Mitä Facebookin joukkopako tarkoittaa markkinoijalle?

Facebookin käyttäjämäärien laskusta liikkuu moninaisia arvioita. Hakemalla Twitteristä hashtagilla #deletefacebook löytyy useita twiittejä, joissa käyttäjät ympäri maailman kertovat jättäneensä Facebookin.

Käyttäjiä tuntuu lähteneen varsinkin Australiassa ja USA:ssa. Esimerkiksi Daily Mailin mukaan joka kymmenes amerikkalainen olisi lopettanut palvelun käytön Cambridge Analytica -uutisten jälkeen. Ilta-Sanomat taas kertoo, että Facebook olisi itse vahvistanut heille, että Facebookin aktiivisten käyttäjien määrä on laskenut Euroopan tasolla ensimmäistä kertaa palvelun historian aikana ja yhtiön arvioiden mukaan noin 300 000 suomalaista on jättänyt palvelun. Epäselvää koko #deletefacebookissa tuntuu olevan ainakin, ovatko Facebookin jättäneet tosiasiassa kaikki poistaneet tilinsä vai ovatko he vain lopettaneet päivittäisen käytön tai poistaneet sovelluksen puhelimestaan. Kun uusia markkinointikanavia tulee, olemassaolevat kanavat menettävät uutuudenviehätystään ilman Cambridge Analytica -uutisiakin. Uusia sukupolvia Facebook tuntuu kiinnostavan yhä vähemmän.

Oli miten oli, markkinoijan on tärkeää tietää, miten käyttäjätottumusten muuttuminen ja käyttäjämäärien lasku vaikuttaa hänen työhönsä.

Ennen kuin hätäilet pudonneista käyttäjämääristä ja päätät lopettaa Facebookin käytön markkinointikanavana, kysy itseltäsi ainakin seuraavat kysymykset:

  1. Onko Facebook tehokkain markkinointikanavasi?
  2. Kuka on ostajapersoonasi?
  3. Mihin tarkoitukseen käytät Facebookia?

Enemmän irti markkinoinnistasi? Tilaa markkinointivinkit sähköpostiisi!

Onko Facebook tehokkain markkinointikanavasi?

On täysin mahdollista, että Facebook ei olekaan tehokkain markkinointikanavasi, tai että sinun olisi mahdollista saada parempia tuloksia allakoimalla markkinointiin käyttämääsi aikaa ja budjettia eri tavalla. On myös mahdollista, että Facebook on ylivoimaisesti tehokkain käyttämistäsi kanavista ja että saisit parempia tuloksia panostamalla Facebookiin vielä enemän.

Älä oleta vaan testaa.

Me Aboadilla noudatamme a Lean Marketing processia, jonka saa vapaasti kopioida omaan käyttöönsä. Lyhyesti: testaamme markkinointia aloittaessa useita eri markkinointikanavia löytääksemme toimivat. Joudumme toki käyttämään näin enemmän mediabudjettia, mutta se on sen arvoista. Teemme toki jonkin verran olettamuksia, emmekä esimerkiksi lähde tavoittelemaan lääkäreitä Snapchatista, mutta 99 %:n kohdalla tapauksista luotamme enemmän dataan kuin omiin arvauksiimme.

Jos et ole testannut usean kanavan toimivuutta, et voi väittää Facebookia parhaaksi markkinointikanavaksi.

Yhdestä kanavasta ei ole mahdollista saada määräänsä enempää tuloksia, vaikka kuinka nostaisit mediabudjettia. Testaa, tarvitsetko useamman markkinointikanavan parhaiden mahdollisten tulosten saamiseksi ja miten sinun tulee allakoida budjettia, jotta saat pidettyä kanavakohtaisen kustannuksen per tulos kohtuullisena.

Kun alamme testaamisen jälkeen nähdä eroja kanavien välillä, jätämme toimimattomat kanavat kokonaan pois markkinointifunnelista ja allakoimme käytettävissä olevan budjetin toimivaksi todettuihin kanaviin. Perusta sinäkin markkinointisi olettamusten sijaan analytiikkaan.

Seuraavaksi sinun kannattaa lähteä testamaan eri kanavien toimivuutta ja tässä kohtaa autan mielelläni. Laita ihmeessä viestiä, niin jutellaan lisää.

Kuka on ostajapersoonasi?

Mikäli tyypillinen asiakkaasi asuu Suomessa, on sinun syytä tiedostaa, että 300 000 lopettanutta Facebookin käyttäjää on iso osa käyttäjistä, kun puhutaan Suomen kokoisesta pienestä markkinasta ja mikäli Facebookin ilmoittavat luvut ovat totta. Käyttääkö tyypillinen asiakkaasi varmasti Facebookia vai onko mahdollista, että käyttäytymistottumukset ovat muuttuneet ja osan heistä tavoittaakin parhaiten jostain toisesta kanavasta?

Mihin tarkoitukseen käytät Facebookia?

Onko markkinointisi pitkälti sisältömarkkinointia, esimerkiksi lisäarvon tarjoamista blogeja tai muuta sisältöä jakamalla? Onko sinulla Facebookissa sitoutunut “yhteisö”, jolle jaat sisältöä aktiivisesti, ja joka kuluttaa sisältöäsi ja reagoi siihen?

Facebookin ominaisuudet sisällön jakamisalustana ovat erittäin hyvät. Linkin jakaminen on helppoa ja tarvittaessa julkaisuun mahtuu hyvin tekstisisältöä. Ja mikä muu alusta mahdollistaa interaktiivisuuden käyttäjien kanssa samassa mittakaavassa kuin Facebook? Facebookin hieno puoli on myös se, että Facebook-mainosten lisäksi Instagram-mainokset tehdään Facebookin Mainostyökalun avulla. Tämä mahdollistaa laajemman yleisön tavoittamisen kun käytössä onkin yhden alustan kautta kaksi kanavaa.

Kanavavalintoja on syytä miettiä siis myös alustan tarjoamien mahdollisuuksien kannalta. Ettei koko kirjoitus mene alustan hehkuttamiseksi, todettakoon, että oleellisinta markkinointikanavien valinnassa on, mistä kanavista saat oikeanlaisia tuloksia a) eniten b) kustannustehokkaimmin.

Kiihtyykö poistuminen Facebookista?

Ylipäänsä koko #deletefacebook-ilmiössä on huomionarvoista se, että ihmiset luovuttavat Facebookissa itse omia tietojaan milloin millekin tietojenkalasteluyhtiölle, eikä tällä ole Cambridge Analytican kanssa mitään tekemistä. Meidän tulisi edelleen kiinnittää enemmän huomiota ihmisten valistamiseen siitä, mitä tietoja itsestään kannattaa antaa ja että ne “Mikä leipä olisit?” -tyyppiset testit kannattaa jättää tekemättä. Myös omia asetuksiaan muuttamalla voi vähentää haittoja ilman, että koko palvelun käyttö pitää lopettaa.

Oma arvaukseni on, että Facebookin käyttäjämäärä Suomessa pysyy suunnilleen samana kuin nyt, pientä laskua käyttäjämäärissä on varmaankin vielä huomattavissa. Aktiivisten käyttäjien määrä hiipuu jossain määrin siksi, että väestö siirtyy muihin kanaviin ja uusia sukupolvia Facebook ei innosta.

Oma äitini taitaa edustaa melko pitkälti Facebookin tyypillistä käyttäjää. Hän käyttää aktiivisemmin Facebookia, mutta on liittynyt myös Instagramiin. Väitän, että hän viettää näistä kahdesta kanavasta enemmän aikaa Facebookissa, varsinkin Facebook-ryhmissä ja osallistuu niissä aktiivisesti keskusteluun. Oletko sinä hyödyntänyt jo Facebook-ryhmiä yrityksesi markkinoinnissa?

Lähtö Facebookista ei ole niin yksinkertaista ja se varmasti jarruttaa monen poistumista. Monet kolmannen osapuolen sovellukset edellyttävät kirjautumista Facebook-tunnuksilla. Olen kuullut joiltain ystäviltäni, että esimerkiksi Tinderiä varten tulee olla Facebook-profiili, jotta tilin voi luoda. Mikäli Facebook-tilin poistaa, poistuu myös Tinder-profiili.

Omalla kohdallani suurimmat syyt Facebookin käyttöön lienevät sekä ammatillinen käyttötarkoitus että halu pysyä perillä ympärillä tapahtuvista asioista. Kutsut tapahtumiin ja tieto vanhan luokkakaverin kihlautumisesta kulkeutuvat perille edelleen Facebookin kautta eikä palvelusta poistuminen ole käynyt itselläni mielessäkään.

Summa summarum: Facebook on edelleen tehokas markkinointikanava, mikäli potentiaalinen asiakkaasi käyttää Facebookia. Saatat kuitenkin tarvita rinnalle muita markkinointikanavia. Älä oleta, vaan testaa, mistä kanavista saat tuloksia a) eniten b) kustannustehokkaimmin. Testausapua ja näkemystä saa muun muassa Aboadilta, ota rohkeasti yhteyttä.

 

Kirjoittaja

CEO

Juha on se, jolle soitetaan, kun on aika luoda asiakaslähtöistä ja modernia digitaalista markkinointia. Markkinoinnin konseptointi, digitaalinen markkinointi ja mittaus kuuluvat tämän herran erityisosaamiseen.