Ulkoistettu digimarkkinointipäällikkö tai CMO palveluna

Kirjoitan pääasiassa auttaakseni sinua markkinoinnissa. Tällä kertaa tämä on myös tavoitteeni, mutta tulen samalla esittelemään yhtä meidän suosituimmista palveluista, joka on uusi tapa toimia tällä alalla erityisesti asiakassuhteen näkökulmasta.

Selkeästi kysytyin palvelumme on ulkoistetun digimarkkinointipäällikön tai CMO:n palvelu yhdistettynä kasvutiimiimme. Tämä palvelu on asiakkaidemme muotoilema. Olemme kuunnelleet, kyselleet ja seuranneet asiakaspalautetta yhteistyössä ja kehittäneet kyseistä mallia jatkuvasti paremmaksi.

Miksi haluan kertoa tämän sinulle? En halua tässä kirjoituksessani tuputtaa sinulle Aboadin palveluita, vaan tuoda tietoosi, mitä on tarjolla ja miten muut ovat siitä hyötyneet. Haluan siis, että voit tarvittaessa sanoa apuamme tarvitsevalle, mistä apua löytyy. Se on myös auttamista.

Jos apua tarvitseva henkilö tulee pyytämään meiltä apua, pyrimme ratkaisemaan ongelman ensimmäisessä tapaamisessa. Jos ongelma ei ratkea siinä, aletaan keskustelemaan yhteistyöstä. Myyntitykkiä et täältä perääsi saa, vaan empaattisen auttajan.

Mikä on ulkoistettu digimarkkinointipäällikkö tai CMO palveluna?

Palvelunimike on ulkoistetun digimarkkinointipäällikön tai ulkoistetun CMO:n palvelu riippuen tilanteesta. Yritykset ovat erilaisia ja palvelu muotoutuu tähän erilaisuuteen. Toiminta ei rajoitu usein vain teidän kanssa tehtävään yhteistyöhön, vaan halutessanne edustamme yritystänne myös muille palveluntoimittajille siinä määrin, kun se kuuluu toimialueeseemme.

Käytännössä tarkoituksena ei ole vain lainata yhtä tyyppiä hommiin, vaan koko organisaatiomme toimii tässä roolissa. Asiakkuuden aloittava asiantuntijamme toimii asiakkuudessa ulkoistettuna digimarkkinointipäällikkönä tai ulkoistettuna CMO:na ja hänellä on koko tiimimme osaaminen käytössään.

Tämä mahdollistaa, että yhden ihmisen kautta löytyy digitaalisen markkinoinnin osaamista teknologian, strategian, analytiikan ja monipuolisen kanavakirjon taustalla. Asiakkaalle kuitenkin on yleensä vain yksi kontaktihenkilö. Paitsi, jos jotain tapahtuu, kuten sairastuminen, niin meillä ovat kaikki perillä tekemisestä ja pääsemme nopeasti jatkamaan.

Käytännön hyöty näkyy arjessa ja kehityksessä

Se suurin käytännön arjessa näkyvä etu asiakkaillemme on yksinkertaisesti sisäisten resurssien säästö. Sovimme yhdessä strategiset linjat. Tämän jälkeen lähdemme työhön niiden tavoittamisessa. Tuomme proaktiivisesti esille ne asiat, joihin tarvitaan reagointia ja pidämme välitsekkauksia viikon, kuukauden tai kvartaalin välein. Välissäkin toki yhteys kulkee. Tällaisessa toiminnassa yhteyshenkilö pääsee tekemään parhaiten omaa työtään ja me tulemme tiiviissä linjassa sen mukana.

Katso, miten asiakkaamme kuvailee yritysvideollamme yhteistyötä

Yhteistyöhön ja tuloksiin pääset tutustumaan paremmin tutustumalla caseen: Kansainvälisen B2B-kasvuyrityksen markkinointi.

Ulkoistetun toimiston ja oman työntekijän parhaat puolet

Työskennellessäni pohjoisamerikkalaisten suuryritysten kanssa vuosikymmenen puolessa välissä huomasin selkeän trendin: aiemmin täysin toimistoille ulkoistetut inhouse-toiminnot alettiin ottamaan lähemmäs liiketoimintaa. Tämä johtui siitä, että täysi ulkoistus sai aikaan riippuvuutta ja usein läpinäkyvyyden puutetta.

Tahtotilana ei kuitenkaan näyttänyt olevan tuoda toimintoja sisälle täysin, vaan löytää välimuoto. Tämä on se välimuoto.

Suhtaudumme asiakkaidemme liiketoimintaan, kuin se olisi omamme. Tästä johtuen myös mietimme, kenen kanssa lähdemme yhteistyöhön. Tätä tukee se, että meiltä löytyy ymmärrys ja kokemus yrityksen sisäisenä markkinoijana toimimisesta ja liiketoiminnan kehityksestä. Tunnistamme tavoitteet, joita haetaan yhteistyössä ja tiedämme, että meistä on helpompi päästä eroon kuin työntekijästä. Tämä tuo hyvää selkeyttä molemmille osapuolille.

Enemmän irti markkinoinnistasi? Tilaa markkinointivinkit sähköpostiisi!

Asiakkaidemme mukaan tärkeimmät edut

Minkälaiset asiat sitten useimmin ohjaavat valitsemaan ulkoistetun digimarkkinointipäällikön? Tässä on yhteistyön etuja, joita asiakkaamme ovat nostaneet esiin:

Osaaminen

Asiakkaamme saavat nauttia siitä edusta, kun haastamme itseämme pysymään jatkuvasti aallonharjalla ja vähän sen edellä alamme osaamisen kanssa. Tällöin ei ole huolta siitä, tehdäänkö juuri kyseiseen liiketoimintaan sopivasti riittävän modernisti asioita. Kun seuraamme alaa ja voimme etsiä uusista asioista hyötyjä eri asiakkaillemme, mahdollistaa tämä skaalaetua, joka auttaa kaikkia. Lisäksi näemme läpi eri markkinoiden ja toimialojen asioita, jotka toimivat ja mitkä eivät.

Kustannustehokkuus – more bang for your buck

Kustannustehokkuus nivoutuu tässä tehokkuuteen ja osaamiseen. Kustannustehokkuus ei ole kallista eikä halpaa, vaan tuottavaa. Kantava ajatus on “more bang for your buck”.

Samalla hinnalla kuin maksaisit yhdestä kokeneesta työntekijästä sivukuluineen, saat monipuolista osaamista markkinoinnin kärkiosaajilta. Saat tarvittavia osia jokaisen osaamisesta juuri sopivassa suhteessa. Lisäksi usein tekeminen tulee edullisemmaksi kuin saman määrän osaamista hankkiminen sisäisesti tai ulkoisesti, vaikka tuntihintamme eivät halvimmasta päästä olekaan.

Hankintojen helppous

Markkinointiteknologioiden ja markkinointiin liittyvien muiden palveluiden hankinta tulee asiakkaille erittäin helpoksi, sillä voimme nopeasti tunnistaa tarpeet ja etsiä laajoista verkostoistamme tarvittavat toimijat, joiden kanssa tehdä yhteistyötä, jos emme itse kyseistä palvelua tarjoa.

Joustavuus resursseissa superhyvillä sopimuksilla

Aina meitäkään ei tarvita samalla intensiteetillä. Tällöin on kaikille helpottavaa, että meillä on asiakasystävälliset sopimukset. Ei ole puolen vuoden tai vuoden sopimusjaksoja eikä pakotettua sidottua summaa per kuukausi. Jos haluat lopettaa yhteistyön, niin se saadaan vaikka huomiseksi loppumaan.

Usein luomme budjetit kuukausittaiseen työhön ja tarvittaessa muokkaamme niitä. Joskus ei ole budjettia ollenkaan, vaan teemme kaikkemme päästäksemme lopputavoitteeseen. Jos budjetti ei kulu kokonaan, se on ok, jos se ei olisi ollut kannattavaa liiketoiminnalle. Toisaalta, jos budjetit meinaavat mennä yli, niistä ilmoitetaan hyvissä ajoin. Yleensä tässä on kyse lisätilauksista.

Ulkoistetun digimarkkinointipäällikön palvelu tarjoaa meille liiketoimintalähtöisen ratkaisun kansainvälisen kohdeyleisön tavoittamiseen mitattavasti. Yhteistyö on mahdollistanut, että digitaalinen markkinointi on ymmärrettävää ja selkeää tavoitteiltaan.

Tutustu caseen: Tarkasti kohdennettu digitaalinen markkinointi kansainvälisten suuryritysten päättäjille

Kasvu- ja suuryritysten valinta, kansainvälisellä twistillä

Useimmiten asiakasyritykset ovat kasvuyrityksiä, joilla strateginen ja taktinen digitaalinen markkinointi halutaan rakentaa ja toteuttaa osana liiketoiminnan kehitystä. Tai sitten ne ovat suuryrityksiä, jotka haluavat jollekin osa-alueelle oman tiiminsä tueksi lisäpanoksia enemmän konsultoivasta näkökulmasta.

Ymmärrettävästi kyseiset yritystyypit ovat päivittäisessä työssä hyvin erilaisia kumppaneita, mutta molempiin ympäristöihin löytyy meiltä osaamista ja ymmärrystä, joten yhteistyö pelittää hyvin. Samat opit hieman eri muodoissa toimivat molemmissa.

Useimmiten yrityksillä on jokin seuraavista asioista taustalla, kun aloitamme yhteistyön:

  • Markkinointifunktiota ei ole ollut aiemmin kenenkään vastuulla
  • Täyspäiväisen markkinoijan palkkaaminen ei ole loogista
  • Tarvitaan enemmän osaamista kuin nykyinen henkilöstö tai yhden lisähenkilön palkkaaminen voisi tuoda
  • Koko liiketoiminta tai sen osa-alue (palvelu tai markkina) tarvitsevat vetäjän ja toteuttajan markkinoinnin puolelta

Ketään ei välttämättä tarvitse irtisanoa

Yksi asia, joka nousee usein esille joko sanattomana viestintänä tai suoraan sanottuna on se, mitä inhouse-porukalle tapahtuu. Usein, jos samassa pöydässä on sisäinen markkinoija, nousee pieni defenssi päälle ymmärrettävästi. Jos lisää osaamista otetaan ulkoa, niin miten käy sisäiselle markkinoijalle tai markkinointitiimille?

Usein pelkotilat sisäisillä toimijoilla ovat turhia. Heillä on paikkansa ja tulee olemaan myös tulevaisuudessa. Meidän on tarkoitus olla kuin kantoraketti heidän sukkulalleen kohti uusia maailmoja. Tulemme tarjoamaan lisäboostia osaamisen, koulutuksen, suunnittelun ja toteutuksien avulla. Tämä tarkoittaa, että heillä tulee tulevaisuudessa olemaan entistä parempi paikka työskennellä.

Tämän päivän yhteistyömallien parhaimmistoa

Maailma on muuttunut ja vaikka perinteiset tavat ovat vielä valloillaan, niiden ei tarvitse markkinoinnin yhteistyössä sitä olla. Itse asiassa perinteisistä yhteistyömalleista lähdetään jatkuvasti poispäin, koska niiden ei välttämättä koeta enää vastaavan tarpeita. Olisikin hieman outoa, jos 60-luvulta asti käytössä ollut yhteistyömalli sopisi saumattomasti 2010-luvulle, eikö?

Vaikket itse kokisikaan tällaista mallia teille tarpeelliseksi, niin ota ainakin muistiin, että tällainen on olemassa. Jos olet kiinnostunut tästä toimintamallista, niin lisätietoa siitä löydät mm. tutustumalla tapaamme toimia ja arvoihimme palvelun toteutuksessa sekä lean-markkinoinnin toiminnasta osana tuloshakuista liiketoimintaa. Ehkä haluaisit myös lukea, miten olemme ottaneet käyttöön mahdottomalta tuntuvan reilut sopimusmallit, jotka on tehty asiakkaidemme ehdoilla.

Voit myös laittaa minulle viestiä alla olevan yhteydenottolomakkeen kautta ja kysyä lisää.

Kiitos, kun tutustuit myös tähän kaupallisempaan sisältöön ja toivottavasti siitä on sinulle apua!

 

Kirjoittaja

CEO

Juha on se, jolle soitetaan, kun on aika luoda asiakaslähtöistä ja modernia digitaalista markkinointia. Markkinoinnin konseptointi, digitaalinen markkinointi ja mittaus kuuluvat tämän herran erityisosaamiseen.