Analytiikka-alustat esittelyssä: Google Search Console

Google Search Console on ollu olemassa jo pitkään, ja onkin yksi tärkeimpiä työkaluja hakukoneoptimoinnissa. Tästä huolimatta se saattaa tuntua vieraalta, eikä sen käyttö ole aina suoraviivaista. Tässä artikkelissa esittelen palvelun hyödyllisimmät ominaisuudet ja asetukset.

Google Search Console, joka aiemmin tunnettiin nimellä Google Webmaster Tools, sisältää oikeastaan neljä tärkeää ominaisuutta:

  • Hakuanalytiikka
  • Sivukarttojen lähettäminen
  • Sivuston teknisten ongelmien ja suorituskyvyn analytiikka
  • Lomake sivujen poistamiseksi Googlen indeksistä

Lisäksi palvelu sisältää muita vähemmän tärkeitä ominaisuuksia, kuten ulkoisten linkkien listaus.

Hakuanalytiikka

Googlen hakutulossivun analytiikka on siitä mielenkiintoinen, että sitä ei oikeastaan tarjota missään muualla kuin Google Search Consolessa. Performance-välilehti kertoo päiväkohtaisesti sen, millä hakutermeillä millekin sivustolle on saavuttu hakutulossivulta. Analytiikka näyttää klikkaukset, näytöt, klikkausprosentin ja keskimääräisen sijoituksen. Nämä kaikki mittarit ovat saatavilla hakutermeille, sivuille, sijainnille (maa), laitteelle ja päivämäärälle.

Sivukarttojen päivittäminen

Sivukarttojen lähettäminen Googlelle on kaikille hakukoneoptimoijille tarpeellinen ominaisuus. Sivukartan lähettämällä voi nopeuttaa uusien tai muokattujen sivujen indeksointia. Samasta paikasta näkee myös sen, milloin mikäkin sivukartta on viimeksi luettu Googlen toimesta. Tarvittaessa voi lähettää sivukartan uudelleen. Search Console myös ilmoittaa, jos sivukartta on väärässä muodossa tai jos siinä on virheitä.

Suorituskyvyn ja teknisten ongelmien analysointi

Tekninen suorituskyky ja käyttökokemus ovat yhä tärkeämpiä kriteereitä hakutuloksissa pärjäämiseksi. Ne eivät vielä määrää sijoituksia, mutta voivat ratkaista tilanteen kahden muuten yhtä hyvän sivun kesken. Mahdollisista ongelmista on hyvä tietää, jotta ne voi korjata. Myös Core Web Vitals -mittarit on tuotu Search Consoleen näkyville. Niiden tiedot tulevat suoraan Chrome UX -raporteista, jotka perustuvat oikeaan, kerättyyn tietoon.

Sivun poistaminen Googlen indeksistä

Yksittäisten sivujen tai isompien kokonaisuuksien poistaminen Googlen indeksistä voi tulla eteen milloin tahansa. Oikeastaan muuta mahdollisuutta varsinaiseen sisällön poistamispyyntöön ei ole, vaikka indeksoitaviin sivuihin voikin vaikuttaa mm. sivukartoilla ja robots-tiedostoilla. Samalla työkalulla voi myös pyytää sivujen poistamista Googlen välimuistista, joka saattaa olla joissakin tapauksissa ainoa keino korjata väärät tai virheelliset hakutulokset.

Käyttöönotto ei aina yksinkertaista

Google Search Console on yksi tärkeimmistä hakukoneoptimoinnin työkaluista, sillä se tarjoaa tietoa, mitä ei muualta saa. Sen käyttö on helppoa ja ominaisuudetkin oppii varsin nopeasti. Käyttöönotto saattaa kuitenkin olla mutkikasta, sillä vahvistustavan ja käytettävän osoitteen etuliitteen valinta ei ole aina yksiselitteistä. Työkaluna Search Console kuitenkin ajaa asiansa, eikä sen kanssa alkukankeuksien jälkeen pitäisi tulla ongelmia.

Lue myös sarjan aiemmat osat:

Analytiikka-alustat esittelyssä: Matomo

Analytiikka-alustat esittelyssä: Clarity

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly