Google Adsin kuvalaajennukset – väriä hakumainoksiin

Google julkaisi vuosittaisessa Google Marketing Livestream -tapahtumassa paljon uutuuksia. Yksi näistä oli Google Adsin kuvalaajennukset. Miten ne toimivat ja millaisia tuloksia niillä on saatu?

Kuvalaajennukset (image extensions) mahdollistavat kuvien lataamisen tekstimainoksiin

Tähän asti Googlen hakumainokset ovat olleet perinteisiä tekstimainoksia tekstiä sisältävine laajennuksineen. Jos Google Adsin kauttta on halunnut tehdä visuaalisempaa mainontaa, käytössä ovat olleet muut kampanjatyypit kuin hakukampanjat. Kuvalaajennosten myötä nyt myös hakumainoksissa saattaa kuitenkin näkyä kuvia.

Kun kuvalaajennos näkyy Googlen hakutulossivulla, potentiaaliset asiakkaat näkevät seuraavat asiat: Otsikot, kuvaukset, URL:n ja kuvan.

kuvalaajennus

Miten kuvalaajennos luodaan?

Google Adsin kuvalaajennokset löytyvät muiden laajennosten tapaan kohdan “Ads & extensions” alta vasemman laidan valikkopalkista, mikäli tililläsi on mahdollista käyttää kuvalaajennoksia. Jotta voit käyttää kuvalaajennuksia, tililläsi ei saa olla käytäntörikkomuksia, toimialan tai alatoimialan tulee olla hyväksytty ja tilin on oltava ollut käytössä yli 90 päivää.

Googlen ohjeiden mukaan kuvia voi ladata maksimissaan 20 kappaletta. Niiden tulee olla avainsanoihin liittyviä, ohjeiden mukaisia ja täytettävä kuvalaajennusten muotovaatimukset, jotta Google hyväksyy ne. Tekstit kuvassa, logojen käyttö ja epäselvät kuvat eivät ole sallittuja.

Kuvan lähteeksi on kaksi vaihtoehtoa: voit joko ladata kuvat itse tai Google voi valita kuvan automaattisesti verkkosivuiltasi käyttäen koneoppimista. Oman testijakson perusteella ensimmäinen vaihtoehto vaikuttaa toimivammalta.

Kuvan tärkein sisältö sijoitetaan kuvan keskiosaan. Kuvasuhteeltaan ja resoluutioltaan kuvakoot ovat seuraavat (tiedoston enimmäiskoon ollessa enintään 5120 kt):

  1. neliö 1 x 1 (300 x 300 – 1200 x 1200 pikseliä (pakollinen)
  2. vaaka 1.91 x 1 (600 x 314 -1200 x 628 (valinnainen, mutta suositeltava)

Käyttökokemuksia

Eräällä mainostilillä kuvalaajennokset otettiin käyttöön kesäkuun alussa. Noin kahden kesäkuukauden jälkeen kokemukset kuvalaajennusten käytöstä olivat seuraavat:

Kaikkien kampanjoiden kuvalaajennuksen keskimääräinen klikkausprosentti oli 10 %. Kuva siis selvästi herätti huomiota, mutta kuvalaajennusten näyttökerrat jäivät noin kymmenekseen siitä, mitä sivustolinkkejä näytettiin. Siksi on myös vaikea todentaa, saatiinko kuvalaajennuksilla merkitsevää eroa esim. CTR:ään verrattuna vaikkapa sivustolinkkilaajennuksiin. Konversioon johtaneita klikkauksia kertyi jonkin verran.

Näyttökertoihin perustuen on näiden kokemusten perusteella aika harvinaista, että kuvat hakumainoksissa näkyvät. Joitain kuvalaajennuksia ei näytetty lainkaan ja esimerkiksi vaakakuvat saivat vain hyvin vähän näyttöjä. Tällä perusteella neliökuvat ovat ne, joita kannattaa suosia.

Plussat

  • Helppo luoda
  • Näkyvyyttä kuvan muodossa muuten tekstivaltaiseen hakutulossivuun
  • Kiinnittää huomion
  • Toistaiseksi käytössä vain harvoilla, mikä voi olla kilpailuetu
  • Lisää viestin vaikuttavuutta

Miinukset

  • Eivät käytössä kaikillla tileillä
  • Näkyvät valitettavan harvoin, eli näiden varaan ei kannata rakentaa suuria odotuksia.

Kuvalaajennukset on helppo luoda, joten niitä kannattaa ehdottomasti kokeilla muiden mainoslaajennusten lisänä. Ne ovat mukava piristys mainoksiin, vaikka näyttöjä ei valtavasti kertyisikään.

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly