Google Analytics 4 tutuksi – uusi artikkelisarja alkaa!

Google Analyticsin 4-versio (GA4) on julkaistu ja ollut käytössä jo jonkin aikaa. Sen rinnalla on kuitenkin tähän asti ollut vanhempi versio Universal Analytics, jonka osalta datan kerääminen loppuu vuoden 2023 aikana. Tämä tarkoittaa sitä, että uusi versio on syytä ottaa vanhan rinnalle viimeistään nyt, sillä erilaisuuksia ja kummallisuuksia vanhaan verrattuna riittää. Sen lisäksi, kun kytkintä vihdoin käännetään, on tilillä jo historiallistakin dataa.

Pyrimme artikkelisarjan myötä tarjoamaan sinulle paremmat valmiudet valmistautua muutokseen ymmärtämällä Google Analytics 4:n perustoiminnot. Osa tutuista ja kätevistä ominaisuuksista tulee poistumaan, ja niiden tilalle vastaavasti tulee uusia ominaisuuksia, joita ei aiemmin ollut. 

Tässä artikkelissa esittelen uuden järjestelmän sekä käyn läpi muutaman olennaisen eroavaisuuden. Seuraavissa artikkeleissa tutustumme mm. uusittuun raportointinäkymään sekä konversioseurantaan.

Miksi uusi versio?

Google Analytics on jo 16 vuotta vanha järjestelmä. Vaikka siihen on tullut useita päivityksiä vuosien varrella, on se periaatteeltaan toiminut jo pitkään hyvin samalla tavalla. Web-teknologiat sekä lainsäädännöt ovat kuitenkin kehittyneet lähivuosina niin nopealla tahdilla, että myös seurantateknologioiden on pysyttävä kehityksen kyydissä. Tähän Google pyrkii vastaamaan päivitetyllä järjestelmällä. 

Yksityisyys ja turvallisuus ovat kuumia puheenaiheita, ja Google Analyticsin osalta tällä hetkellä kuumempia kuin koskaan. Monet EU-maat ovat jo julistaneet Google Analyticsin laittomaksi GDPR:iin nojaten. Uusi GA4 muuttaa seurannan toimintatapaa teknisesti jonkin verran, mutta nähtäväksi jää tuleeko se lopulta riittämään. Selvää on kuitenkin se, että GA4 kunnioittaa jo nyt käyttäjien yksityisyyttä aiempaa versiota enemmän. Ainakin paperilla.

Olennaisimmat erot vanhaan Google Analyticsiin

Uuden version myötä Google on menossa yhä selvemmin kohti musta laatikko -tyyppistä palvelua. Yleisesti ottaen monet aiemmin itsestäänselvät asetukset ja vaihtoehdot loistavat GA4:ssä poissaolollaan, ja käyttäjän on luotettava Googleen asianmukaisten mittaustulosten saamiseksi. Google Analytics lanseerattiin aikana, jolloin käyttäjälle haluttiin antaa mahdollisimman paljon valtaa muokata asetuksia. Aika on nyt kuitenkin toinen, ja yleinen trendi on ollut jo jonkin aikaa “tekoälyn” ja “automaatioiden” tekemät valinnat. Näihin harvemmin pääsee itse vaikuttamaan.

Lisäksi esimerkiksi raportointinäkymä on uudessa versiossa täysin uudistettu. Käyttöliittymä on huomattavasti tyhjempi, vaikkakin aiempaa siistimpi, mikä vaikeuttaa asioiden analysointia. Muokattujen raporttien tekeminen on kuitenkin mahdollista, sekä datan vieminen omalle dashboardille, vaikkapa Google Data Studioon. Muokatun dashboardin käyttöönottamista kannattaakin harkita joka tapauksessa, ja Aboad voi tässä olla suureksi avuksi.

Google Analytics 4 on mitä ilmeisimmin kehitetty ensisijaisesti web-sovellusten helpompaa seurantaa varten. Ainakin toistaiseksi tämä näkyy monessa asiassa, kuten tapahtumien määrityksessä sekä valmiissa raportointinäkymissä. Monet oletusraportit näyttävät tietoa, jota harvoin tarvitaan yksinkertaisempien nettisivujen analysoinnissa. Joidenkin mittareiden ja dimensioiden nimitykset ovat myös selvästi teknisempiä kuin aiemmin. 

Varsin näkyvä muutos on se, että ainakaan tällä hetkellä GA4:ssä sivustolle ei voi asettaa useita näkymiä. Vanhemmassa versiossa tämä oli mahdollista ja pidettiinkin hyvänä käytäntönä luoda useita näkymiä sivustoon. Mm. liikenteen suodatus ja url-parametrien riisuminen ovat aiempaa hankalammin toteutettavissa.

Hyvänä uudistuksena mainittakoon entistä suoraviivaisempi tapahtumien hallinta. Niiden lisääminen on varsin helppoa ja lisätietomahdollisuuksiakin on. Joissain tapauksissa tämä ei välttämättä ole ”parempi” uudistus, mutta ajan myötä käytännöt näidenkin osaltava varmasti tulevat muuttumaan nykyisestä.

Lue lisää tulevista artikkeleista

Tulemme julkaisemaan sarjan artikkeleita pitkin syksyä, joten tilaa ilmoitukset sähköpostiisi pysyäksesi kartalla tulevasta (isosta) muutoksesta.

Lue myös sarjan muut osat:

Konversiot >

Raportit >

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly