Google Adsin uusi kampanjatyyppi “Performance Max” lupailee maksimaalista suorituskykyä

Jos ei oikein osaa päättää, millä kampanjatyypillä mainostaa, ja haluaa testata eri mainossijainteja helposti tai aikaa erilaisten kampanjoiden luontiin on rajallisesti, on siihen nyt tarjolla ratkaisu: Marraskuussa suurelle yleisölle käyttöön tullut Performance Max (Maksimitulos) on uusi kampanjatyyppi, jonka avulla koko Google Ads -mainosjakauma on käytössä yhdestä kampanjasta. Googlen mukaan myös älykkäät Shopping-kampanjat ja paikalliset kampanjat päivitetään Performance Maxiin ensi vuonna.

Miten tämä toimii käytännössä? Koska tämän ominaisuuden testauksesta ei meillä vielä ole tuloksia, on tämä kirjoitus on laadittu Googlen antamien tietojen perusteella. Laajempi testimme on vasta lähdössä käyntiin, joten omiin käytännön kokemuksiin ja kampanjalla saatuihin tuloksiin palaamme blogissamme myöhemmin.

Missä mainokset näkyvät?

Kampanjatyyppi on suunniteltu täydentämään avainsanapohjaisia ​​hakukampanjoita ja auttaa löytämään enemmän konversioita tuottavia asiakkaita kaikissa Googlen kanavissa – Google haussa, YouTubessa, Display-verkostossa, Discoverissa, Gmailissa ja Mapsissa.

Kampanjatyypin hyödyt

Performance Max hyödyntää Googlen automaatioteknologioita. Kun hintatarjous, budjetti ja mainoksen sisällöt on syötetty, Google hoitaa loput, mikä yksinkertaistaa kampanjoiden hallintaa ja optimointia.

Googlen mukaan Performance Maxin avulla saadaan parempaa suorituskykyä tavoitteita vastaan. Kun Googlen reaaliaikainen ymmärrys kuluttajien aikeista ja mieltymyksistä yhdistetään syöttämiisi sisältöihin yleisösignaalien avulla, Performance Max voi avata uusia asiakassegmentteja ja voidaan löytää ja saada käyttöön uusia yleisöjä ja sitä kautta konvertoituvia asiakkaita.

Performance Max -kampanjan luonti

Tavoitteet, hintatarjoukset ja budjetti

Kampanjan tavoitteeksi voi valita ”Myynti”, ”Liidit” tai “Ei tavoitetta”.

Hintatarjousstategiaksi voidaan valita CPA-tavoitehintatarjoukset (Target CPA bidding) tai tavoiteltu mainostuotto ‑hintatarjouksen (Target ROAS bidding).

Muut kampanja-asetukset

Samaan tapaan kuin muissa kampanjatyypeissä, voidaan valita sijainti, jossa mainoksia näytetään, kieli, mainosten näyttöajat  ja kampanja-aika.

URL-osoite voidaan tässä kampanjatyypissä korvata osuvammalla aloitussivulla ja otsikolla asiakkaan aikomusten perusteella.

Sisältöryhmät (asset groups)

Sisältöryhmä (asset group) muistuttaa mainosryhmää ja Google suositteleekin luomaan sisältöryhmän, jonka sisällöt liittyvät yhteen teemaan tai yleisöön. Sisältöryhmiä voi luoda lisää sen jälkeen, kun ensimmäinen ryhmä on luotu ja kampanja on käynnistetty.

Samaan tapaan kuin vaikkapa displayn responsiivisissa mainoksissa tai discovery-kampanjoissa, syötetään mainoksia varten joukko rakennuspalikoita:

  • kuvia (max. 20 kpl)
  • logoja (max. 5 kpl
  • videoita (max. 5 kpl)
  • otsikoita (max. 5 kpl, 30 merkkiä
  • pitkiä otsikoita (max. 5 kpl, 90 merkkiä)
  • kuvauksia (1 lyhyt, 60 merkkiä ja 4 pidempää, 90 merkkiä).

Lisäksi oleellisia ovat yrityksen nimi ja URL (lisäasetuksineen) sekä CTA. Mainosten vahvuutta arvioidaan alla olevassa kuvassakin näkyvällä visuaalisella mittarilla.

Tarkemmat vaatimukset mainossisällöille löydät täältä.

Mainokset

Mainoksia ei tarvitse erikseen luoda, sillä Google tekee tämän sisältöjen perusteella automaattisesti. Google testaa erilaisia yhdistelmiä luodakseen syötetyistä sisällöistä tehokkaita, eri muotoisia mainoksia ja näyttääkseen niitä verkostoissa, jotka sopivat parhaiten valittuihin tavoitteisiin ja tavoitettavalle yleisölle.

Mainosten ulkoasu mukailee muista kampanjoista tuttuja ulkoasuja. Alla olevissa testimainoksissa tosin ei ole mukana mainoslaajennuksia.

Yleisösignaalit

Yleisösignaali kertoo Performance Max -kampanjalle, millainen henkilö todennäköisemmin tuottaa konversion. Google käyttää signaalia etsiäkseen uusia ihmisiä, jotka ovat potentiaalisia konvertoitumaan. Yleisösignaalien avulla voi siis tavoittaa oikeat yleisöt nopeammin.

Laajennukset

Voit hyödyntää (ja näin Google suositteleekin tehtäväksi) mainoksissa myös mainoslaajennuksia, kuten liidilomakkeita tai sivustolinkkilaajennuksia (ja ajastaa niitä näkymään toivomanasi aikana). Käytössä ovat myös puhelulaajennus, hinta-, promootio- ja huomioteksti-laajennukset sekä jäsennellyt katkelmat (structured snippets).

Kampanjan tulosten seuranta

Kun Insights-kohtaan alkaa kertyä dataa, voit seurata kampanjasi tilastoja, tehokkuutta ja ennusteita.

Käytännön testaus näyttää, mitä kaikkea raportista ja koko kampanjasta saa irti. Täällä lähteekin kampanja testiin ja jos tulokset osoittautuvat hyviksi, voi Performance Max hyvinkin olla jatkossa vakiotyökalu Google Ads -mainonnassa.

 


Etkö ollut vielä kuullut tästä kampanjatyypistä? Jos haluat jatkossa pysyä kärryillä alan uutuuksista, tilaa Digitaalisen markkinoinnin viikkokatsaus. Tätäkin aihetta on siellä käsitelty.

 

Kirjoittaja

[email protected]