Vuoden 2020 ennustusten totuuden hetki

Vuoden vaihtuessa alkaa ilmestyä paljon ennustajia erityisesti markkinoinnin alalla. Harvemmin kuitenkin ennustajat ovat valmiita tuomaan päätään vadille ja tarkastelemaan, mitä tuli sanottua edeltävänä vuonna.

Olen pyrkinyt kirjoittamaan tätä taltioimalla ensin ennustukset vuosi sitten, tarkastelemalla niitä välikatsauksessa ja nyt lopullisessa tarkastelussa.

Mistä ennustukset koostuvat?

Kaikki tulevaisuuden ennustaminen on siinä mielessä helppoa, että siinä ei voi olla absoluuttisesti väärässä tai oikeassa, eikä kukaan voi tarkistaa asiaa ennustusvaiheessa. On toisaalta hyvä huomioida, että tällainen ennustaminen on useimmiten vähintään yhtä paljon omaa subjektiivista näkemystä ja preferenssejä kuin analyysia.

Se, mitä tapahtuu, ei ole vaikeaa ennustaa. Se, miten paljon ja milloin, on. Itse hyödynnän markkinoinnin jatkuvan seurannan ja markkinoijien kanssa käytyjen keskustelujen lisäksi globaalia markkinakehitystä ja monipuolista näkemystä alan kehitykseen.

Koronan vaikutukset kehitykseen

Pandemiaa ei ennustuksissa otettu huomioon, eikä sitä todennäköisyyksistä johtuen kuuluisikaan ottaa. Koronan vaikutukset kehitykselle olivat digitaalisella puolella positiiviset  ja moni kehityssuunta vain kiihtyi. Toki alkuvuoden panikointi sai aikaan sen, että aikataulut tietyissä yritysten kehityshankkeissa menivät jäihin. En kuitenkaan näe, että tulosten toteumassa oikeastaan voi koronaa syyttää.

Ennustukset

Jos et jaksanut käydä lukemassa aiempia ennustuksia, kertaan hieman tässä alussa: Ennustukset kohdistuvat digitaalisen markkinoinnin kentän kehitykseen Suomessa ja suomalaisilla sekä Suomen markkinoilla toimivilla yrityksillä. Ennustukset perustuvat globaaleihin ilmiöihin, suomalaisten yritysten digitaalisiin kykyihin sekä kehityssuuntiin alalla.

Lue alkuperäiset ennustukset vuodelle 2020 >

1. Personointi läpi asiakaspolun paranee merkittävästi

Hah! Tämä taisi olla enemmän toiveajattelua siitä, että asiakkaiden ostopolku olisi enemmän räätälöity ja hyödyntäisimme Suomessa aiempaa laajemmin dynaamisia ominaisuuksia mainonnasta asiakashoitoon. Tärkeä asia, mutta merkittävää hyppäystä ei tapahtunut.

👎 Ennustus ei toteutunut, mutta syytä olisi.

2. Vaikuttajamarkkinoinnin rooli arkipäiväistyy, tulee kaikkien saataville ja skaalautuu

Selvää siirtymistä sekä sosiaalisen median kanavilla, teknologia-alustoilla kuin myös yrityksissä oli nähtävissä siinä, että vaikuttajamarkkinointia ostetaan yhä enemmän kuten mitä tahansa mainostilaa. Toiminta on alkanut jalkautua pk-yrityksiin, mikä on yleensä adoption merkittävä vaihe.

👍 Ennustus on toteutunut, joten vauhdilla mukaan!

3. Kuluttajien yksityisyys ja turvallisuus korostuvat

Tämä kehitys jatkui odotetusti, kun esimerkiksi selaimet alkoivat asteittain heikentämään evästeiden käyttöä. Samaa tekee myös selainmarkkinoiden johtaja Google Chrome-selaimellaan, mikä saa aikaan merkittäviä muutoksia. Kehitys hidastui koronan ajaksi, mutta aikataulua evästeiden karsimiselle on taas kiihdytetty. Kokonaisuudessaan yksityisyyden ja turvallisuuden korostuminen jatkui niin yksilöiden kuin organisaatioidenkin toimesta myös muilla osa-alueilla kuin vain evästeissä.

👍 Ennustus on toteutunut ja suunta ei enää käänny.

4. Verkkokaupan ostopolku lyhenee ja osto tapahtuu yhä useammin markkinointikanavissa

Tästä olen kyllä vähän ylpeä. Meni aivan yli odotusten. Muutenkin, mutta myös koronan vauhdittamana, verkkokauppatoiminta tuli lähemmäksi kanavatasoa. Yksi puoli tästä on social commerce, jossa oston voi tehdä kanavassa tai koko polku on ostotapahtumaa lukuunottamatta kanavassa. Myös tuotteiden ostaminen suoraan hakukoneista tai YouTube-videoista  on nousemassa mahdollisuudeksi. Jos nyt uusit verkkokauppaa, kannattaa oikeasti miettiä, mitä kannattaa itse omistaa ja missä hyödyntää näitä alustoja.

👍👍 Ennustus on toteutunut, ja jos olisimme lyöneet vetoa, kävelisin nauraen pankkiin.

5. TikTokista ei vielä tule merkittävää markkinointikanavaa yrityksille

Ainoa syy, miksi tämä ei mennyt pieleen on, että kohdealue oli Suomi ja vuosi päättyi. Tässä ollaan nimittäin hyvässä vauhdissa maailmalla ja pian myös Suomessa, kun sekä orgaaninen että maksettu puoli tulevat arkisempaan käyttöön seuraavan parin vuoden aikana.

👍 Ennustus on toteutunut, mutta niukasti.

6. Pako suurilta sosiaalisen median alustoilta ei tapahdu

Tämä oli ehkä hieman halpa veto, mutta halusin varmistaa, että olen edes jossain kohdin oikeassa. Pako ei tapahdu, eikä tule todennäköisesti koskaan tapahtumaankaan samasta syystä, kun todellista pakoa kaupungeistakaan ei koskaan tapahdu: siellä on verkostovaikutuksia aina muista ihmisistä siihen, että alueet kehittyvät eniten. Välillä ihmiset voivat kaupungistakin karata, mutta pitkällä aikavälillä katoa ei oikeasti tapahdu.

👍 Ennustus on toteutunut, vaikka toisaalta olisin voinut ennustaa myös painovoiman olemassaoloa.

7. Digitaalisen markkinoinnin monimuotoisuus vahvistuu monikanavaisuuden rinnalla

I wish! Tai totta puhuakseni tässä olin liian ajoissa. Vaikka kovin toivoin tämän tapahtuvan, sitä ei tapahtunut ja emme saaneet monipuolisempia mediamuotoja, toteutustapoja ja asiakaslähtöistä ajattelua sisältöjen monimuotoisuuteen isossa kuvassa. Se on kuitenkin tulossa, koska mainosteknologiakoneisto nykyisellään alkaa hajoamaan ja muuttumaan erilaiseksi pakottaen markkinoijia käyttämään vaihtoehtoisia tapoja johtuen ennustuksen 3 asioista.

👎 Ennustus ei toteutunut. Vielä.

Mitä seuraavaksi?

Näin itse ennustaneena, alaa seuranneena ja lähes objektiivisesti toteumaa arvioineena sanoisin, että suoritus ei ollut ihan pahimmasta päästä. Kuitenkaan 2021 ennustuksia en tule tekemään, koska se olisi enemmän toiveita ja arvauksia kuin oikeaa analyysia johtuen koko vuoden 2020 ja tämän hetken kehityksestä (lue: pandemia).

Tulen kuitenkin toimittamaan listauksen asioista, joita kannattaa tarkkailla tulevana vuonna ja ottaa kehityslistalle ainakin arvioitavaksi.

Ja toisaalta, jos haluat tarkemmin tietää, miten teidän kannattaa toimia vuonna 2021, niin siihenkin saa vastauksia. Aloitetaan kuitenkin ihan vaan 15-minuuttisella >

Kirjoittaja

Chief Executive Officer

Juha on se, jolle soitetaan, kun on aika luoda asiakaslähtöistä ja modernia digitaalista markkinointia. Markkinoinnin konseptointi, digitaalinen markkinointi ja mittaus kuuluvat tämän herran erityisosaamiseen.