Tässä blogissa on osin vanhentunutta sisältöä.
Lue lisää viimeisimmistä Facebookin uudistuksista ja niiden vaikutuksista markkinoijalle >
—
Vuosi 2018 on ollut muutosten aikaa Facebookissa. Tammikuussa Facebookin toimitusjohtaja Mark Zuckerberg ilmoitti, että Facebookiin tullaan tekemään vuoden aikana muutoksia, jotka lisäävät ystävien ja perheenjäsenten julkaisuja uutisvirrassa yrityssivujen julkaisujen sijaan. Lue blogistamme, miksi se on mielestämme myös hyvä asia.
Liiketoimintasi kannalta on turha panostaa sellaisiin keinoihin, jotka eivät (enää algoritmimuutosten jälkeen) toimi. Tässä blogissa käydään läpi niitä keinoja, jotka toimivat tänä vuonna ja niitä toimia, joihin ei kannata sortua.
Älä käytä engagement baitia
“Kommentoi MUKANA ja osallistut arvontaan!” “Tykkää, jos samastuit!” tai “Tägää markkinoija, joka käyttää liikaa engagement baiteja!”
Olemme kaikki törmänneet näihin julkaisuihin. Facebook on ilmoittanut rajoittavansa engagement baiteihin perustuvien julkaisujen jakelua sekä laskemalla sivurankingia, mikäli engagement bait on toistuvaa. Ainakin toistaiseksi nämä julkaisut näyttävät leviävän Suomen markkinalla vielä hyvin.
Facebook toteuttaa muutoksia portaittain ja engagement baitien jakelua on rajoitettu jo ainakin englannin-, espanjan-, arabian-, ranskan-, italian- ja saksankielisissä julkaisuissa. Muutos on väistämätön ja tulee koskettamaan myös Suomea. Vaikka kohdeyleisösi olisikin Aurinkorannikon sijaan Suomessa, älä jatka engagement baitien viljelyä, vaan
Generoi sen sijaan keskustelua
“Mitä mieltä olet tästä?” “Oletko samaa vai eri mieltä?” “Jaa oma kokemuksesi kommenteissa.”
Kysy kohderyhmältäsi mielipiteitä ja generoi brändisi kannalta relevanttia keskustelua. Mieti, mistä aiheista sinun kohderyhmäsi haluaa keskustella ja ota oppia muilta. Muun muassa Hubspot kannustaa aktiivisesti ihmisiä osallistumaan keskusteluun Facebook-sivullaan.
Julkaise laadukasta sisältöä ja rakenna luottamus ennen ostopäätöstä
Varmaan tiesit, että Facebook nostaa algoritmissään korkeammalle laadukkaita sisältöjä.
Sen sijaan esimerkiksi täynnä mainoksia olevalle laskeutumissivulle vievä mainos saa algoritmin hälytyskellot soimaan ja tällaisten julkaisujen jakelua rajoitetaan. Jos julkaisusi vie sivulle, jolla on selkeästi huono käyttökokemus tai ne ovat esimerkiksi mobiilioptimoimattomat, Facebook rajoittaa jälleen jakelua. Katso lyhyeltä videolta, mitä kuuluu verkkosivujen mobiilikäyttökokemuksen suunnitteluun pelkän responsiivisuuden lisäksi.
Inboundissa luottamuksen rakentaminen on kaiken perusta. Jos olet perehtynyt jossain määrin inboundiin, olet todennäköisesti tietoinen tästä. Kaikessa yksinkertaisuudessaan ihmisten ostotottumukset ovat muuttuneet ja laadukkaan sisällön kautta ajan kanssa rakennettu luottamus on usein tehokkaampi väylä ostotapahtumaan kuin koko kansakunnalle suunnattu, suoraan ostoon kehottava mainos.
Jos sinusta tuntuu, että laadukasta sisältöä on vaikea luoda, kannattaa sisällöntuotantoon ottaa avuksi asiantunteva yhteistyökumppani.
Kohdenna sisältösi oikealle yleisölle maksullisen markkinoinnin avulla
Ilmainen huvi Facebookissa on ohi. Jotta saat tuon aiemmassa kohdassa mainitun laadukkaan sisällön potentiaalisen ostajan silmien eteen, tulee sinun maksaa siitä.
Ajattele markkinointibudjettia sijoituksena pelkän menoerän sijaan.
Käytä postauksen boostauksen sijaan Facebookin Mainostenhallintaa (Ads Manager). Mainostenhallinnan avulla luot liiketoimintatavoitteitasi tukevia kampanjoita, varmistat viestisi menevän perille oikealle kohdeyleisölle oikeassa paikassa oikeaan aikaan sekä teet sujuvasti A/B-testejä markkinointipäätösten tueksi.
Testaa Facebook Liveä
Facebook Live on aivan liian alikäytetty sen tavoittavuuteen nähden. Aiemmin sanomastani poikkeuksena: livevideolla on yllättävän hyvä tavoitettavuus myös orgaanisissa julkaisuissa. Isot brändit ovat huomanneet moninkertaisia kävijäpiikkejä analytiikassaan, kun he ovat julkaisseet livesisältöä. Lisäksi livevideot generoivat jopa kymmenen kertaa enemmän sitoutumisia julkaisuihin kuin natiivivideot.
Livevideot lisäävät interaktiivisuutta kun katsojien kynnys kommentoida ja kysyä madaltuu. Voit kysyä livevideolla esimerkiksi katsojien kokemuksia jostain ajankohtaisesta aiheesta. Kysy myös kysymyksiä yleisöltä ja aktivoi ihmisiä kommentoimaan.
Jos haluat päästä keulimaan kilpailijoidesi edelle, kokeile ihmeessä Facebook Liveä.
Huomioi Facebook-ryhmät
Oletko jo hyödyntänyt Facebook-ryhmiä sisältösi jakelussa? Voit hyödyntää mahdollisia olemassa olevia ryhmiä, jotka liittyvät toimialaasi tai miettiä, tukeeko liiketoimintaasi jos perustat oman Facebook-ryhmän. Facebook-ryhmät ovat loistava tapa osallistaa ja saada aikaan ikäänkuin heimoutumista.
Itse hyödynnämme toisinaan esimerkiksi Markkinointikollektiivia sisältöjen jakelussa, sillä suuri osa ryhmän jäsenistä on kohdeyleisöämme. Kun jaat julkaisuja Facebook-ryhmään, vältä sisältöjen jatkuvaa tuputtamista ja muista jakaa oma mielipiteesi julkaisun yhteydessä pelkän linkin sijaan.
Ryhmien käytöstä markkinoinnissa löydät tarkemmin aiemmasta blogistamme, joka on toteutettu yhteistyössä Parantajat-Facebook -ryhmän perustajan, Perttu Ahvenaisen, kanssa.
Testaa Messenger Botia
Chatbot on pikaviestinsovelluksessa, (tässä tapauksessa Facebook Messengerissä) toimiva lisäosa, joka mahdollistaa “älyllisen keskustelun”. Botti pyytää käyttäjää vastaamaan kysymyksiin, joiden perusteella se tarjoaa tietynlaista sisältöä kulutettavaksi. Botti voi esimerkiksi kysyä tarkentavia kysymyksiä vastaanottajan ruokailutottumuksista, joiden perusteella se voi tarjota relevantteja reseptejä tietyin väliajoin.
Menikö jokin yli hilseen? Laita ihmeessä viestiä ja kysy tarkennusta.