Käytätkö Facebookissa seinäpostausten boostausta? Lopeta heti.

Facebook tarjoaa mainostajille helpon vaihtoehdon saada lisänäkyvyyttä seinäjulkaisuille: voit boostata postausta poistumatta Facebook-sivultasi. Mainostus on helppo laittaa päälle, mutta siihen se helppous jääkin.

Käydään läpi tämän vaikutusta liiketoimintaasi esimerkin kautta.

Kaikilla meillä on se Facecbook-kaveri, joka tykkää kaikesta, mikä tulee vastaan uutisvirrassa. Hän ei välttämättä ole ollenkaan kiinnostunut julkaisuista, joista hän tykkää. Hän ehkä tykkäsi juuri julkaistusta webinaaria mainostavasta videosta, mutta ei välttämättä katsonut sitä nanosekunnin vertaa. Hän saattoi myös reagoida sydänemojilla verkkokaupan mainokseen kuitenkaan siirtymättä kyseiseen verkkokauppaan. Mitä jos sanoisin, että hän on yksi niistä, joille Facebook optimoi mainoksia, jotka on tehty esimerkiksi seinäpostausta boostaamalla tavoitteena sitoutuminen (engagement)? Näistä sydänemojeista mainostaja myös maksaa.

Nappi, johon kenenkään ei tulisi koskea.

Käyttämällä boostaustoimintoa Facebook antaa sinun kohdentaa mainontaasi sukupuolen, iän ja sijainnin perusteella. Lisäksi voit kohdentaa kiinnostuksen kohteiden, demografian ja käyttäytymisen perusteella.

Facebook kehuu, että kohdennuksesi on loistava. Sitä se ei kuitenkaan ole sinun liiketoimintasi kannalta.

Älä kaada rahaa kaivoon

Käytä sen sijaan Mainostenhallintaa (Ads Manager). Kerro Facebookille mitä haluat ja Facebook optimoi mainoksesi sen perusteella. Jos haluat mahdollisimman paljon konversioita, optimoi konversioiden mukaan. Jos haluat mahdollisimman paljon näyttöjä videollesi, optimoi videon näyttökertojen mukaan.

Facebookin Mainostenhallinta tarjoaa lähes rajattomat mahdollisuudet mainonnan kohdentamiselle: sukupuoli, ikä, sijainti, kiinnostuksen kohteet, käyttäytyminen, sivustotykkäykset, poliittinen kanta, parisuhdestatus, ja lista jatkuu. Huomaa, että tittelin mukaan kohdentaminen poistuu.

Mainostenhallinnassa voit myös muokata tekemääsi mainosta. Boostatussa seinäpostauksessa kirjoitusvirheesi on ja pysyy eikä boostaus tarjoa sinulle mahdollisuutta optimoida hienoa kampanjaasi. Lipsahtiko blogijakoon väärä toimintakehote? Mainostenhallinnassa voit myös tarvittaessa muokata mainoksessa olevaa toimintakehotetta, jonka avulla ohjaat käyttäjää esimerkiksi lukemaan lisää aiheesta tai tekemään ostoksia. Toimintakehotteiden oikeanlaisesta käytöstä löydät lisää tietoa tästä videosta.

Tiedätkö, missä mainoksesi näkyy?

Kun päätät boostata postausta, on mainostaminen Audience Networkissa eli Facebookin mainosverkostossa oletusarvoisesti valittuna. Tähän verkostoon kuuluu liiketoimintasi kannalta hyödyllisiä sivustoja, mutta myös muun muassa deittailusivuja- ja sovelluksia, uhkapelisivustoja, sotia tai luonnonkatastrofeja käsitteleviä sivuja sekä väkivaltaa sisältäviä sivustoja. Mainostenhallinnassa voit sulkea pois mainosten näyttämisen näillä sivustoilla.

Kun Mainostenhallinnan käytön kerran opettelee, ei mainosten teko sen kautta vie merkittävästi enempää aikaa kuin boostaustoiminnon käyttö.

Nykyaikainen markkinointi vaatii testaamista

Älä tyydy hyödyntämään vain yhtä tai kahta Facebookin mahdollistamaa tavoitetta kampanjalle vaan testaa mikä toimii sinun käyttötarkoituksiisi kuhunkin kampanjaan. Boostaamalla postausta voit valita kahdesta tavoitteesta. Mainostenhallinnassa niitä on 11.

Tämä voi tuntua hurjalta määrältä ja alkuun kaikkien käyttötarkoituksen hahmottaminen voi tuntua vaikealta. Onneksi kaikesta ei tarvitse selvitä yksin.

Lisäksi Mainostenhallinta tarjoaa mahdollisuuden A/B-testata esimerkiksi kampanjan luovaa sisältöä (tekstit ja kuvat), testata jakelun optimointia, kohderyhmiä ja sijoitteluja. Sinulla on siis rajattomat mahdollisuudet testata helposti, toimiiko juuri kyseinen videomainoskampanja paremmin Facebookissa vai Instagramissa, minkälaiselle kohdeyleisölle se puree parhaiten, minkälainen mainosteksti sopii juuri siihen ja kannattaako optimoida klikkausten vai sitoutumisen perusteella.

A/B-testien avulla voit testata ja löytää esimerkiksi liiketoimintaasi parhaiten tukevat mainosmuodot

Miksei henkilökohtaista mainostiliä kannata käyttää?

Kun käytät postauksen boostaustoimintoa, Facebook haluaa käyttää oletusarvoisesti henkilökohtaista mainostiliäsi. Kun myöhemmin haluat ottaa yritykselle mainostilin käyttöön esimerkiksi uudelleenmarkkinointia varten, on mahdollinen Pikseliin kertynyt data henkilökohtaisen mainostilisi Pikselissä, eikä tilejä voi yhdistää. Pudotusvalikosta voi kyllä erikseen vaihtaa mainostilin firman mainostiliin jos yritykselläsi on Mainostenhallinta käytössä, mikäli muistat tehdä tämän vaihdoksen. Käytä henkilökohtaista mainostiliä vain uusien mainostilien luomiseen tarvittaessa.

Kun boostaat postausta, Facebook määrittää sinut käyttämään oletusarvoisesti henkilökohtaista mainostiliäsi.

Kun käytät mainostamiseen henkilökohtaista mainostiliäsi, Facebook ehdottaa sinulle kyseisen tilin kanssa käyttämiäsi kohdeyleisöjä eli et näe mahdollisella yrityksen mainostilillä tehtyjä kohderyhmiä listassa. Voit toki luoda uuden kohdeyleisön, mutta tämä kyseinen yleisö ja siitä kertynyt data on vain henkilökohtaisen mainostilisi käytettävissä.

Voiko boostaustoimintoa käyttää missään tilanteessa?

Omasta mielestäni boostaustoiminnon käyttäminen on rahanhukkaa eikä järkevää missään tilanteessa. Sen sijaan joidenkin lähteiden mukaan boostausta voi kannattaa kokeilla kun halutaan esimerkiksi lisää sivutykkäyksiä Facebookissa. Kyseenalaistan kuitenkin tuovatko sivutykkäykset sinulle lisää liikevaihtoa?

Facebook on hiljattain kehittänyt boostaustoimintoa. Nykyään kampanjan tavoitteeksi on mahdollista valita joko sitoutuminen tai sivustossa käynnit (mikäli julkaisusi sisältää linkin). Aiemmin Facebook optimoi boostatut postaukset aina julkaisuihin sitoutumisen kannalta. Valitsemalla tavoitteeksi sivustossa käynnit Facebook optimoi mainoksesi näkymään niille henkilöille, jotka todennäköisimmin käyvät sivullasi. Tämä voi toimia blogin kanssa, mutta mikäli haluat, että markkinointiviestisi nähnyt ihminen esimerkiksi ostaa jotain verkkokaupastasi, ei tämä kampanjan tavoite tuo välttämättä haluttuja tuloksia. Sen sijaan Mainostenhallinnassa voit valita tavoitteeksi konversiot. Kerro Mainostenhallinnalle, mitä haluat saada aikaan markkinoinnillasi ja saavutat todennäköisesti parempia tuloksia.

Boostaustoiminnossa voit valita kahdesta kampanjan tavoitteesta. Mainostenhallinnassa sinulla on 11 vaihtoehtoa.

Miten tästä eteenpäin?

Jos tunsit piston sydämessäsi, älä turhaan vaivu synkkyyteen. Markkinoijana kuulen viikottain ihmisten kysyvän neuvoja boostattujen postausten kanssa. Tämä johtunee osittain siitä, että aiheesta löytyy harmillisen vähän materiaalia suomeksi. Nyt sinun tulee vain ottaa Mainostenhallinta käyttöön. Neuvon mielelläni.

 

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly