkyville.

Attribuutiomallinnus auttaa sinua ymmärtämään, miten eri kanavat ja kampanjat toimivat yhdessä konversiopolun aikana sekä tarkastelemaan ja ymmärtämään asiakkaan ostoprosessia ennen konversion syntymistä.

Digitaalisen markkinoinnin viikkokatsauksissa käsitellään tiiviisti ja informatiivisesti viikon viimeisimmät markkinoinnin uutiset.

Eikö olisi helpompaa vain paketoida palveluita helposti pureksittaviksi tuotteiksi? Varmasti olisi, mutta ongelma on siinä, että jokainen tapaus on erilainen, eikä valmiiksi paketoiduilla tuotteilla voi…

Jos olet suuntaamassa kansainvälisille markkinoille, tiedät varmaankin, että kohdemarkkinoita koskevia päätöksiä ei kannata tehdä Tarot-korteista ennustamalla tai äidin mielipiteen perusteella. Mielessäsi voi pyöriä seuraavanlaisia kysymyksiä…

Analytiikka on osa markkinointia ja liiketoimintaa – siitä ei pääse yli eikä ympäri. Koska verkkosivut ja -sovellukset ovat yhä kiinteämpi osa liiketoimintaa, myös niistä kerättävä analytiikka on tärkeää.

Kuka olet ja miten päädyit Aboadille? Olen Jenna, seikkailuista ja haasteista syttyvä markkinoinnin johtamisen maisteriopiskelija Vaasan yliopistosta. Minua kiinnostaa erityisesti data-analytiikka ja sen tuomat mahdollisuudet…

Mitä eroa on myynnillä ja markkinoinnilla? Määritelmän tasolla ei mitään, sillä molemmat voidaan määritellä lauseella: ”ihmisten päätöksiin ja toimintaan vaikuttamista”. Miksi sitten myynti ja markkinointi…

“Tuli tällainen asiakkaan mainos vastaan, jossa teksti vaihtuu turhan nopeasti,” toimarimme Juha totesi ja liitti kuvakaappauksen kyseisestä taidonnäytteestä. “Niin vaihtuu. Minunkin mielestäni sisällöt vaihtuvat liian…

Toimiva yritys tarvitsee markkinointia. Yrityksen koko usein ratkaisee kuitenkin sen, paljonko markkinointiin voidaan käyttää resursseja. Yleensä markkinointi on tehokkaampaa ja johdonmukaisempaa mitä enemmän siihen on…

Olet hankkinut dataa, tehnyt analyysia menneestä ja taustatutkimusta sekä kohderyhmästä että kilpailijoista. Nojaat vahvasti dataasi ja tuot siihen perustuvan suunnitelmasi hyväksyttäväksi pomollesi, johtoryhmälle tai hallitukselle….

LinkedIniä pidetään yleisesti hyvin kalliina markkinointikanavana yrityksille. Kuitenkin useiden b2b-yritysten kohdalla tarkasti kohdennetut mainokset ovat tuoneet laadukkaiden liidien myötä muita somekanavia kustannustehokkaampia tuloksia. Mutta kuka…

Aiemmassa artikkelissa tutustuimme Google Tag Managerin muuttujiin sekä tägien nimeämiskäyntäntöihin. Tässä artikkelissa käsittelemme erittäin hyödyllistä ominaisuutta: debuggaus- eli testaustyökalu. Tuntuuko, että tägeissä on usein jotain…

“Markkinoinnin moniosaaja saa näköalapaikan kasvavassa yrityksessä. Osaathan käyttää ainakin viittä eri markkinointialustaa, tehdä graafista suunnittelua, tehdä konversio-optimointia, järjestää tapahtumia ja koodata vähintään kahdella kielellä.” Kuulostaako…

Pitäisikö markkinointia tehdä inhouse vai ulkoistaa, ja mitä osa-alueita mihinkin? Lue, millaisen ratkaisun olemme tuoneet modernin yhteistyön vaihtoehdoksi.

Huomasimme, että kasvuyrityksissä markkinointi jää usein aivan liian vähälle huomiolle.

Kiinnostaako freelancerin rooli markkinoinnin tehtävissä? Oletko esimerkiksi graafikko tai muu markkinoinnin asiantuntija?

Ei ole mitenkään epätavallista, että sivustolla käytetään kymmeniä seurantakoodeja. Erityisesti uutissivustoilla niiden määrä on joskus todella huima, ja se voi hyvinkin olla kolminumeroinen.

Aboad on vastaamassa kasvuyritysten markkinoinnin haasteisiin Arctic15-startup-tapahtumassa.

Kirjoitan pääasiassa auttaakseni sinua markkinoinnissa. Tällä kertaa tämä on myös tavoitteeni, mutta tulen samalla esittelemään yhtä meidän suosituimmista palveluista, joka on uusi tapa toimia tällä…

Mitä markkinointikanavia meidän kannattaisi käyttää? Kilpailijat tekevät hakusanamainontaa, pitäisikö meidänkin? Entä minkälaisia sisältöjä meidän kannattaisi luoda? Näihin kysymyksiin törmään usein kun keskustelen inhouse-markkinoijien kanssa, joten…

Kuka olet ja mitä teet Aboadilla? Aapo Kyllönen, liiketoimintalähtöisen markkinoinnin monitoimimies ja maailmanmatkaaja. Aloitin Aboadissa freelancerina markkinoinnin asiantuntijana, kun olin kiertelemässä Kaakkois-Aasiaa puolen vuoden ajan….

