Markkinoinnin taktinen suunnitelma käytäntöön: 6 tärkeää oppia

Tiedätkö, mitkä asiat on tärkeää huomioida, jotta markkinoinnin taktinen suunnitelma saadaan parhaiten käytäntöön? Suunnitelmahan on aivan turha ilman sen vientiä toteutukseen. Aiemmin kollegani Aapo kirjoitti siitä, mitä on markkinoinnin taktinen suunnitelma, joten jos haluat siihen vielä kertausta, käy kurkkaamassa kirjoitus.

Jotenkin lainaus: ”Plans are useless, but planning is indispensable.” Dwight D. Eisenhowerilta kuvastaa hyvin markkinoinnin taktista suunnittelua nykyisin. A-suunnitelmasi voi joutua roskiin huomenna muuttuneen tilanteen vuoksi, mutta suunnittelun tuoma lisäarvo jää, koska liikut nopeasti uuteen B-suunnitelmaan tai osaat sopeutua vauhdissa johonkin täysin uuteen onnistuneen suunnittelutyön seurauksena. Et koskaan lähde nollasta.

Vartin raapustuksista vuositason masterplaneihin

Markkinoinnin taktinen suunnitelma voi olla 15 minuutin piirros jostain pienestä liidiengenerointitaktiikasta tai usean viikon ponnistus taktisista kokonaisuuksista, jotka koostavat suunnitelman. Sillä ei ole väliä, onko kyse jommastakummasta ääripäästä tai jostain niiden väliltä. Alla olevat pointit tulevat auttamaan sinua joka tapauksessa, vaikka niiden painotusarvot hieman vaihtelevat suunnittelun laadusta ja toteutuksesta riippuen.

1. Älä rajaa markkinoinnin laajuutta liikaa

Turhan usein markkinoinnin taktisessa suunnitelmassa suunnitellaan vain markkinointiviestinnän tai mainonnan näkökulmasta. Näin ei kuitenkaan kannata itseään sumputtaa. Markkinointi ottaa määritelmän mukaan huomioon muutkin asiat, kuten myynnin, hinnoittelun, tuotekehityksen, viestinnän ja listaa riittää, jotka edistävät hyödykkeen myyntiä välittömästi ja välillisesti.

Tämä tarkoittaa, että olipa suunnitelmasi yksittäinen konseptitestaus tai koko yrityksen taktinen suunnitelma ensi vuodelle, älä katso liian kapean putken läpi. Vaikka tehtäväsi olisi suunnitella vain markkinointiviestintää, suunnittele kuin muutkin vaikuttavat osa-alueet olisivat mukana, koska asiakkaallesi ne ovat.

2. Älä jumitu yhteen malliin tai viitekehykseen

Markkinoijilta löytyy kaikenlaisia erilaisia suunnittelumalleja ja kirjainyhdistelmiä niitä kuvailemaan. On aivan sama kasvuhakkeroitko, käytätkö REANia vai ABM:ää, kunhan lopputulos on haluttu ja toimiva. Itse yleensä otan pohjaksi jonkin toimintamallin kuten ABM (account-based-marketing) ja maustan sitä erilaisilla malleilla ja viitekehyksillä.

Yksi malli ei sovi jokaiseen tilanteeseen yhtä hyvin ja markkinoinnin asiantuntijan pitääkin osata valikoida sopivat, eikä mennä vain trendikkäiden mukana.

3. Suunnittele myös käytettävät työkalut

Tällä en tarkoita käytettäviä markkinoinnin teknologioita, vaan enemmänkin ehkä oikea sana on projektinhallinnalliset prosessit, työkalut ja toimintamallit: weeklyt, iteraatiopohjat/-sparraukset, seurannan dashboardit, resursointityökalut ja vastaavat. Nämä eivät sinällään ole suoraan markkinointia, mutta ne mahdollistavat, että taktinen suunnitelma oikeasti menee käytäntöön toimiessaan sen selkärankana ja tuoden oppeja koko organisaatiolle.

4. Harjoita skenaariosuunnittelua

Tulevaisuus voi toteutua juuri niin kuin ajattelit, mutta todennäköisemmin ei. Tähän kannattaa varautua miettimällä vaihtoehtoisia tilanteita, joissa arvioimasi tulevaisuus ei toteudu ja miten niihin vastataan.

Skenaariosuunnittelu on tärkeä harjoite ensinnäkin siihen, että ymmärrät suunnitellessa, minkälaiseksi ympäröivät olosuhteet voivat muuttua. Sen seurauksena voit tehdä suunnitelmaan A:n lisäksi B- ja C-suunnitelman ja reagoida, jos tilanne muuttuu toteutuksen aikana.

Näin näytät myös muille organisaatiossasi, että otat huomioon maailman todellisuuden ja tulipa mitä vain, homma hoituu.

5. Ota onnistunut jalkautus onnistuneen suunnittelun mittariksi

Hyvät ideat, kuten suunnitelmatkin ovat täysin turhia, jos ne eivät mene koskaan operatiiviseen toteutukseen. Tästä syystä mittaan suunnittelutyön onnistumista käytäntöönpanon onnistumisella. On liian helppoa tehdä hieno suunnitelma, esitellä se ja laittaa kansioihin pölyttymään.

Todellisessa maailmassa taktisen suunnitelman pitää olla aina joko selkärangassa tai esillä, kun lähdet tekemään taktista toteutusta. Kaikki lähtee suunnitelmasta ja siihen peilataan.

6. Älä yritä viedä kaikkea käytäntöön kerralla

Yksi merkittävä virhe isommissa kokonaisuuksissa on se, että suunnitelma tulee valmiiksi ja se halutaan käytäntöön heti kokonaisuudessaan. Tämä on usein utopiaa. Usein erityisesti inhouse-tiimeissä ei aika- ja ihmisresurssia ole tarpeeksi varastossa. Suunnitelmaa kannattaakin tiekartoittaa kehitysaikatauluksi ja lähteä näin ottamaan käytäntöön. Vaikka tekemässä olisi kumppani, kannattaa suunnitelmaa kuitenkin usein pilkkoa, koska näin saat selkeämmän testauksen ja systemaattiset virheet eivät skaalaudu niin pahasti.

Tiedätkö jonkun, joka voisi hyötyä näistä vinkeistä? Pistä hyvä kiertämään ja jaa heille tämä blogi!

Kirjoittaja

Chief Executive Officer

Juha on se, jolle soitetaan, kun on aika luoda asiakaslähtöistä ja modernia digitaalista markkinointia. Markkinoinnin konseptointi, digitaalinen markkinointi ja mittaus kuuluvat tämän herran erityisosaamiseen.