Digitaalisen markkinoinnin muutosajurit 2021

Tänä vuonna ei ainakaan omalta puoleltani ennustuksia satele, mutta listasin sinulle tärkeimmät asiat, jotka vaikuttavat alan kehitykseen tänä vuonna. Kyseisen listauksen tarkemmin ja paljon enemmän löydät pitämäni LinkedIn Liven tallenteesta.

Katso koko tallenne > 

Jos mietit, miten juuri teidän yrityksenne kannattaisi näihin muutosajureihin suhtautua, tarjoamme siihen mielellämme palvelua. Nappaa vain aikaa kalenteristani ja käydään asiaa läpi >

Pitemmittä puheitta, katsotaan asioita, jotka tulevat vaikuttamaan alan kehitykseen tänä vuonna ja joita sinunkin pitää huomioida.

Pyrin tuomaan esiin

  • muutoksen takana olevat syyt
  • kuinka muutos tulee vaikuttamaan alan kehitykseen
  • kuinka varautua muutokseen

Ja tässä ei muuten sitten puhuta mitään uudesta normaalista. Me olemme varmasti jokainen siihen jo kyllästyneitä. Tässä ollaan nyt ja takaisin tuskin mennään. Eteenpäin!

1. Social commerce dominoi

2020 oli social commercen vuosi ja 21 tulee olemaan sitä vielä enemmän. Alustat haluavat olla mukana aina brändin ja käyttäjän ensimmäisestä kohtaamisesta ostotapahtumaan asti erityisesti yksinkertaisten ostopolkujen tapauksessa. Tällöin nimittäin ostosta tulee entistä kitkattomampaa ja oston todennäköisyys kasvaa, kun se on sujuvaa.

Lisäksi kompleksimpaan B2B-kauppaan on myös tulossa kehitystä ainakin LinkedInin väittäessä tulevaisuuden visionsa olevan eräänlaisena kauppapaikkana toimiminen.

Näin esimerkiksi sosiaalisen median alusta nostaa arvoaan porttina koko asiakkuuteen, motivoi markkinoijia keskittämään entistä enemmän ja toisaalta vähentää markkinoijien omien medioiden merkitystä.

2. Digitaalinen mainonta rappeutuu

Reilut 25 vuotta olemme nauttineet mainosrahotteisesta internetistä ja palveluista. Sen ansiosta somet, lehdet ja muut mediat ovat usein ilmaisia. Nyt tämä alkaa kuitenkin kääntymään ja vaikka muutos ei tapahdu vain tämän vuoden aikana, sen vaikutukset ovat merkittäviä tänä vuonna jo.

3. osapuolen evästeiden tuen karsiminen selaimien puolelta, monien medioiden siirtyminen pois mainosmallista (mahdollisesti myös osa someista, kuten Twitter) sekä yleinen mielipide seurannasta ja mainonnasta tulevat romuttamaan tätä ekosysteemiä.

Tämä on hyvä asia, koska digitaalinen mainonta on ollut digitaalisen markkinoinnin apupyörinä liian pitkään ja mahdollistanut, että voimme helposti dumpata rahamme johonkin ja nähdä jotain tuloksia.

3. Pakotettu muutos katalysoi

COVID-19 oli myynnin ja markkinoinnin maailmalle kuin juuri ostetun kesämökin lattialautojen purkamisen ensimmäiset tunnelmat: “nämä rakenteethan ovat vanhat ja lahot”. Moni huomasi kaupallisten toimintojen olevan hyvin kaukana tämän ajan potentiaalista. Nyt muutos on kuitenkin saatu käyntiin ja muutosvastarintaa on purettu. Kun olemme tottuneet muutokseen, tulee se ruokkimaan lisää muutosta.

Tämä tarkoittaa, että yritysten rohkeus tehdä kehitystä ja muuttaa toimintatapoja kasvaa ja todennäköisesti jatkuu vielä pari vuotta eteenpäin. Koska tätä muutosmyönteisyyttä tai -sietokykyä löytyy, tulevat myös kilpailijasi todennäköisesti innovoimaan prosessejaan ja jäädessäsi torkkumaan riskeeraat omaa paikkaasi markkinoilla.

4. Vertikaalinen integraatio ja monopolit lisääntyvät

Pandemian alusta asti taloudet ja yritykset ovat kärsineet muutamia lukuunottamatta. Suurimmat teknologiayhtiöt ovat keränneet entistä enemmän arvoa, joka näkyy niiden kassoissa, markkinaosuuksissa ja osakekursseissa. Kasvun lisäämiseksi nämä yritykset haluavat hallita enemmän arvoketjusta vertikaalisen integraation keinoin, mikä tulee myös lisäämään monopoleja (myönsivätpä yritykset sitä olevansa tai eivät).

Kehitys näkyy tällä hetkellä ja tulevaisuudessa yritysten monimuotoisuuden katoamisena, kun suuret jatkavat pienempien ostamista ja tapaamista. Näin myös yhden yhtiön (esimerkiksi Facebookin) osuus markkinoijan työkalupakissa kasvaa entistä enemmän, kun yksi yritys hallitsee vähemmällä kilpailulla pääsyä asiakkaasi luo.

5. Geopolitiikan, sääntöjen ja lainsäädännön rooli kasvaa

Kun itse liityin Facebookiin 2008 ja pitkään sen jälkeen, somet nähtiin kivoina nuorisojuttuina – silloin sitä oli itsekin vielä osa nuorisoa. Nyt miljardeihin ihmisiin vaikuttavina, poliittisina aseina käytettävinä ja yhteiskunnan peruspilareita ravistelevina alustoina, niitä katsellaan hieman eri silmin.

Tuntuuko tuo liioittelulta? Ryhdy seuraamaan, millä tahdilla alustat näistä raportoivat ja tajuat, että aseellistaminen on ehkä kevyin ilmaisu. Joka tapauksessa, tällainen on maailmamme nykyään ja näillä mennään.

Alustat tulevat kuitenkin olemaan enemmän geopolitiikan pelinappuloina (esim. USA:n ja Kiinan kauppasota) ja lainsäätäjien kasvattaessa kynnet sekä hampaat, tulevat nekin panostamaan yritysten säätelyyn.

Markkinoijalle tämä tarkoittaa, että otsikon asiat tulevat oikeasti vaikuttamaan työhösi, kun tietty alusta voi kadota tietystä maasta ilman varoitusta (esimerkiksi TikTok Intiasta).

Tärkein taito ja muutosajureihin vastaaminen vuonna 2021

Miten näihin sitten pitää varautua ja reagoida? Mikä on vuoden 2021 tärkein taito ja mihin panostaa? Saadaksesi vastauksen, käy katsomassa LinkedIn Live -tallenne >

Kirjoittaja

Chief Executive Officer

Juha on se, jolle soitetaan, kun on aika luoda asiakaslähtöistä ja modernia digitaalista markkinointia. Markkinoinnin konseptointi, digitaalinen markkinointi ja mittaus kuuluvat tämän herran erityisosaamiseen.