Google Tag Manager on helppo ottaa käyttöön, ja sen avulla seurantakoodien hallinta markkinoijalle on nopeaa ja tehokasta.

Ole hyvä markkinoija. Markkinoijina tehtävämme on kantaa organisaatiomme viestiä niille, jotka sitä haluavat kuulla. Helposti tyydymme huutamaan kaikille ja emmekä etsi niitä, jotka oikeasti haluavat…

Markkinointisuppilo toimii vähän samalla logiikalla kuin parisuhteen muodostaminen. Aina ensikohtaaminen ei herätä tunteita, eikä haluta jatkaa harkintavaiheeseen. Joskus harkintavaihe kestää kauemmin ja lisätietoja kaivellaan netistä…

Olet ehkä huomannut, että maailma muuttuu jatkuvasti ja siitä jaksetaan aina mainita. Niin totta kuin se onkin, tuntuu jatkuvasta muutoksesta puhuminen tylsältä ja lattealta. Mutta…

Käsittelin aiemmassa kirjoituksessani LinkedIn-mainonnan myyttejä ja murskasin harhaluuloja tästä mainonnan muodosta. Siinä vaiheessa, kun sinulla on faktat tiedossa ja jos koet tämän kanavat oikeaksi, on…

Mainonnan rooli ja muoto ovat muuttuneet, mutta kaikki yritykset eivät ole vielä kunnolla heränneet uuteen aikaan. Perinteisessä mainonnassa on käytetty massamediaa. Aiemmin viestit pyrittiin saamaan…

Kerroin Markkinointiliiton blogissa kasvutarinani markkinoijana. Lue parhaat tärpit alta. Miten sinä olet kehittänyt itseäsi ja ravinnut omaa kasvuasi uran eri vaiheissa? – Olen usein hypännyt…

Mainokset ovat puheenaihe, johon jokaiselta löytyy mielipide. Netissä surffailijoille mainokset aiheuttavat päänvaivaa etenkin silloin, kun ne näkyvät väärässä paikassa tai väärään aikaan. Mainostajille taas aiheuttaa…

LinkedIn on kovan hypen kohteena Suomessa tällä hetkellä. Social selling -guruista kiinteistövälittäjiin ja oman alansa itse nimitettyihin mielipidejohtajiin kaikki ovat rakentamassa henkilöbrändiään ja tutkimassa tätä…

Yritykset eivät aina tiedä mitä datan kanssa pitäisi tehdä, mistä sitä saa ja miten sitä hyödynnetään. Kuitenkin siihen panostetaan yrityksissä paljon. Esimerkiksi Tieto aikoo rekrytoida…

Aikoinaan markkinointipäällikkönä Aboadin CEO Juha Pihkakoski turhautui siihen, minkälaisia markkinoinnin palveluita oli saatavilla. Siinä vaiheessa hän ymmärsi, että haluaa tehdä asialle jotain. Meille oli alusta…

Yrittäjiltä usein kysytään, mitä olisivat tehneet toisin. Minulta sitä ei kannata kysyä, sillä en osaisi siihen vastata. Sen sijaan on monia tilanteita joissa olisin VOINUT…

Päätin jo lapsena, ettei minusta tule yrittäjää. Itse asiassa perheessäni, lähisuvussani ja tuttavapiirissänikään ei ollut pahemmin yrittäjiä. Uutisissa sanottiin, että yrittäjät kärsivät ja valittavat. Perususkomus…

Ennakoivan analytiikan merkitys kasvaa. Ekonomistit ennustavat taantuman alkavan vuonna 2020 ja taantuman aikana markkinointi on vaikeampaa, kun ihmisillä on vähemmän rahaa käytettävissä. Markkinoijien on tehtävä päätöksiä…

Web-kehitys on kehittynyt, mutta pysyykö liike-elämä sen perässä? Sama kysymys toiminee myös toisin päin. Liiketoiminta ja web-kehitys ovat nykyisin melko erottamaton parivaljakko.

Työskentelen nyt seitsemättä vuotta digitaalisen markkinoinnin parissa. Omien laskelmien mukaan, ottaen huomioon kuinka intohimoisesti tätä on normaalien toimistotuntien ulkopuolella tehty iltaisin, viikonloppuisin ja öisin, taitaa…

“Hyvästi, Facebook-video”, kuului Social Media Examinerilta tulleen sähköpostin otsikko. Mitä pelleilyä tämä nyt on, ajattelin. Minäkin olen viime ajat rummuttanut, kuinka Facebookin algoritmit pitävät videoista…

Tänä vuonna joululahjaostoksissa emme innovoineet. Käytimme samaa hyväksi todettua kaavaa jo neljättä vuotta. Tylsää? Ehkä, mutta arvokasta. Lahjoitimme 1% liikevaihdostamme tarkasti valittuihin hyväntekeväisyyskohteisiin. Se on…

Digitaalisen markkinoinnin erilaisia palveluita tarjoavia yrityksiä on nykyään pilvin pimein. Erottautumiskeinoja on monia ja olemme itsekin päässeet erottautumaan markkinalla omalla toimintatavallamme. Meidän kanssamme samankaltaisia yrityksiä…

Suunnitteletko ensi vuoden somemarkkinointistrategiaa? Facebookiin ja Instagramiin on jälleen tullut hassunhauskoja uusia ominaisuuksia, jotka kannattaa ottaa huomioon uutta suunnitellessa. Kaikki ominaisuudet eivät välttämättä ole vielä…

Harva asia lienee yhtä ärsyttävä, vaikkakin arkinen, kuin hitaasti aukeava nettisivu. Kuinka usein viimeisen kuukauden aikana olet ollut tilanteessa, jossa nettiyhteys on ollut heikko? Veikkaan,…

Minkälaista osaamista markkinoinnin parissa työskenteleviltä tradenomeilta vaaditaan nyt ja tulevaisuudessa? Mitä murroksia ja megatrendejä markkinoinnin kentällä on nähtävissä? Näistä aiheista olen käynyt viime viikkoina kouluttamassa…

Aiemmassa blogissa pureuduin siihen, kuinka ei ole enää digiä ja perinteistä markkinointia, koska asiakkaallesi tämä kaikki on vain elämää. Yksi tapa, miten digitaalinen ja fyysinen…

Markkinointi, myynti ja muu liiketoiminnan kehitys ovat pelanneet omissa nurkissaan liian pitkään. Nyt tuo aika on loppu. On aika heittää ulos turha tekeminen ja tuoda…

Verkostoidu ja kehitä itseäsi: tässä parhaat poiminnat loppuvuoden markkinointiaiheisista tapahtumista. 5.11. Helsinki Mitä? HEL Tech // Impact Tech Missä? Clarion Hotel Helsinki, Tyynenmerenkatu 2, 00200…

Google on jo kauan sitten tuonut Ads-alustalleen responsiiviset display-mainokset, jotka monessa tapauksessa ovat korvanneet vanhat bannerimainokset. Tekstimainosten ominaisuuksiin ei sen sijaan ole tullut lisäyksiä. Tämä…

Tekoälyn kanssa markkinoijista tulee markkinointikentaureja. Kyllä, niitä maagisia taruolentoja, jotka ovat puoliksi ihmisiä. Nämä markkinoijat työskentelevät yhdessä tekoälyratkaisujen kanssa ja saavat tiiminä aikaan parempaa tulosta…

Tiimimme jatkaa kasvuaan ja toivomme löytävämme jälleen uuden ammattilaisen kasvumatkalle mukaan. Oletko henkilö, joka näkee digitaalisen markkinoinnin liiketoimintalähtöisyyden? Oletko valmis kasvamaan ja varmistamaan, että maailmassa…

Nykyaikainen markkinointiprojekti sisältää useita palasia ja markkinointikanavia. Käytetyimmät ovat yleensä Google, Facebook, Twitter ja LinkedIn. Kaikki on hyvin siihen asti, kunnes kampanjan suorituskykyä pitäisi alkaa…

Mitä jos arvot eivät ohjaisikaan yrityksen toimintaa, vaan olisivat kuvaus siitä? Näin olemme lähestyneet arvojamme. Ensin teimme töitä ja sen jälkeen tiivistimme, mitkä arvot tekemässämme…

Moni markkinoija pettyi viime vuonna, kun Facebook päätti vetää pois useita kohdentamisvaihtoehtoja. En ollut uskoa silmiäni, kun luin taannoin Facebookin päätöksestä tuoda vanhoja kohdentamisvaihtoehtoja takaisin….

Google Ads (ennen AdWords) on todella hyvä työkalu päästä alkuun digitaalisessa markkinoinnissa. Sillä tavoitat suuren määrän potentiaalisia asiakkaita ja tarvittaessa voit tarkentaa mainosten näkymistä eri…

Facebookin käyttäjämäärien laskusta liikkuu moninaisia arvioita. Hakemalla Twitteristä hashtagilla #deletefacebook löytyy useita twiittejä, joissa käyttäjät ympäri maailman kertovat jättäneensä Facebookin. Käyttäjiä tuntuu lähteneen varsinkin Australiassa…

Minkälaisia markkinoinnin palveluntarjoajien yhteistyömallit perinteisesti ovat? Alan palveluntarjoajien suosimat yhteistyömallit edellyttävät usein, että asiakas sitoutuu asiakkuuteen tietyksi aikaa. Sopimus tulee purkaa tyypillisesti kuukautta ennen sen…

Elämme murroksessa ja tulemme toteamaan muutoksen todennäköisesti vasta myöhemmin. Teollinen vallankumous ei tule olemaan mitään verrattuna tämänhetkiseen digitaaliseen vallankumoukseen. Tämä tarkoittaa, että myös yritykset ja…

Olet varmasti nähnyt millä tahansa nettisivulla vieraillesi viestin, jossa kerrotaan sivuston käyttävän evästeitä. Painat “hyväksy”, ja ilmoitus häviää. Oletko kuitenkaan ikinä tutkinut, mitä evästeitä sinusta…

Ennen oli vain markkinointi, sitten tuli digitaalinen markkinointi. Oletko sinä erikseen tietoinen ottaessasi puhelimen käteesi siitä, että nyt ollaan digissä? Tuskin. Ainoat, jotka tämän eron…

Googlen Display-verkosto on hyvä tapa löytää uusia, kiinnostuneita asiakkaita ja tavoittaa vanhoja uudelleen. Jotta Display-kampanja toimisi oikein, sitä tulee kuitenkin ylläpitää jatkuvasti. Se ei välttämättä…

Linkkien seuranta on hyvä tapa viedä markkinoinnin analytiikan kerääminen seuraavalle tasolle. Sitä tekevät oikeastaan kaikki, mutta mitä se on? Vaikka linkkiseurannasta puhutaan usein Google Analyticsin…

Tämä kirjoitus on osa kokeilua, jossa kirjoitan seuraavat blogipostaukset alusta asti julkisena. Jos haluat varmistaa, että pääset seuraamaan prosessia, käy seuraamassa allekirjoittanutta esimerkiksi LinkedInissä. Olen…

Oletko sinä tarvitsemamme lisä kansainvälisesti toimivaan, kasvavaan ja huippuskillein varustettuun digimarkkinoinnin asiantuntijatiimiin? Oletko henkilö, joka näkee digitaalisen markkinoinnin liiketoimintalähtöisyyden, on valmis kasvamaan ja varmistamaan, että…

Ellei VPN ollut ennestään sinulle tuttu, on paljon mahdollista, että lähimenneisyydessä erityisesti Yhdysvalloissa Iso-Britanniassa tehdyt poliittiset päätökset ovat nostaneet VPN:n monien tietoisuuteen. VPN (Virtual Private…

Meiltä kysytään toisinaan mielipidettä markkinoinnin palveluntarjoajien tuottamista raporteista ja niissä esitetyistä tuloksista. Tällöin yleensä kysymme ymmärtääkö toinen osapuoli, mitä raportissa lukee tai minkälaisia liiketoimintapäätöksiä hänen…

Vielä pari vuotta sitten usein kuuli, miten kaiken piti olla leania ja sana oli yhtä kovassa huudossa kuin nyt tekoäly ja kryptovaluutat. Vaikka humu lean…

Taas uusi päivitys. En jaksa asentaa. Näitä tulee koko ajan. Päivitykset eivät ole pelkästään kännykkäsovellusten juttu, vaan niitä on asennettava nykyään myös nettisivuilla. Tekniikan näkökulmasta…

Vuosi 2018 on ollut muutosten aikaa Facebookissa. Tammikuussa Facebookin toimitusjohtaja Mark Zuckerberg ilmoitti, että Facebookiin tullaan tekemään vuoden aikana muutoksia, jotka lisäävät ystävien ja perheenjäsenten…

”On selvää, mitä haluamme digitaaliselta markkinoinnilta, mutta ei miten.” ”Tulisipa joku kertomaan, mitä kanavia pitää valita juuri tämän kohdeyleisön tavoittamiseen.” ”Pitäisi löytää jostain digitaalisen markkinoinnin…

Tämä kirjoitus on osa kokeilua, jossa kirjoitan seuraavat blogipostaukset alusta asti julkisena. Jos haluat varmistaa, että pääset seuraamaan prosessia, käy seuraamassa allekirjoittanutta esimerkiksi LinkedInissä. Vuosi…

Ole rohkea ja kysy ”tyhmiä” digimarkkinoinnista > Digimarkkinointi saa meidät kaikki tuntemaan olonsa tyhmäksi aika ajoin. Kolmikirjaimiset yhdistelmät, sadat mittarit ja tuhannet teknologiat, jotka jonkun…

Olipa kyseessä sitten kallioseinän kiipeäminen, henkilökohtaisen kasvun tavoittelu tai liiketoiminnan kehitys digitaalisen markkinoinnin avulla, huipulle harvemmin pääsee sattumanvaraisin toimenpitein ja täysin tuurin siivittämänä. Olen itse…

Luen usein mielenkiinnolla yritysten työnhakuilmoituksia, joissa haetaan digitaaliseen markkinointiin asiantuntijatason tekijöitä. En itse ole työtä vailla, mutta työnantajan ja markkinoijan silmin on mukava välillä seurata,…

Ilmoittautuminen tähän tapahtumaan on päättynyt. Tilaa markkinointiopit ja ilmoitukset mahdollisista tulevista koulutuksista sähköpostiisi. Sinustako maailmanluokan markkinoija? Haluatko tietää, mitä suomalaisissa ja kansainvälisissä yrityksissä vaaditaan markkinoijilta…

Ilmoittautuminen tähän tapahtumaan on päättynyt. Tilaa markkinointiopit ja ilmoitukset mahdollisista tulevista koulutuksista sähköpostiisi. Voiko maailmanluokan digitaalista markkinointia oppia uhrautumatta tunkkaisen kokoushuoneen ja lentopetrolinmakuisen aamukahvin armoille?…

Ilmoittautuminen tähän tapahtumaan on päättynyt. Tilaa markkinointiopit ja ilmoitukset mahdollisista tulevista koulutuksista sähköpostiisi. Miten digimarkkinoinnilla saavutetaan mitattavia tavoitteita? Entä kuinka erotan oikean markkinointikanavan tai yhteistyökumppanin…

Kuka olet ja mitä teet Aboadilla? Juha Pihkakoski, markkinoija, yrittäjä, seikkailija ja itsetituleerattu barista. Puhetyylitäni turkulainen, maantieteellisesti helsinkiläinen ja sydämeltäni kansainvälinen. Toimin Aboadissa toimitusjohtajana ja…

Kuka olet ja mitä teet Aboadilla? Meeri Laakso, liiketoimintalähtöisestä digitaalisesta markkinoinnista ja Facebookista innostuva helsinkiläinen. LinkedInissä nimikkeenäni taitaa lukea “Marketer”. Suunnittelen, toteutan ja optimoin pääasiassa…

Kuka olet ja mitä teet Aboadilla? Samu Kotilahti. Olen ollut Aboadissa mukana lähes alusta asti, ja nykyinen tittelini on Chief Technology Officer. Toimenkuvaani kuuluu kaikki…

Haluan pohjustaa seuraavaa tekstiä hieman. En ole ammatiltani tilastotieteilijä tai data-analyytikko. Minun ei tarvitse olla, eikä myöskään sinun voidaksesi hyödyntää digitaalista analytiikkaa yrityksesi markkinoinnin kehittämiseen….

Isojen brändien tekemät testit osoittavat, että Facebook rankkaa tällä hetkellä livevideoita korkeammalle algoritmeissään kuin mitään muuta sisältölajia. Miksi sitten Facebook Live on niin alikäytetty brändien…

Mainonta verkossa on herättänyt tunteita lähes jokaisessa jo pitkään. Joskus mainokset ovat häiritsevän äänekkäitä tai niiden takia joutuu odottamaan sivun sisältöön sukeltamista. Kaikki mainonta ei…

Paljon puhuttu riski brändeille median ostamisessa on se, että sisältöjä, joiden yhteydessä markkinointia näytetään, on usein hankala valvoa. Mainostajat haluavat olla perillä ja hallita sitä,…

Olen todennut, että tietoa on turha pantata päässään. Rakastan puhua markkinoinnista ja selventää siihen liittyviä epätietoisuuksia. Siksi käyn mielelläni erilaisissa tapahtumissa puhumassa digitaalisen markkinoinnin nykytilasta…

Moni markkinoija toivoo, että joku tulisi heidän luokseen ja antaisi näkemystä siihen, miten jokin asia kannattaisi tehdä. Markkinointipäällikkö saattaa tietää, mitä hän haluaa saada aikaan…

Taulukkosi tallennettavaksi kirjanmerkkeihin, ole hyvä. Jos haluat lukea tarkemmin kuvakokojen laatimisesta, jatka lukemista taulukoiden alapuolelle. * Jos asiakkaasi ovat mobiilissa, optimoi mobiilin mukaan: mobiilissa suositellaan…

Olen todennut aiemmin, että olet sitä, mitä viestit. Organisaatiot ja ihmiset, jotka eivät ole jatkuvan julkisen tarkastelun alaisuudessa, pyrkivät saamaan usein huomiota ja voivat hyvin…

Facebook ei ole enää varteenotettava markkinointikanava kohdeyleisön tavoittamiseen yrityksille ja brändeille, elleivät ne ole valmiita käyttämään rahaa mediaostoihin. Facebook on aikoinaan toiminut vahvana kanavana yrityksille…

Tämä blogi ei poikkeuksellisesti käsittele digitaalista markkinointia, vaan etätyöskentelyä Aboadilla työntekijän silmin. Lean työyhteisö mahdollistaa etätyön Balilta käsin ”Lähdetäänkö joulukuussa Balille etätyöreissulle?” ystäväni kysyi loppukesästä….

Vuoden vaihtuessa on tulevan vuoden markkinoinnin trendilistausten tekeminen on klassisempaa kuin Mozartin sävellykset. Löydät nämä nopealla Google-haulla ja lähes jokaisen markkinointialan yrityksen blogista, joten en…

Kiinnostaako hakukoneoptimointi, mutta et tiedä mitä kaikki aiheeseen liittyvät sanat ja akronyymit tarkoittavat? Kuten muutoinkin uudessa teknologiassa, monet käsitteet on otettu suoraan englannin kielestä, eikä…

Yksi vuoden parhaista päivistä on, kun pääsemme jakamaan vuoden aikana tehdyn työn tulosta hyvään. Jo kolmatta vuotta peräkkäin, lahjana yhteistyökumppaneillemme, olemme lahjoittaneet 1% liikevaihdostamme Naisten…

Kerrotko lyhyesti kuka olet ja mitä teet? Olen Johanna Salovaara ja työskentelen viestintäkonsulttina Ground Communicationsilla. Käytännössä autan erityyppisiä, lähinnä B2B-organisaatioita viestimään paremmin. Tuotan sisältöjä, suunnittelen…

Jäikö Marketing Festival 2017 välistä? Ei hätää, kokosimme sinulle tärkeimmät opit keynoteista ja workshopeista videon muodossa. Mukana mm. Mozin Rand Fishkin ja Googlen Avinash Kaushik….

Facebook tarjoaa mainostajille helpon vaihtoehdon saada lisänäkyvyyttä seinäjulkaisuille: voit boostata postausta poistumatta Facebook-sivultasi. Mainostus on helppo laittaa päälle, mutta siihen se helppous jääkin. Käydään läpi…

Virittäydy Marketing Festival Prahan tunnelmiin ja kerää tärkeimmät opit talteen (mm. Avinash Kaushik, Google ja Rand Fishkin, Moz) seuraamalla meitä Instagramin storiesin kautta! Taltioimme tärkeimmät keynotet…

Kerrotko lyhyesti kuka olet ja mitä teet? Olen Andreas Thomasson, valokuvaaja ja videotuottaja. Toimin valokuva- ja videotuotantoyhtiö Super Otuksen toimitusjohtajana. Yhtiö perustettiin yhdessä Rob Örthénin…

Tänä vuonna Black Fridayta vietetään 24.11.2017. Useat isot ketjut aloittavat Black Fridaynsa jo aiemmin ja jatkavat sitä seuraavalle maanantaille, jota kutsutaan Cyber Mondayksi. Miten yritysten…

Tutustu mielenkiintoiseen asiakasprojektiimme, jossa markkinoitiin luksusasuntoja Suomeen ja Kaakkois-Aasiaan. Asiakas Risteilijänranta on Naantaliin rakentuva luksusasuntokonsepti, jonka on määrä valmistua vuonna 2018. Rakennuttajana toimii meriteollisuuden ja…

Tekevälle sattuu. Alle on koottuna muutamia kuvitteellisia mokia, joita satunnaiset markkinoijat ovat saattaneet kohdata työssään ja ratkaisuja, joilla niistä selvittiin. Ota vinkit talteen. Verkkokaupassani oli…

Onko sivuillasi tai markkinointiviestissäsi liian monta toimintakehotetta? Katso lyhyt video ja opi, mikä on sopiva määrä ja miten CTA:ta kannattaa käyttää.  

Kerrotko lyhyesti kuka olet? Olen Perttu Ahvenainen, yrittäjä ja toimin Taitori Oy:n CMO:na. Olen myös tietokirjailija ja julkaisimme yhdessä Sani Leinon ja Janne Gyllingin kanssa…

Tiedät varmaan, että jos viesti ei saavuta kohdeyleisöäsi, se on hyödytön. Katso lyhyeltä videolta, mitkä seikat edesauttavat kohdeyleisöä näkemään viestisi.  

Olet illalla kotona ja mietit, mitä huomisella kauppareissulla pitää ostaa. Et kuitenkaan halua raapustella paperilapulle jokaista tuotetta ja kammoksut jo seuraavaa päivää, kun juokset hyllyjen…

Tiedätkö, mitä digitaalisessa markkinoinnissa kannattaa mitata, jotta voidaan edistää liiketoiminnan tavoitteita? Videon esimerkissä käydään läpi casea, jossa B2C-verkkokauppa haluaa kasvattaa myyntiään. Kuluttajaverkkokaupassa käytettyä esimerkkiä voidaan…

Hyvä mobiilisivu ei ole yhtä kuin responsiivinen sivu. Katso lyhyeltä videolta, mitä muuta kannattaa ottaa huomioon mobiilikäyttökokemusta suunnitellessa.  

Maksullinen hakukonemainonta on viime vuosina kasvanut räjähdyksen lailla, eikä loppua ole näkyvissä. Erilaisia mainosverkostoja on useita, mutta keskitymme tällä kertaa Google Display Networkiin (GDN). Verkosto…

Yrityksillä on yleensä käytössä riittävästi digitaalisen markkinoinnin kanavia. Haasteita tuottaa niiden oikeanlainen käyttö ja mittaaminen. Katso lyhyeltä videolta, miten digitaalisen markkinoinnin datan visualisointi hyödyttää tässä…

Kannattaako Facebook B2B-markkinoinnissa? Facebookissa on yli kaksi miljardia ihmistä. Se ei silti tarkoita sitä, että tavoittelemasi henkilö haluaisi vastaanottaa viestisi Facebookin kautta. Milloin sitten Facebookin…

Kannattaako Facebook B2B:ssä? Miten linjaan liiketoiminnan avainluvut yrityksemme digimarkkinoinnin kanssa? Mitä digitaalisessa markkinoinnissa kannattaa mitata? Saa vastaukset näihin ja moniin muihin kysymyksiin Aboadin Youtube-videosarjasta. Tältä…

Tällä kertaa esittelemme markkinoijalle erittäin tärkeän ja hyödyllisen työkalun, nimeltä Google Tag Manager. Sen avulla on helppoa hallita sivustolle lisättäviä lyhyitä tägejä. Mikä on tägi?…

Asiakas- tai käyttäjälähtöinen markkinointi on kaikessa hiljaisuudessa aloittanut vallankumouksensa. Ei siten, että sen olisivat markkinoijat laajasti omaksuneet, vaan siten, että digitaalisen markkinoinnin kuluttajat eivät enää tyydy vähempään.

Sarjamme tietolähteistä jatkuu. Tällä kertaa Samu paljastaa, millaisista kristallipalloista hän ammentaa oman tietonsa. ”No se kaikki lähti siitä, kun aloitin Aboadilla. Aikaisemmin ei ollut tullut…

Sisältömarkkinoijana ammennan tietoa ja ideoita lähteistä, jotka käsittelevät lähinnä sisältömarkkinointia, markkinointia sosiaalisessa mediassa ja erityisesti Facebookissa. Luen uutisia ja blogeja yleensä aamuisin samalla kun juon…

Maailmassa ei ole sisällöstä ja uutisista pulaa. Varsinkin markkinoinnista kiinnostuneille on tarjolla paljon uutisia ja sisältöä, kiitos nopeasti kehittyvän alan. Asiakkaani ja tuttuni kysyvät usein,…

Miltä tulevaisuus näyttää hakukonemarkkinoinnin ja etenkin hakukoneoptimoinnin kannalta? Mozin Gianluca Fiorelli on paneutunut tähän aiheeseen varsin syvällisesti, ja yritänkin nyt tiivistää hänen artikkelinsa tärkeimmät asiat hieman…

Tässä blogissa on osin vanhentunutta sisältöä. Uusimmat Facebook-aiheiset blogit löytyvät alta Onko Facebook-videon aika ohi? Ideoita somemarkkinointistrategiaan Facebookin ja Instagramin uusista ominaisuuksista Facebook tuo takaisin…

Markkinoinnin kehitystä tutkitaan paljon. Raportit sisältävät erittäin hyödyllistä tietoa, mutta harva ehtii käydä jokaista läpi. Tiivistin tähän, mitä Salesforcen tuorein raportti kertoo markkinoinin tulevaisuudesta ja menestyvien…

Nettisivujen tekeminen ja siihen liittyvät prosessit ovat monimutkaistuneet viime vuosina erittäin nopeasti. Monille alaa seuraamattomille voi olla varsin epäselvää, minkälaisia ammattilaisia vaaditaan, jotta lopputuloksena on…

Facebook on lisännyt valikoimaansa jälleen uuden mainosmuodon, kokoelman. Facebook lupailee kokoelman helpottavan verkkokauppasi tuotteiden löytymistä ja selaamista mobiilissa. “Innoita ostosten tekijöitä ostamaan mukaansatempaavan kokemuksen avulla.”…

Oikean sisällön tuottaminen on huomattavasti helpompaa, kun tietää, mitä sisältöä ihmiset haluavat. Tätä kysymystä lähestytään usein testaamalla erilaisia sisältömuotoja ja tarkastelemalla tuloksia. Haluamme kuitenkin nyt…

Poreamme, joka kerää käyttötilastoja, ja osaa tilata tarvittavat kemikaalit puhdistukseen ja ylläpitoon automaattisesti. Tältä näyttää tulevaisuutemme. Yhä useampi laite, tavara tai juttu on yhdistetty internetiin….

Muutama vuosi sitten ei nettisivuja voinut edes harkita ilman blogia. Se piti olla. Sisältömarkkinoinnin ensimmäiset muodot, WordPressin laajentunut käyttö sekä halu viestiä ajankohtaisemmin yrityksestä sen…

”Halusin tällä kertaa poiketa hieman normaalista” ovat tämän kirjoituksen ensimmäiset sanat ja melko usein toimintaamme kuuluva ulottuvuus. Kirjoitan usein markkinoinnista, markkinoijista ja kaikesta siitä välistä. Tällä…

Ei ole varsinaisesti salaisuus, että me Aboadilla pidämme WordPress-alustasta. Asiakkaat ovat käyttäjinä ratkaisuun yleensä todella tyytyväisiä, minkä lisäksi olemme itse tyytyväisiä Wordpressin asennuksen/rakentamisen/ylläpidon helppouteen. Erilaisia alustoja…

Aina silloin tällöin SEO-käsite nousee puheenaiheeksi niin yritysten aivoriihissä kuin internetissäkin. Vaikka käsite on jo melko vanha, ovat sen hyödyt silti monille hämärän peitossa ja…

Pääasiäinen tuo mukanaan monia asioita, jotka lämmittävät ihmisten mieltä. Harva asia on kuitenkin niin integroitunut tähän juhlaan kuin uuden alkua peilaavat kauppojen hyllyjä notkuttavat suklaamunat….

Kun asioita katsoo ylhäältä, voi nähdä paremmin kokonaisuuksia, asiayhtälöjä sekä trendejä. Noin 10 000:sta jalasta Saksaa katsellessa alkoikin ajatus hyppimään markkinoijan evoluution ympärillä. Yksi asia,…

Uudet teknologiat ja tekniikat mahdollistavat joustavamman ja tehokkaamman työskentelyn sekä mahdollistavat teknisesti asioita, joita oli käytännössä mahdotonta tehdä kymmenen vuotta sitten.

Erilaisia agentuureja ja digitoimistoja löytyy pilvin pimein tarjoamaan sinulle ainutlaatuisen ja tuloksia tuottavan nettisivun. Joukkoon mahtuu niin paljon erilaisia (ja toinen toistaan parempia, tottakai) tapoja toteuttaa nettisivuja, että ei ole ihme jos vaihtoehtoja tutkiessa pakahtuu tietotulvaan.

Verkkosivuilta kerätyn käyttäjädatan avulla on mahdollista suunnitella tärkeitä parannuksia verkkosivuille. Kävijät ovat tyytyväisempiä markkinointiisi, ja alkavat tuottaa lisää kassavirtaa. Hauskaa ja helppoa!

Vuoden 2016 alusta lähtien olemme ottaneet selkeitä askeleita kehittääksemme yritystämme ja tiimiämme kansallisilla ja kansainvälisillä markkinoilla varteenotettavaksi markkinoinnin iskujoukoksi.

Oletko sinä markkinoinnin tuleva moniosaaja, joka kaipaa täydellistä trainee-paikkaa? Siinä tapauksessa laskeuduit juuri oikealle sivulle, sillä meillä on sinulle paikka!

Jos yrityksessäsi halutaan nähdä markkinointibudjetti muunakin kuin miinusmerkkisenä pahana, tulee teidän ottaa uudenlaiset budjetoinnin tavat käyttöön.

Kasvava mobiilikäyttö on puskenut responsiivista ajattelua eteenpäin voimakkaasti ja vauhdikkaasti. Vuonna 2014 ensimmäisen kerran internetiä käytettiin mobiililaitteilla enemmän kuin tietokoneilla.

B2B-liiketoiminnassa suosittelumarkkinointi lähtee usein liikkeelle siitä, että jollakulla on ongelma yrityksessään ja he pyytävät apua ratkaisun löytämiseen ihmiseltä, jonka tuntevat, josta pitävät ja johon luottavat.

Verkkosivujen tietoturvallisuutta voidaan tarkastella monelta eri kantilta, mutta tällä kertaa keskitymme siihen, miten sivusto siirtyy palvelimelta nettiselaimeen.

Jatkaessamme kolmeosaista blogijulkaisujen sarjaamme suosittelumarkkinoinnista käännämme seuraavaksi katseen suosittelumarkkinoinnin tapoihin ja tekniikoihin kuluttajaliiketoiminnan puolella.

Suosittelumarkkinointi on varmasti yksi vanhimmista markkinoinnin ja myynninedistämisen muodoista. Perinteisimmässä muodossa se on, kun haluat luotettavan korjaajan huoltamaan autosi ja kysyt kaverilta sopivaa firmaa.

Uutta verkkosivustoa (tai vanhan päivittämistä) suunnitellessa ajautuu helposti tilanteeseen, jossa ei oikeastaan tiedä, mitä pitäisi oikeasti muuttaa.

Verkkosivusto on tärkeä osa yrityksen digitaalista markkinointistrategiaa. Kuten taloakin rakentaessa, sivuston rakennus on syytä aloittaa vankalta perustalta.

Joulu on hienoa aikaa ja niin lahjojen antaminen kuin saaminenkin tuo oman tunnelmansa juhlaan. Halusimme varmistaa, että asiakkaamme kokevat tehneensä hyvää kuitatessaan laskumme.

Nettisivu ei ole enää pelkkä digitaalinen käyntikortti tai esite, vaikka se saattaakin näyttää sellaiselta. Se on yksinkertaisesti helpoin tapa kerätä tietoa asiakkaidesi käyttäytymisestä sekä tarjota keskeistä tietoa tuotteistasi.

Markkinoinnin toimenpiteitä suunniteltaessa on hyvä pitää mielessä asiat, joilla varmistat hyvä ja pitkäkestoiset tulokset. Keräsimme omista kokemuksistamme ne, jotka helpoiten pääsevät unohtumaan.

Sanonnan mukaan: ”Jos teet kaikkea, et todennäköisesti tee mitään, ainakaan kunnolla”. Sama pätee myös markkinointiin. Kun sanot, että yrityksesi yleisönä on kaikki ihmiset, on aika tehdä segmentointia.

Kehitämme toimintaamme asiakassuhteissa sen perusteella, mitä olisimme itse toivoneet tämän alan toimijoilta, kun olimme asiakkaita. Aboadhan koostuu entisistä yritysten markkinoijista, ei ex-mainostoimistolaisista.

Mahdollisuusviestinnän rinnalle on tullut mahdollisuusmarkkinointi eli ad hoc -markkinointi. Ad hoc tarkoittaa yksinkertaisuudessaan juuri tiettyyn tilanteeseen käytettyä ratkaisua.

Digitaalisen markkinoinnin yhtenä perustavaa laatua olevana periaatteena on epäonnistuminen. Epäonnistuminen on itseasiassa ollut markkinoinnissa mukana jo ennen digitaalisia työkaluja, mutta epäonnistumisen kohdentaminen tiettyyn osa-alueeseen on ollut erittäin hankalaa.

Kun päätetään, että tiettyä markkinoinnin osa-aluetta lähdetään kehittämään ja sitä ei yrityksen sisäisesti haluta tehdä, pitää selvittää, mitä ostetaan ja minkälaiselta yritykseltä.

Jo Suomessakin julkaistu Pokémon GO -mobiilipeli on jo kovaa vauhtia nousemassa yhdeksi maailman suosituimmista sovelluksista. Erilaisen pelikokemuksen lisäksi se tarjoaa myös yrityksille helpon markkinointikanavan ja tämä on hyvä myös suomalaisen liiketoiminnan omaksua jo nyt.

Eri teknologiajournalistien puolelta on arvioitu, että virtuaalitodellisuuden lisäksi yksi suurimmista trendeistä tänä vuonna tulee olemaan chatbotit. Markkinoinnin ja asiakaspalvelun kannalta nämä ovatkin erityisen tärkeässä asemassa.

Liidimagneeteista on tullut osa nykyaikaista inbound-markkinointia, jossa pyritään luomaan lisäarvoa asiakkaalle jo ennen asiakkuuden alkua.

Tästähän se alkaa. Aboadin tuleva lempilapsi ablog tarjoaa lukijoilleen toki kurkistuksen yrityksen sisäpuolelle ja kerromme onnistumisistamme, mutta haluamme tarjota sen lisäksi jotain hyödyllisempää.