10 askelta, joilla orgaaniset somejulkaisut saa vauhtiin

Koska teemme markkinointia palveluna (Maas), työhömme sisältyy markkinointitoimenpiteitä laidasta laitaan – markkinoinnin suunnittelusta toteutuksiin, ja maksetusta mainonnasta orgaaniseen näkyvyyteen. Näin ollen huolehdimme myös orgaanisista julkaisuista myös asiakkaillamme useita kertoja viikossa, osana Growth Marketing Team -palvelua.

Orgaanisella näkyvyydellä tarkoitetaan luonnollista näkyvyyttä, siis sellaista, josta ei ole maksettu alustalle. Some-kanavissa orgaaninen sisältö tarkoittaa yrityssivun lisäksi pitkälti yksilöiden orgaanisia postauksia ja muuta aktiivisuutta kanavassa.

Helposti orgaanisten some-julkaisujen kanssa voi käydä niin, että pohditaan, että jotain pitäisi varmaan julkaista ja näin jaksetaan tehdäkin pari viikkoa. Sitten tekeminen loppuu, kun suunnitelmallisuutta ei ole.

Miten siis saada prosessi rullaamaan ja tuottamaan tuloksia? Tämä ottaa aikansa, mutta sopivissa kanavissa tehdyt toimet kantavat hedelmää. Lue kokemuksiamme prosessista, jonka tuloksiin myös asiakkaamme ovat olleet tyytyväisiä.

1. Julkaise laatua

Sisältöjen tehtävänä voi olla jossain tilanteessa viihdykkeenä toimiminen, mutta yleensä tavoitteena on opettaa ja jakaa tietoa – siis tuottaa lisäarvoa lukijalle. 

Samalla luodaan brändikuvaa ja päästään kertomaan yrityksestä, sen toimintatavoista ja saavutuksista. Huolella laadittu postaus on omiaan lisäämään positiivista mielikuvaa yrityksestäsi. Pyri tunnistettavuuteen noudattamalla brändisi visuaalista ja äänensävyllistä standardia.

2. Julkaise säännöllisesti

Oleellista koko hommassa luoda  julkaisuihin systemaattisuus ja hyödyntää julkaisupuskuria.

Mieti, millä aikataululla julkaiseminen on realistista. Se voi olla esim. kerran viikossa, mutta jos asiaa riittää, ehkä useamminkin. Meillä on kalenteroitu viikoittain julkaisuajat tietyille päiville ja Aboadin omassa somessa julkaisemme pitkin viikkoa suunnitellusti Digitaalisen markkinoinnin viikkokatsauksen otsikot, uusimman blogin ja lisäksi muuta materiaalia. 

3. Huomioi kenelle ja missä julkaiset

Mieti, mikä on julkaisusi tavoite ja kohderyhmä ja julkaise sen mukaista materiaalia sopivassa kanavassa.

Julkaise siellä, missä kohdeyleisösi on aktiivinen. Myös sisällön luonne määrittelee pitkälti sitä, missä kanavassa sitä kannattaa julkaista. Joskus toki voi olla hyvä testata myös oudompia kanavia.

Jos yleisösi on Facebookissa tai TikTokissa, julkaise siellä. Jos LinkedInissä tai Twitterissä, julkaise siellä. Videot kannattaa julkaista tietysti myös Youtubessa, mutta lisäksi (mieluiten natiivina) kanavissa.

Kannattaa huomioida, että postauksesi tavoittaa vain murto-osan esim. sivutykkääjistäsi. Materiaalin kohdistuminen rajatulle lukijakunnalle julkaisujen, kommenttien, jakojen ja tykkäysten muodossa rajoittaa ensikohtaamisvaiheen yleisön kohtaamista. Tähän voikin olla perustellumpaa käyttää sopivasti kohdistettua mainontaa. Orgaaninen sisällöntuotanto ja jakelu onkin hyödyllisempää markkinoinnin vakuuttamisvaiheessa.

Kannattaa keskittyä yhteen tai kahteen yrityksellesi oleelliseen kanavaan ja, keskittää panokset sinne. Toisaalta, samaa julkaisua voi usein hyödyntää useissa eri kanavissa lähes samalla työllä, joten esim. meillä julkaistaan usein LinkedIn:in lisäsi myös Facebookissa, vaikka ensimmäinen kanava onkin oleellisempi kohderyhmän kannalta.

4. Luo puskuria sisältökalenteriin

Sisältökalenteri auttaa suunnittelemaan julkaisuja ja hallitsemaan niitä. Samalla saat lähes yhdellä silmäyksellä (tai ainakin yhdestä paikasta) kokonaiskuvan siitä, mitä on julkaistu ja mitä on suunniteltu julkaistavaksi.

Meillä aiheita ja suuria linjoja suunnitellaan jo pitkälle etukäteen ja postauksia tehdään sisältökalenteriin valmiiksi vähintään kuukauden ajaksi. Näin julkaisuja on aina valmiina puskurissa ja niitä on helppoa julkaista, mikäli tilalle ei tule jotain ajankohtaista nostoa.

Aboadilla on käytössä kaksi erilaista sisältökalenteripohjaa Google Sheets -tiedostossa (kuitenkin niin, että yhdellä yrityksellä käytössä yksi pohja). Sieltä tiedostoa on helppo jakaa ja asianosaisten (myös asiakkaiden) kommentoida ja muokata. Meillä pohja on laadittu omien tarpeidemme mukaan, pitkälti LinkedIn-julkaisuja ajatellen. Verkosta löytyy paljon myös valmiita sisältökalenteripohjia.

Toinen käyttämistämme pohjista on visuaalisempi, ja käytössä useimmiten silloin, kun asiakkaat kommentoivat tiedostoon asioita. Tällä pohjalla saadaan jo tiedostosta yleisnäkymä siihen, miltä postaus tulee näyttämään.

Toinen pohjista on tiiviimpi, ja käytössä omana julkaisukalenterinamme ja tilanteissa, joissa julkaisut ovat kokonaan meidän hoidossa.

Pohjaan täytetään ainakin julkaisuajankohta, kanavat, vastuuhenkilö, teema, sisältöteksti, kuva ja mahdollinen linkki julkaisuun. Tarvittaessa tehdään seurantalinkit erikseen eri kanaviin ja lyhennetään ne tarvittaessa esim. Bitlylla.

Markkinoinnin vuosikellosta voidaan poimia ajankohdan mukaan nostoja ja aikatauluttaa sisältökalenteriin sopivia, ajankohtaisia aiheita. 

Myös tiedossa olevat ajankohtaiset tapahtumat, kuten messut ja uusien tuotteiden tai palveluiden lanseeraukset huomioidaan sisältöä suunnitellessa ja hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan. 

Jos haluat tutustua julkaisukalenteripohjaamme tarkemmin, ota yhteyttä kirjoittajaan sähköpostilla  ja lähetämme sinulle sellaisen. 

5. Hyödynnä jo olemassa oleva materiaali

Älä aloita aina nollasta ja keksi pyörää uudestaan: Nosta blogipostaukset someen ja muista hyödyntää myös maksetun markkinoinnin materiaali sekä Youtube-kanavan ja verkkosivujen sisältö. Muista, että monikaan ei ole lukenut kaikkea verkkosivujesi sisältöä, joten esim. toimintojen ja referenssien nosto myös postauksiin voi olla hyvä idea.

6. Ajasta postauksia

Joissain tilanteissa julkaisujen ajastaminen voi olla hyvä keino tehostaa työtä. Meillä käytetään ajastusta erityisesti loma-aikoina. Ajastukseen on kanavien omien työkalujen lisäksi paljon vaihtoehtoja. Oma suosikkimme on SocialBee. 

7. Ole joustava

Usein jo tehtyjä suunnitelmia muokkaavat ajankohtaiset nostot, joita ovat esim. asiakkaan nostamat aiheet, tuoreet kuvat tai videot. Myös uutisjulkaisut, lehdistötiedotteet ja muu ajankohtainen materiaali kannattaa hyödyntää tuoreena.

8. Kirjoita selkeitä postauksia

Helposti luettava rakenne voi olla vaikkapa seuraava: Alkuun puhuttelu, kysymys tai muu huomion kiinnittävä teksti, jolla pyritään saamaan lukija kiinnostumaan postauksesta. Sitten varsinainen asian käsittely, tarvittaessa useaan kappaleeseen jaoteltuna ja loppuun CTA. Hashtagejakin kannattaa käyttää kohtuudella.

9. Seuraa tuloksia

Linkkiseurannan käyttö julkaisuissa auttaa ymmärtämään, mitkä postaukset ovat tuoneet liikennettä verkkosivuille. Aboadilla lähes kaikki markkinoinnin seuranta tehdään Google Data Studioon rakennettujen dashboardien avulla. Sen on oiva paikka seurata myös orgaanisten julkaisujen menestystä yhdeltä alustalta.

Lisäksi voit toki seurata myös alustan omaa analytiikkadataa ja ihmisten aktiivisuutta. 

Tee päätelmiä tuloksista ja kehitä toimintaa sen perusteella. Siihen, mitä tuottaa tuloksia, kannattaa panostaa. 

10. Vie suunnitelmat käytäntöön

Julkaiseminen vaatii järjestelmällistä työtä, ainakin jos haluat sen olevan laadukasta, seurantakelpoista ja lisäarvoa tuottavaa. Merkitse siis kalenteriisi julkaisujen suunnittelu ja julkaisu/ajastaminen yhtenä aikataulutettuna tehtävänä, josta pidetään kiinni.

Muista, että täydellisyyttä tärkeämpää on tekeminen, mutta kuitenkin laadukas sellainen!

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly