Google Ads mainonta – otatko sinä jo hyödyt irti näistä 10 ominaisuudesta?

Listasimme joitakin Google Adsin ominaisuuksia, joita kannattaa kokeilla sopivassa tilanteessa, mikäli et sitä ole vielä tehnyt.

Dynaamiset hakumainokset

Dynaamiset hakumainokset (Dynamic Search Ads, DSA) ovat kokeilemisen arvoinen keino lisätä hakumainonnan kattavuutta, jos sinulla on monipuolinen verkkosivusto tai suuri tuotevalikoima. Niillä saadaan hakija ohjattua suoraan etsimäänsä kohteeseen eikä esim. kategoriasivulle. Mainokset näkyvät tekstimainosten tapaan Googlen hakutuloksissa.

Mainokset saa käyttöönsä kampanjan asetuksista (Dynamic Search Ads setting -kohdasta). Ne käyttävät URL-osoitettasi luomaan automaattisesti mainoksia, jotka vastaavat ihmisten hakuja. Myös dynaamisten hakumainosten otsikot ja laskeutumissivut luodaan verkkosivustosi sisällön perusteella. Sinun tarvitsee lisätä vain mainosaineiston kuvaukset.

Dynaamiset avainsanat 

Dynaamisen avainsanan lisääminen mainoksiin voi auttaa tekemään mainoksistasi hakuihin osuvampia.

Avainsanan lisäyksen avulla voit päivittää mainoksesi automaattisesti kyseisen mainosryhmän avainsanoilla, jotka saivat mainoksesi näkymään. Avainsana lisätään haluttuun kohtaan mainosta käyttämällä lisäyskoodia, esimerkiksi {Keyword:MaaS}.

Google Ads pyrkii korvaamaan koodin jollakin mainosryhmäsi avainsanalla (ei siis hakutermillä), kuten “Markkinointia palveluna” tai “Palvelumuotoinen markkinointi”. Jos sitä ei voida käyttää (esim. sana on liian pitkä), otsikossa käytetään esimerkin tapauksessa sanaa ”MaaS”.

Negatiivisten avainsanojen luettelo

Optimoi kampanjasi tehokkuutta poistamalla ei-toivotut avainsanat hakumainosten kohdistuksesta. Tämän voi tehdä kampanjassa tai mainosryhmässä kampanjan “Negative keywords” -vaihtoehdoissa. Vaihtoehtoisesti voit luoda “Tools and settings” alta löytyvässä “Shared Library” -kohdassa negatiivisen avainsanaluettelon, jonka voi tallentaa ja ottaa helposti käyttöön useammassakin kampanjassa.

Kampanjan hakutermejä kannattaaa käydä läpi säännölisin väliajoin ja viedä epärelevantit hakutermit negatiivisten avainsanojen luetteloon tai lisätä ne negatiivisiksi avainsanoiksi kampanja- tai mainosryhmätasolle.

Otsikoiden ja kuvausten kiinnittäminen responsiivissa mainoksissa

Responsiivisissa hakumainoksissa on mahdollista vaikuttaa siihen, missä kohdassa mainosta tietty otsikko tai kuvaus näkyy “pinnaamalla” elementtejä. Tämä tapahtuu klikkaamalla nastan kuvaa mainosotsikon tai kuvauksen lopussa. Elementtejä on mahdollista kiinnittää kolmeen eri sijaintiin, useampiakin yhteen kohtaan.

Mainosten laatupisteet laskevat, kun elementtejä kiinnittää, mutta jos haluat varmistaa tiettyjen asioiden näkymisen tietyllä paikalla tai järjestyksessä, voi kiinnittäminen olla silti hyödyllistä.

Countdown -laskurin lisääminen mainokseen

Luo kiireen tuntua tarjouksen lunastamiseen käyttämällä mainoksessasi laskuria. Lisäät sellaisen helpoiten kirjoittamalla aaltosulun ( { ) siihen kohtaan, johon haluat laskurin sijoittaa. Valitse sitten valikosta “Countdown” ja tee tarvittavat asetukset. Lopetuspäivän jälkeen käy muuttamasta otsikkoa, jotta mainoksesi näyttäminen jatkuu.

Hakumainosten uudelleenmarkkinointiluettelot (RLSA)

Remarketing Lists for Search Ads (RLSAs) eli uudelleenmarkkinointiluettelot hakumainonnassa ovat keino kohdistaa hakumainoksia sellaisille, jotka ovat aiemmin vierailleet sivustollasi. Niiden perusteella voit muokata hintatarjouksia ja palauttaa yrityksesi mieleen näille vierailijoille, kun he tekevät hakuja Googlessa vierailtuaan jo aiemmin verkkosivuillasi. Voit huomioida esimerkiksi mainoscopyissa sen, että he jo tuntevat brändisi.

Uudelleenmarkkinointiluetteloa voit kokeilla vaikkapa kilpailijakampanjassa, jossa mainontaa kohdistetaan kilpailijan nimeen, mutta vain hakumainosten uudelleenmarkkinointiluettelossa olevillle luetteloon eli ihmisille, jotka ovat jo vierailleet sivustollasi. Näin varmistat, että pysyt potentiaalisen asiakkaan mielessä hänen vertaillessaan brändejä.

Sijoittelujen poissulkemisluettelot

Esimerkiksi pelit voi sulkea pois mainosten sijoitteluista sijoittelujen poissulkemisluettelon avulla: Mene kohtaan “Tools and settings” ja sieltä “Placement exclusion lists”. Syötä tänne poissuljettavat sijoittelut joko selaamalla ja valitsemalla listasta vaikkapa app-kategorioita tai kopioimalla sijoittelun URL-osoitteet suoraan alustalle. Jos haluat lisätä monta sijoittelua kerralla, voit myös ladata ne tiedostomuodossa.

Näin voit esim. sulkea pelejä, applikaatioita, tiettyjä verkkosivuja tai vaikka Youtube-kanavia pois mainossijoitteluista. Näin voidaan esimerkiksi välttää mainosten näkymistä lasten peleissä.

Kun luettelo on laadittu, valitaan, missä kampanjoissa sitä käytetään.

Omat segmentit yleisökohdistuksessa

Omia segmenttejä (custom segments) hyödyntämällä voit luoda tarpeisiisi sopivia yleisöjä. Pääset luomaan näitä “Audience manager” kohdasta Custom audiences -välilehdeltä. Lisää sopivia avainsanoja, URL-osoitteita ja sovelluksia, luo haluamasi yhdistelmästä yleisö tai useita ja testaa mainonnassa, mikä kohdistus toimii parhaiten.

First-party -datan hyödyntäminen

Asiakaskohdistuksen avulla voit kohdistaa mainoksia omalle listalle, kuten asiakkaillesi. Muista tässä kuitenkin tietosuoja ja käytä vain sellaista dataa, jonka käyttöön on olemassa suostumus. Listalla on oltava myös riittävän paljon kontakteja. Haluttu data viedään CSV-tiedostossa Google Adsiin.

Tätä voi kokeilla hyödyntää esim. uudelleenmarkkinoinnissa, tuotteiden ristiinmyynnissä, erikoistarjousten näyttämisessä, tai myös halutessaan kohdistuksen rajaamiseen poistamalla kyseinen lista kohdistuksesta kampanjasta tai mainosryhmästä (kohdassa “Audiences” → Exclusions).

Samantyyppiset segmentit

Samankaltaiset yleisöt (samantyyppiset segmentit) ovat Googlen versio somemainonnassakin käytetyistä samankaltaisista yleisöistä. Ne toimivat etsimällä ihmisiä, jotka käyttäytyvät verkossa samankaltaisesti kuin uudelleenmarkkinointiluetteloissasi olevat ihmiset (kuten verkkosivustojen vierailijat tai videoiden katsojat).

Tämä kohdennustapa poistuu käytöstä kesällä 2023. Uusia samankaltaisia yleisösegmenttejä ei voi luoda, eikä olemassa olevia voi ottaa käyttöön. Kampanjat tai mainosryhmät, joissa on jo käytössä samankaltaisia segmenttejä, jatkavat toimintaansa. Nyt on siis viimeiset hetket tätä kohdennusta hyödyntää!

Lue lisää Google Ads -aiheista sisältöä:

Markkinoijan kattavin ekosysteemi – Google
Responsiiviset hakumainokset syrjäyttävät pian laajennetut tekstimainokset
Google Adsin uusi kampanjatyyppi “Performance Max” lupailee maksimaalista suorituskykyä
Google Discovery tarjoilee löytöjä nettisurffaajille
Google Adsin kuvalaajennukset – väriä hakumainoksiin

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly