Miten CMO ja kasvumarkkinointitiimi palveluna toimii?

Olemme vahvasti keskittyneet CMO (Chief Marketing Officer) ja kasvumarkkinoitiimin palvelun tarjoamiseen. Lisäksi tarjoamme asiakkaillemme samoihin periaatteisiin, eli liiketoimintalähtöisyyteen, perustuen myös haastavien digitaalisen markkinoinnin kokonaisuuksien toteutuksia. Sellaisia toteutuksia, joissa joutuu oikeasti haastamaan itseään ja muita. Helpot keissit ovat muille.

Tässä kirjoituksessa avaan CMO ja kasvumarkkinointitiimin palvelua, koska se on alalla melko uusi ja poikkeava toimintamalli vanhoihin yhteistyömalleihin verrattuna. Kyseessä on palvelu, joka mahdollistaa yritykselle joko sen, että heidän ei tarvitse palkata markkinointihenkilöä tai mahdollistaa lisäosaamista olemassa olevalle henkilöstölle. Vähän kuin kantoraketti, joka auttaa pääsemään läpi atmosfäärin. Joo, se me olemme. Kantoraketti.

Tässä hieman taustoitusta, miten palvelu rakentuu asiakkaan kannalta. Normaalisti tämän tiedon saa siinä vaiheessa, kun keskustelee kanssamme, mutta koin järkeväksi tuoda tietoa myös julkisesti tarjolle.

Yhteistyö rakennetaan aina yksilöllisesti


Laajimmillaan palvelussa vastataan suoraan liiketoimintajohdolle sekä hallitukselle. Tällöin markkinoinnin ja myynnin koko budjetointi, suunnittelu, taktisen toteutuksen varmistaminen ja sidosryhmäyhteistyö kuuluu CMO:n roolia pitävälle, joka myös edustaa yritystä kyseisessä roolissa.

Tästä kokonaisuutta voidaan purkaa aina siihen pisteeseen, että tarjotaan eräänlaista digimarkkinointipäällikön ja kasvumarkkinointitiimin palvelua, jossa toimitaan yhdessä yrityksen markkinoijien kanssa, raportoidaan esimerkiksi markkinointipäällikölle ja tuodaan siihen lisäpotkua yksittäisillä kokonaisuuksilla.

Yhteistyö rakennetaan aina sen mukaan, mitä yhdessä sovitaan. Ei siis ole mitään 12 kuukauden sopimusaikoja tai pakotettuja kiinteitä kuukausihintoja. Kuukausittainen budjetointi kyllä usein tehdään ja sen mukaan teemme työmme, raportoimme viikoittain budjetista ja pidämme asiakkaan ajan tasalla kehityksestä. Joskus asiakkaamme myös antavat vapaan budjetin, jossa olemme vastuussa työmme tuottamasta tuloksellisuudesta ja sen budjetoinnista.

Tarkoituksena ei ole myöskään viedä keneltäkään töitä. Se, mitä me teemme, mitä te teette ja mitä nykyiset kumppaninne, kuten sisällöntuottaja-freelancer tai graafinen suunnitttelija tekevät, sovitetaan yhteen tilanteen mukaisesti. Ei siis tarvitse stressata, että tulemme valtaamaan jonkin osa-alueen, jos näin ei haluta.

Moderni ja tavallista tiiviimpi yhteistyö

Tässä, kuten kaikessa palvelussa, jota toteutamme, tarkoituksena ei ole olla vain ulkoinen kumppani, vaan integroitu osa asiakasyritystä. Kuin asiakasyrityksen oman tiimin osa tai jatke. Tämän avulla meillä on oikeasti mahdollisuus tuoda markkinoinnin ratkaisuja liiketoiminnan haasteisiin proaktiivisesti.


Yhteistyö minimoi asiakkaan pompottelua henkilöltä toiselle

Yhteistyö rakentuu siten, että se joka palvelun myy, pysyy asiakasyhteyshenkilön ja markkinoinnin suunnannäyttäjän roolissa. Hän johtaa myös kyseiseen asiakkuuteen rakentunutta asiantuntijatiimiä Aboadin puolelta.

Näin mahdollistetaan, että asiakkaalla on yksi kontaktipiste eikä hänellä ole tarvetta miettiä, kehen olla yhteydessä. Lisäksi tällä varmistetaan, että käytössä on oikea määrä osaamista eri osa-alueilta, kuten markkinointiteknologian, strategian, eri kanavien ja data-analyysin puolelta.

Lajaa yhteistyöverkosto mahdollistaa monipuolisen palvelun

Meidän tiimimme ei toki kaikkea osaa ja ostammekin tässä roolissa palveluja freelancer-verkostolta sekä muulta yhteistyökumppanien verkostoltamme. Jos asiakkaalla on kuitenkin jo luottokumppanit, sujahdamme mielellämme heidän kanssaan yhteistyöhön.

Lisäksi tehtäviimme kuuluu jatkuvasti löytää uusia palveluja ja tehdä strategisia palveluostoja asiakkaillemme.

Yhteistyön aloitus käytännössä

Yhteistyön alkaessa CMO:n roolia pitävä tietenkin perehtyy toimintaan, kuten kuka tahansa työhön tuleva. Erona on se, että perehtyminen on proaktiivista eli se ei ole asiakkaan harteilla. Olemme ottaneet homman haltuun parhaimmillaan päivissä eli kiihtyminen nollasta sataan on nopeaa tarvittaessa.

Nykytilanteen kartoituksen jälkeen suunnitellaan myynti- ja markkinointikoneisto tai sen muutokset riippuen tarpeesta. Tämä toteutetaan lean-markkinoinnin periaatteiden mukaisesti ja se tähtää:

  • Prosessien ja tulosten jatkuvaan kehitykseen
  • Nopeaan oppimiseen asiakkaista eri asiakaspolun vaiheissa
  • Hukan poistamiseen rahan ja muiden resurssien muodossa
  • Maksimaaliseen tuottoon resursseille ja asiakasarvon maksimoinini
  • Tuotannon  ja tulosten skaalaamseen ja massaräätälöintiin läpi kanavien
  • Täysin liiketoimintalähtöiseen markkinointiin

Näiden periaatteiden mukaan teemme ketterää testaamista mikrotasolla (kanavat ja sisällöt), joilla pyrimme oppimaan makrotasolla (taktiikat, strategiat ja markkinoinnin suunta) sekä kehittämään koko markkinointia ja liiketoimintaa tämän mukaan.


Kasvutiimi seuraa markkinoinnin kehitystä viikoittaisissa tsekkauksissa, jotka toteutetaan sisäisesti tai asiakkaan kanssa. Näissä tarkastellaan edeltävien toimien tuloksia, analysoidaan niitä ja tehdään seuraavat askelmerkit.

Sopimukset ja raportointi

Kun meille toteutettiin puite- ja projektisopimuspohjia, sopimusasianajaja kysyi, kuinka ikävä haluan asiakkaillemme olla. Totesin, että haluan mahdollisimman tasavertaisen ja reilun sopimusrakenteen, jonka molemmat osapuolet voivat tyytyväisenä allekirjoittaa. Reilut sopimukset ja koruton läpinäkyvyys ovatkin yhteistyön ytimessä.

En tiedä, minkälaisena luovana kaaoksena koet tämän alan yritysten toimintaa, mutta meillä se ei sitä ole. Suunnittelemme tekemisen siten, että aikatauluissa pysytään, resurssit on jaettu järkevästi ja toiminnan laatu pysyy korkeana. Rakkaus Gantt-taulukoihin ja kanbaniin on suuri leanisti toimivassa organisaatiossa.

 

 

Kiitos tarkan suunnittelun ja seurannan osaamme arvioida budjetit tarkasti ja laskutamme tehdystä työstä sen mukaan, mitä sitä on oikeasti tehty. Meillä ei vedellä tehtyjä tunteja mihinkään ruutuvihon kulmaan, vaan järjestelmiimme kirjautuu tekeminen, kun sitä tehdään. Näin säästyy turhaa vaivaa myös asiantuntijoilta.

Asiakkaalla on pääsy kaikkeen heitä koskettavaan projektinhallintaan ja raportointiin. He näkevät, mitä keskustelemme ja myös, jos mokaamme. Sekin on ok, koska sitä sattuu. Sitä estääksemme meillä on toki varotoiminpiteitä.

Kehityksen lisäksi resursseista raportoidaan useimmiten viikko- tai kuukausitasolla. Laskutamme pääasiassa yhteistöistä tekemisen perusteella ja seuraamme sitä tarkasti, jolloin vältämme yllätykset asiakkaille.

Raportoinnin määrä ja muoto riippuu asiakkaasta. Jotkut haluavat tietää kerran kuukaudessa tai kvartaalissa kehityksen siinä missä joidenkin kanssa otetaan weekly-puhelu tai muu raportointi joka viikko.

Kenelle tämä sopii?

Ratkaisu ei toki ole kaikille sopiva ja sen takia markkinointia tarjotaan erilaisin yhteistyömallein. Jos palvelu kuitenkin kuulostaa teille sopivalta, kannattaa asiaa harkita tarkemmin.

Palvelu sopii yrityksille, jotka hakevat kasvua tai muutosta nykyiseen tekemiseen. Pääasiassa kyseessä on startup, pk-yritys tai suuryritys, joista kahdessa ensimmäisessä yleensä roolimme on koko markkinoinnin hoitaminen ja johtaminen siinä missä suuremmissa olemme osana isompaa tiimiä.

Yrityksiltä tämä vaatii, että vanhan tavan yhteistyö, jossa tehdään vain projekteja ja toimistolle lähetetään briiffejä sekä kilpailutuksia, loppuu. Kyseessä on jatkuva kehitys ja yhteistyö. Jos haluaa pysyä vanhassa 60-luvulta asti toimineessa mallissa, kannattaa se tehdä jonkin muun organisaation kanssa.

CMO ja kasvumarkkinointitiimin palvelun edut

Palvelun edut yrityksille ovat käsittämättömän hyvät, vaikka itse sanonkin

✅ Maksat vain tilaamastasi palvelusta

✅ Ei pitkiä sopimuksia, vaan tilanteeseen joustavat toiminnot

✅ Proaktiivinen palvelu, jossa sinun ei odoteta olevan asian ekspertti

✅ Läpinäkyvä raportointi, projektinhallinta ja yhteistyö

✅ Ei palkkaamisen tuomaa riskiä, perut palvelun kun haluat

✅ Saatte yhden henkilön hinnalla monipuolisen kattauksen osaamista

✅ Kasvun mukaan skaalautuva yhteistyö

✅ À la carte -mallinen palveluvalikoima

Toivottavasti tämä avasi sinulle sitä, miten tällainen yhteistyömalli toimii. Siitä on moni pitänyt ja se on intuitiivisesti hyvin toimiva, kunhan on valmis kokeilemaan uutta. Jos haluat kysyä tästä lisää, niin varaile toki aikaa kalenteristani. Ei ole tarve olla edes ostohousut jalassa, jotta uskaltaa kysyä (tai housuja ylipäätään, kun tavataan etänä). Vastailen mielelläni myös ihan yleisesti kiinnostuneille.

Kirjoittaja

CEO

Juha on se, jolle soitetaan, kun on aika luoda asiakaslähtöistä ja modernia digitaalista markkinointia. Markkinoinnin konseptointi, digitaalinen markkinointi ja mittaus kuuluvat tämän herran erityisosaamiseen.