Facebook-ryhmien käyttö yrityksen markkinoinnissa

Kerrotko lyhyesti kuka olet?

Olen Perttu Ahvenainen, yrittäjä ja toimin Taitori Oy:n CMO:na. Olen myös tietokirjailija ja julkaisimme yhdessä Sani Leinon ja Janne Gyllingin kanssa 5 tähden Asiakaskokemus -kirjan.

Olen myös aktiivinen verkottuja ja olen perustanut muun muassa yli 2200 hengen Parantajat, digitaalisten innovaatioiden kehittäjät -Facebook-ryhmän.

Minkälaisessa tilanteessa yritykselle kannattaa luoda Facebook-ryhmä?

Facebook-ryhmä on oiva tapa osallistuttaa ja saada aikaan ”heimoutumista.” Mikä voisi olla yritykselle herkullisempi tilanne kuin se, että asiakkaat yhdessä ideoivat ja kehittävät yritykselle uusia palveluita tai kehittävät olemassaolevia?

Tämä on oiva mahdollisuus yritykselle sitouttaa asiakkaita aina tuotteen tai palvelun tuotekehitysvaiheesta lähtien. Esimerkiksi Parantajissa ideoimme yhdessä muutamien yritysten haastamina, digitalisaation mahdollistamia ratkaisuja arjen tai työarjen haasteisiin.

Olen nähnyt myös Facebook-ryhmiä, joissa asiakkaat ratkovat yhdessä toisten kohtaamia haasteita yrityksen tarjoamissa palveluissa. Usein mukana on myös pelillistä elementtiä, voit esimerkiksi kerätä pisteitä onnistuneesta ratkaisuehdotuksestasi.

Kannattaa huomioida myös, että Facebook-ryhmä voidaan luoda myös yrityksen sisäiseen käyttöön! Ryhmässä voidaan jakaa vinkkejä, tietoa ja sisältöjä!

Mitä käytännössä vaatii ryhmän onnistunut ylläpitäminen, joka saa aikaan tervettä kasvua ja aktiivisia jäseniä?

Avainasemassa ovat ryhmän vetäjät ja se, onnistuvatko he saamaan muita aktiiveja mukaan ryhmän toimintaan.

Ryhmän pelisäännöt on myös oltava selvät. Mieti, miksi ryhmä on olemassa ja mikä on tavoite. Tee selväksi millaista keskustelua ja avauksia haluat nähdä ja mitä et!

Mitkä ovat yleisimmät kompastuskivet, joita välttää?

Usein näkee, että ryhmän keskustelu ja aktiivisuustaso näivettyy jos liideri hiipuu ja koen, että olemme valitettavasti myös Parantajissa nähneet läheltä tämän ilmiön.

Nykyään vaarana on, että ryhmä menee omien linkkien jakamiskanavaksi, mutta keskustelua esimerkiksi sisältöjen yhteyteen ei synny. Näin on käynyt varsinkin LinkedIn-ryhmissä.

Tuntuu myös siltä, että kukaan ei oikein jaksa avata linkkejä ulkopuolisiin sisältöihin.

Yksi Parantajien kompastuskivi on ollut myös se, että ryhmä jakautui jossakin välissä kahteen ”koulukuntaan”, joista toinen halusi, että ryhmässä ideoituja ideoita lähdettäisiin toteuttamaan ja toinen näki tuon miltei mahdottomana ajatuksena. Tällaisessa tilanteessa ryhmän vetäjän on osattava näyttää suuntaa ja tehdä päätös kuinka edetään!

Kerrotko vielä lyhyesti, minkälaisissa asioissa voit auttaa lukijoitamme?

Me Taitorissa olemme olemassa, jotta voisimme tehdä työpäiväkokemuksestasi sujuvamman ja työympäristöstäsi viihtyisämmän.

Toteutamme missiotamme tila- ja tarjoiluvaraus -pilvipalvelullamme, älykkäillä suomalaista huippu-designia edustavilla neukkareiden ovenpielinäytöillä, tilan varausnapeilla sekä työpistesensoreilla. Kokonaisuudesta muodostuu markkinoiden johtava älytoimistokokonaisuus.

Mikäli asiakaskokemus kiinnostaa, huikean suosion saaneen kirjamme 5 tähden Asiakaskokemus voit tilata täältä.

 

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly