Miten aloitan markkinoinnin mittaamisen

  1. Päätä mitattavat asiat
  2. Selvitä, mitä markkinointialustoja käytät
  3. Päätä seurantaväli
  4. Tee päätelmät avoimin mielin

Markkinoinnin tehokkuudesta ja mittaamisesta puhutaan kohtalaisen paljon, mutta monille saattaa olla epäselvää, miten markkinointia oikeasti pitäisi mitata. Erilaisia markkinointi- ja mittausalustoja on vaikka kuinka paljon, joten on tärkeää pitää omat tavoitteet kirkkaana. Ennen markkinoinnin mittaamiseen ryhtymistä on kuitenkin syytä olla selvillä edes jollakin tasolla, mitä on tarkoitus markkinoida ja mitä sillä halutaan saavuttaa. Toki on mahdollista mitata vain jotain, mutta tällöin tulosten seuraaminen jää hyvin todennäköisesti tekemättä.

1. Päätä mitattavat asiat

Ensimmäisenä on suunniteltava ja tehtävä päätökset mitattavista asioista. Ne voivat olla esimerkiksi klikkauksia, liidejä, mainosnäyttöjä, klikkausprosentteja ja muita vastaavia. Joskus osa mitattavista asioista selviää vasta myöhemmin, mutta ei se mitään. Pääasia on, että jostain pääsee aloittamaan. Valmiiseen suunnitelmaan on huomattavasti helpompaa lisätä asioita kuin aloittaa kesken kaiken puhtaalta pöydältä.

2. Selvitä, mitä markkinointialustoja käytät

Kun mitattavat asiat on suurin piirtein selvillä, on alettava tehdä päätöksiä käytettävistä markkinointialustoista. Tämä vaihe ratkaisee aika pitkälle sen, mitä asioita pystytään oikeasti mittaamaan, joten edellisessä vaiheessa tehdyt päätökset saattavat muuttua.

Tässä vaiheessa on myös mietittävä, miten seuranta teknisesti toteutetaan. Saatko kaikista käyttämistäsi alustoista seurantakoodin? Kaikissa tapauksissa sitä ei tarvita, mutta jos sellaista tarjotaan, on se yleensä hyvä ottaa mukaan seurannan avuksi. Tällöin kyseiset alustat saavat käyttöönsä myös nettisivuilta kerättyä tietoa.

3. Päätä seurantaväli

Markkinoinnin etenemistä ja suorituskykyä on syytä seurata, senpä takia sitä mitataankin. Ei ole kuitenkaan tarkoituksenmukaista seurata tilastoja jatkuvasti. Alkuvaiheessa on toki hyvä tehdä tiiviimpää seurantaa, jotta pystyt havaitsemaan mahdolliset ongelmat. Sen jälkeen on järkevää hiukan höllentää otetta ja antaa ajan tehdä työnsä.

Se, millä välillä seurantaa kannattaa tehdä, on aina tapauskohtaista. Aikavälinä voi olla esimerkiksi viikko tai kuukausi. Tätä on tietysti mahdollista muuttaa tarpeen mukaan. Nyrkkisääntönä sanoisin, että mitä tiiviimmin markkinoinnin toimenpiteitä tehdään, sen tiiviimpää on myös seurannan oltava.

4. Tee päätelmät avoimin mielin

Kun tilastoja on saatu tarpeeksi ja mitatut asiat ovat mielestäsi olennaisia, voit alkaa tehdä analyysia ja päätelmiä. Huomaa, että voit analysoida markkinointia millä aikavälillä tahansa, mutta mieti kuitenkin ensin tarkkaan, miksi haluat tarkastella juuri tiettyä aikaväliä. Kaikissa tapauksissa ei ole järkevää tarkastella tilastoja vuoden ajalta, ja joskus kuukauden mittainen aikaväli on liian lyhyt.

Päätelmiä tehdessä on syytä pitää ennakko-oletukset piilossa ja keskittyä siihen, mitä data kertoo. Se ei ole aina täysin sitä, mitä oletit, mutta osittain juuri siitä syystä markkinointia onkin syytä mitata. Saatat oppia sellaisia asioita, joita et muuten huomaisi. Pysy kuitenkin kriittisenä myös kerättyä dataa kohtaan, etenkin silloin, kun se näyttää jotain odottamatonta.

Lue myös:

Mitä verkkokaupassa pitää mitata? >

Markkinoinnin seuranta – näin luot selkeän mittariston digitaalisen kaupallisen kehityksen tueksi >

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly