Google Analytics 4 tutuksi: Raportit

Uudessa Google Analyticsissa raportointinäkymä on hyvin erilainen kuin aiemmin. Sekä ulkoasu että toiminnallisuudet ovat muuttuneet oleellisesti. Suurin muutos on tapahtunut siinä, että valmiit raportit näyttävät varsin yksinkertaisilta aiempaan verrattuna. Tämä on lähtökohtaisesti hyvä asia, sillä yleensä raporteissa ja kuvaajissa on paljon sellaista tietoa, jota ei tarvita.

Heti aloitusruudusta lähtien Google Analytics 4 on täysin uuden näköinen. Huomionarvoista on kuitenkin, että rahaliikenteen mittarit on nostettu esille. Tämä viittaa siihen, että Google näkee e-commercen suurena käyttäjäryhmänä.

GA4 raportit

Käyttäjä huomaa hyvin nopeasti myös sen, että raportointi perustuu aiempaa enemmän käyttäjiin, kun aiemmin raportointi on pitkälti perustunut istuntoihin. Istunnot ovat toki edelleen taustalla ja raportoitavissa, mutta uuden version myötä oletusraportit ovat muuttuneet käyttäjäkeskeisemmiksi. Sen myötä myös sitoutumiseen (engagement) liittyvät mittarit on nostettu paremmin esille.

Monelle Google Analyticsin käyttäjälle käyttäjäkeskeisyys oletusraporteissa tulee yllätyksenä. Esimerkiksi käyttäjien aktiivisuus tai retentiomittarit ovat monelle täysin tuntemattomia.

Onko sinulla markkinoinnin mittarit hyppysissä ja arvelet muuten tuovasi sopivaa osaamista tiimiimme? Käy lukemassa lisätiedot ja hae mukaan!

Koe Aboadin tiimiläisyys

Kaikista tarjolla olevista kuvaajista tai taulukoista ei tarvitse välittää. Jotkin sinulle tuntemattomat mittarit saattavat kuitenkin olla oikeasti tärkeitä, missä koko homman juju juuri onkin. Asiaan perehtymättömän käyttäjän voi olla todella hankalaa navigoida uusien raporttien keskellä. Toisaalta taas tarpeettomia ja vaikeaselkoisia raportteja oli myös vanhassa Google Analyticsissa.

Yksittäisissä raporteissa on mahdollista seurata mittareita melko tarkasti. Joissain tapauksissa jopa aiempaa tarkemmin, kuten sitoutumismittareiden osalta. Käyttäjien seuranta, erityisesti sitoutumisen osalta, tapahtuu uudessa Google Analyticsissa hyvin pitkälti tapahtumien (event) avulla.

Tutki tarkemmin

Tarkempaa tutkimista varten Google Analytics tarjoaa Explore-välilehden. Tämä on hieman vastaava ominaisuus kuin vanhasta versiosta löytyvät muokatut raportit. Tarjolla on erilaisia pohjia, ja myös puhtaalta pöydältä on mahdollista aloittaa.

Näiden raporttien hyödyntäminen vaatii jonkin verran perehtymistä, mutta tarjoaa parhaimmillaan hyvin monipuolista ja yksityiskohtaista tietoa juuri niistä asioista, joita tarvitaan.

Lue myös sarjan muut osat:

Konversiot >
Sarja alkaa >

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly