Sisällöntuotanto vaatii aikaa ja resursseja. Siksi on perusteltua hyödyntää samoja sisältöjä mahdollisimman monin eri tavoin, toki asiakasprofiili, käytössä olevat resurssit ja markkinoinnin tavoitteet huomioiden.
Älä aina keksi pyörää uudestaan
Hyödynnä jo olemassa oleva materiaali sopivalla tavalla:
- Päivitä omia vanhoja sisältöjä, kuten suosittuja sisältösivuja ja artikkeleita ajan tasalle.
- Seuraa julkaisukalenterin avulla mitä ja milloin olet julkaissut – ja tee säännöllisesti tärkeistä aiheista vaikkapa uusia some-postauksia.
- Kokoa jo olemassa olevasta materiaalista vaikkapa ladattava opas.
Levitä tekstisisältöä orgaanisesti
Samaa sisältöä tai siitä tehtyjä jalosteita voit jakaa vaikkapa seuraavin eri tavoin:
- Tee verkkosivuille sisältösivu, blogipostaus tai referenssi. Hakukoneoptimoi sisältösi verkkosivuilla, jotta se näkyisi mahdollisimman korkealla hakukoneiden hakutuloksissa.
- Hyödynnä RSS-syöte ja lähetä uusi sisältö automaatiolla (esim. blogin tilanneille).
- Nosta aihetta nostoina uutiskirjeessä tai lisää hyvät sisällöt mukaan uutiskirjeautomaatioon.
- Tee aiheesta postaus firman someen (ja jaa samalla linkkiä verkkosivun sisältöön).
- Nosta postaus henkilökohtaiseen someen tai jaa firman postausta.
- Hyödynnä somekanavien eri vaihtoehdot julkaisuun (kuten feed, stories, artikkeli).
- Tiedota kollegoillesi, että somejulkaisu kaipaa reagointeja ja jakoja.
- Jaa postausta sopivissa ryhmissä.
- Kiinnitä tärkeimmät ja/tai ajankohtaiset julkaisut some-profiiliisi.
- Nosta sopivia sisältöjä myös Googlen Yritysprofiiliin.
Laajenna levikkiä maksetuin keinoin
Kun kaipaat lisää näkyvyyttä, niin rahallahan sitäkin saa:
- Tee julkaisun pohjalta mainos ja kohdista se sopivalle yleisölle. Älä käytä boostausta!
- Sisällön luonteesta riippuen, muista myös lead gen -mainonnan mahdollisuus.
- Nosta sisältö Google Adsin sivustolinkkilaajennuksiin.
- Kokeile artikkelien julkaisua ostettuna natiivimainontana.
Tuota aiheesta live-sisältöjä
Yhä useampi alusta tarjoaa mahdollisuuksia kertoa asiasi reaaliaikaisesti yleisöllesi:
- Käsittele aihetta livelähetyksessä (esim. webinaari, LinkedIn, Instagram- tai Facebook-live).
- Tee livestä tallenne ja hyödynnä sitä markkinoinnissa ja lisää verkkosivulle tai Youtubessa katsottavaksi. Tai kääntäen, tuota webinaarin pohjalta muuta materiaalia.
Tuota sisällöstä videoita tai muuta visuaalista materiaalia
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, joten muista relevantit kuvat:
- Tee aiheesta eri kokoon rajattuja ja eri pituisia videoita eri sijoitteluihin (esim. 9:16, 4:5, 1:1 tai 16:9).
- Tuota aiheesta infograafi.
Tuota koosteita ja linkitä tuottamasi materiaali sopiviin paikkoihin
Mahdollista sisällön löytyminen helposti myös myöhemmin:
- Kokoa ladattavat materiaalit materiaalipankiksi, kuten meillä on tehty tälle sivulle.
- Muista lisätä linkityksiä myös muualle verkkosivuille.
- Tee verkkokurssi sisältöjen pohjalta.
Muista myös nämä
Vain mielikuvitus on rajana sisältömarkkinointia ideoidessa. Näitäkin konsteja voi kokeilla:
- Hyödynnä yhteistyökumppaneita ja verkostoa (yhteisjulkaisut, tägäilyt ja muu yhteistyö).
- Jaa myös muiden sisältöjä (aina ei tarvitse keksiä itse ihan kaikkea).
- Tee aiheesta haastattelu tai kysely.
- Tee podcast.
- Kokeile uusia kanavia sisällön julkaisuun (esim Medium, Reddit, Quora).
- Lokalisoi hyvin pärjännyt sisältö uuteen markkinaan.
- Lähetä markkinoinnin automaatiolla drip-kampanjana suosituimpia sisältöjä esim. uutiskirjeen tilanneille.
Hyödynnä sisältö myös sisäisesti ja asiakastyössä
Mieti, sopisivatko tuottamasi sisällöt myös yrityksesi sisäiseen informaation jakoon tai koulutukseen:
- Hyödynnä tuottamiasi sisältöjä uusien tiimiläisten koulutuksessa.
- Hyödynnä sisällöt myös asiakastyössä. Esimerkiksi meillä jokaviikkoisen Digitaalisen markkinoinnin viikkokatsauksen perusteella laaditaan vain asiakkaille suunnattu Digitaalisen markkinoinnin kuukausikatsaus, joka julkaistaan myös asiakkaiden omassa portaalissa.
Lue lisää sisällöntuotannon vinkkejä:
Sisällöntuotannon 5 vaihetta pähkinänkuoressa >
10 askelta, joilla orgaaniset somejulkaisut saa vauhtiin >
Sisältöjen merkitys luottamuksen rakentajana >
Sisällöntuotanto on vain murto-osa sisältömarkkinoinnista >