Markkinointiekosysteemit – Microsoft

On selvää, että Google on hakumainonnan ja mainosverkostojen kuningas. Mutta entä muut ekosysteemit, jotka voisivat teknisesti kilpailla Googlen kanssa? Lista on valitettavan lyhyt, vaikka jotkin yksittäiset muiden kehittämät alustat tai mainoskanavat olisivatkin parempia joihinkin käyttötarkoituksiin.

Kilpailijoista laajin ekosysteemi lienee Microsoftilla. Mainosverkostoissa on melko hyvä kattavuus, kohtalaisen kehittynyt hakukone löytyy ja verkostot ulottuvat myös sosiaaliseen mediaan.

Markkinoijalle tärkeimmät työkalut

Tärkeimmät ja tunnetuimmat Microsoftin markkinointityökalut ovat melko selkeästi Microsoft Ads, LinkedIn, Dynamics 365 sekä Clarity. Muitakin markkinoinnin työkaluja löytyy, vaikkakin suurin osa niistä ovat kustannustensa ja monimutkaisuutensa vuoksi käyttökelpoisia vain suuremmille yrityksille.

Microsoft Ads

Microsoftin vastine Google Adsille on Microsoft Ads. Joillekin saattaa tulla yllätyksenä se, että alusta on oikeasti varsin hyvä, vaikkakin vähemmillä ominaisuuksilla kuin kilpailijansa.

Microsoft Ads keskittyy lähinnä hakumainontaan, kohteena tietysti talon oma hakukone Bing. Realiteetti on, että Bingin suosio jää eittämättä Googlen varjoon.  Tämä tarkoittaa sitä, että mainosvolyymi ei tule kovin helposti kestämään raakaa vertailua.

Yhtä kaikki, joissakin tapauksissa Microsoftin hakukonemainonta on varteenotettava vaihtoehto, ja erilaisia mainos- ja kampanjamuotoja kyllä löytyy. Bingin lisäksi esimerkiksi Microsoft Storen mainontaa voi tehdä alustan kautta. Lisäksi mobiilisovellusmainonta on mahdollista, minkä lisäksi jonkin verran painoarvoa on annettu myös fyysisten liikkeiden mainontaan. Myös shopping- sekä videokampanjoita on mahdollista tehdä.

Melko uutena ominaisuutena on mahdollista tuoda kampanjat ja mainokset Google Adsista.  Keyword planner -toiminnallisuus löytyy myös, kuin myös yleisö- ja avainsanatyökalut.

Mittaaminen ja integrointi omaan raportointiin on ollut yleensä alustan heikompia kohtia. Googlen integraatio Analyticsin ja Adsin kesken on siinä määrin täydellinen, että Microsoftin ratkaisu tuntuu puutteelliselta, koska erillistä analytiikka-alustaa ei ole ollut. Tilanne on mennyt parempaan suuntaan Clarityn myötä, vaikka sekään ei vastaa Googlen tarjoamaa. Toisaalta se tarjoaa muita hyödyllisiä ominaisuuksia, joita ei Googlelta löydy. Konversiomittaus kuitenkin toimii, ja jonkin verran analytiikkaa kerätään Microsoft Adsin käyttöön.

LinkedIn

LinkedIn on yritysmaailman sosiaalisen median ehdoton kunkku. Jos tarkoitus on tehdä kohdennettua B2B-mainontaa, tai orgaanista some-työtä, on vaikea tulla toimeen ilman LinkedIniä.

Kohdistamistarkkuus ja -relevanssi ovat LinkedInissä omaa luokkaansa, mikä korostuu ennen muuta Sales Navigator -työkalussa. Sen avulla voi tarkastella prospekteja sellaisella tarkkuudella, ettei se taida olla missään muualla laillisesti mahdollista.

Pelkästään mainonnan osalta LinkedIn on yksi parhaista mainoskanavista, jota minkä tahansa yrityksen kannattaa ehdottomasti testata. Mainosmuotoina löytyy esimerkiksi postaukset ja syötteessä näkyvät bannerimainokset, mutta sen lisäksi muut alustat tarjoavat mahdollisuuden näyttää mainoksia myös muualla kuin syötteen keskellä.

Mainonnan mittaaminen toimii LinkedInissä varsin hyvin. Myös konversioiden mittaus on tehty kohtalaisen helpoksi ottaa käyttöön lähes missä tahansa kontekstissa.

Lue lisää LinkedIn-mainonnasta >

Dynamics 365

Dynamics ei ole varsinaisesti operatiivisen markkinoinnin työkalu, mutta voi varsinkin suurempien yritysten käytössä olla kiinteä osa markkinointiekosysteemiä.

Erityisesti analytiikan ja uusien tekoälyominaisuuksien osalta Dynamics on oikein konfiguroituna korvaamaton työkalu. Itse näen parhaan potentiaalin markkinointidatan ja -toimien yhdistämisessä myynnin tekemiseen.

Microsoft Clarity

Microsoft Clarity on ollut olemassa jo jonkin aikaa, mutta se lienee monelle tuntematon. Sen avulla voi nähdä erittäin havainnollisesti, mitä verkkosivuilla tai -sovelluksissa tapahtuu. Ominaisuuksiin kuuluvat mm. lämpökartat ja istuntojen nauhoitteet, minkä lisäksi Clarityn voi yhdistää Google Analyticsiin, jolloin dataa tuodaan Clarityn raportteihin tarkasteltavaksi.

Luonnollisesti Clarityn voi yhdistää Microsoft Adsin kanssa, jotta mainonnan raportointi ja optimointi olisi entistäkin parempaa.

Muut ekosysteemin palvelut ja työkalut

Edellä mainittujen ainakin markkinoijille tunnetumpien ja näkyvimpien työkalujen lisäksi Microsoftilla on muutakin hyödyllistä, josta saattaa olla hyötyä markkinoinnin operoinnissa. Microsoft on panostanut jo kauan pilviratkaisuihin, ja nyt mukaan on tullut myös suuret investoinnit tekoälysovelluksiin.

Microsoft Azure

Yksi suurimmista pilvipalveluista, jossa tarjontaa on vaikka millä mitalla on Azure. Sieltäöytyy erilaisia IT-infraratkaisuja, ohjelmistokehityksen työkaluja ja big data -ratkaisuja. Lisäksi Microsoftin tuottamat palvelut, kuten Microsoft Ads tai Clarity luonnollisesti käyttävät alustanaan Microsoftin omaa infrastruktuuria.

Copilot

Mitä tekoälyratkaisuihin tulee, on Copilot luultavasti ainakin Microsoftin tunnetuin ratkaisu. Microsoft on nyt yhdistänyt Copilot-nimen alle sekä aiemmin samalla nimellä Windowsista tunnetun tekoälyapurin sekä Bing Chat -tekoälyn, joka kilpailee ChatGPT:n kanssa.

Molemmat näistä ratkaisuista perustuvat samaan teknologiaan ja toimivat suunnilleen samalla tavalla. Markkinointimielessä Bingin puolella toimiva Copilot on tässä kontekstissa olennaisempi. Myös muita tekoälyyn pohjautuvia ratkaisuja on tullut osaksi Bing-alustaa. Näkyvimpänä esimerkkinä Bing Image Creator, jonka avulla voi luoda kuvia tekstisyötteisiin perustuen.

Microsoft 365

Microsoftin yrityskäyttöön suunnattuja työkaluja listatessa ei voi ohittaa Office-työkaluja, jotka nykyään kulkevat Microsoft 365 -brändin alla. Word, PowerPoint ja Excel ovat kaikille tutut standardityökalut, joiden käyttötarve on korkea myös markkinoinnin toimijoilla. Käytetyimmistä työkaluista löytyy toki myös web-versiot ja integrointimahdollisuus Sharepointin ja Teamsin kanssa.

Microsoft Teams

Teams tuli rysäyksellä kansan tietoisuuteen ja on vakiinnuttanut paikkansa monien yritysten pääasiallisena viestintäkanavana. Pelkän kommunikoinnin lisäksi etätapaamiset ja muiden työkalujen integrointi ovat tärkeä osa Teamsin kokonaisuutta. Etätapaamiset hoituvat myös samalta alustalta, mikä on varmasti monen päättäjän mieleen.

Bing Webmaster Tools

Microsoftin vastine Googlen Search Consolelle tarjoaa pitkälti samanlaisia työkaluja. Sivukarttojen lisäys onnistuu, kuten myös hakutilastojen tarkastelu. Osoitteiden estäminen on myös mahdollista, mutta lisäksi Bing Webmaster Tools tarjoaa avainsanatutkimuksen työkaluja sekä integroinnin IndexNow:n kanssa.

Ratkaisuja on, mutta riittääkö se

Työkaluja Microsoftilla on tarjota vaikka millä mitalla. Niitä löytyy aivan joka lähtöön ja tarpeeseen. Markkinoijan näkökulmasta tämä on siinä mielessä positiivista, että lähes jokaiseen ongelmaan löytyy ratkaisu samalta palveluntarjoajalta.

On kuitenkin hyväksyttävä, että mainonnan osalta Microsoftin työkalut ja tarjonta laahaavat merkittävästi Googlea ja Metaa jäljessä. Ihmiset käyttävät hakukoneenaan mieluummin Googlen ratkaisuja, ja myös Googlen display-verkosto on laajempi kuin Microsoftin. Tämä on osaltaan strateginen valinta, sillä esimerkiksi Google profiloituu hyvin pitkälti mainonta-alustana. Microsoft taas pyrkii hakemaan luotettavuutta turvallisuudella ja yksityisyyden suojaamisella, mitkä taas eivät ole Googlen vahvimpia puolia.

Lue myös:

Markkinoijan kattavin ekosysteemi – Google
Näillä työkaluilla markkinointiasi tehdään

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly