Päivä aboadilaisena – millainen on tyypillinen MaaS-työpäivä käytännössä

Aboadilaisen työpäivästä kertoo Aapo, digitaalisen liiketoiminnan monipuolinen taktikko, jonka vastuualueina Aboadilla ovat digitaalisten kaupallisten toimintojen kehitys, taktinen suunnittelu ja toteutus, analysointi sekä raportointi.


Minulta on viime aikoina kysytty usein, mitä käytännössä teen työkseni. Palvelumuotoisen markkinoinnin (Marketing as a Service, MaaS) toimintamalleissa konkretiaa on usein vaikea tavoittaa, koska työnkuva on niin moninainen. Siksi päätin avata, millainen on oma tyypillinen työpäiväni Aboadilla!

07:00–09:00

Työpäivä alkaa kotitoimistolla joustavasti omista aikatauluista riippuen. Vien lapsen päiväkotiin ja aloittelen itse työpäivän tyypillisesti käymällä läpi sähköpostit sekä päivän aikataulun ja to do -listan. Näin muodostuu selkeä kuva päivän palavereista ja tehtävistä, joiden perusteella on helppo priorisoida tärkeimmät ja kiireellisimmät asiat. Ennen yhdeksää on harvoin aikataulutettuja palavereita, joten aamun tunnit ovat hyvää aikaa keskittyä omaan työhön keskeytyksettä. Aikaisemmin aloittelin päivääni jo klo 06:n jälkeen, mutta lapsiperheen muuttuvat rytmit asettavat omat vaatimuksensa päivän kululle.

09:00–11:00

Aamupäivät painottuvat useimmiten asiakastyöhön ja keskittymistä vaativiin tehtäviin. Suunnittelupalaverit ja muut asiakastyön kannalta kriittiset tapaamiset pyritään usein aikatauluttamaan juuri aamupäiviin. Joskus koko aamupäivä saattaa kulua jonkin yhden tietyn asiakascasen parissa, kun taas toisaalta työ saattaa koostua useista pienemmistä tehtävistä. Esimerkiksi optimointeja tehdessä tulee helposti käytyä 3–5 asiakkaan kampanjat läpi aamupäivän aikana, kun taas esimerkiksi taktista suunnittelua, mainossuunnittelua tai tulosten analysointia tehdessä yhteen tehtävään voi upota muutamasta tunnista jopa puolikkaaseen työpäivään.

Tässä esimerkki erään tyypillisen aamupäivän aikataulusta:

09:00 sovittu soitto asiakkaan kanssa
09:15 juoksevien ad hoc -asioiden hoitoa ja sähköpostittelua
9:30 puolen tunnin status check -palaveri asiakkaan kanssa
10:00 2–3 asiakkaan Facebook- ja LinkedIn-kampanjoiden tilannekatsaus ja optimointi
10:45 kampanjoiden optimointien ja tulosten perusteella jatkokehitysehdotusten toimittaminen eräälle asiakkaalle

11:00–12:00

Muista tauot! Etätyössä niin pienemmistä kuin pidemmistäkin tauoista on pidettävä huolta. Itselläni tauotukset ajoittuvat joustavasti riippuen päivän rytmistä, mutta lounastauon pyrin pitämään klo 11–12 välillä. Tauottamista helpottavat Aboadin toimistokahvit, ja kahvimylly laulaakin useita kertoja päivässä! Joskus työn lomassa pidetään myös etäkahvitteluhetkiä työkavereiden kanssa.

12:00–14:00

Lounaan jälkeen jatketaan monesti siitä, mihin aamupäivällä jäätiin. Toisaalta palaverit rytmittävät tekemistä usein tähän aikaan päivästä. Asiakkaiden viikkopalaverit ja esimerkiksi perjantaisin pidettävät Aboadin sisäiset asiakasweeklyt ajoittuvat puolenpäivän jälkeen.

12:00 uusien mainosten suunnittelua
12:20 sisältöjen suunnittelu, oikoluku ja lokalisointi laskeutumissivulle
13:00 weekly asiakkaan kanssa
13:30 käyttäytymisdatan analysointi ja seurantadashboardin kehitys

14:00–16:00

Iltapäivisin aikaa jää usein enemmän myynnillisille keskusteluille sekä sisäiseen kehitykseen. Olemme Aboadilla myös yhdessä sopineet, että vähemmän intensiivistä ajatustyötä vaativat palaverit ajoitetaan ensisijaisesti iltapäivään, jotteivät ne turhaan katkaise keskittymistä kesken päivän.

14:30 alustavan ehdotuksen läpikäynti potentiaalisen asiakkaan kanssa
15:15 videotiivistelmä ja ehdotuksen follow-up
15:30 seuraavan päivän/viikon aikataulujen tsekkaus

Laaja työnkuva

Aboadin T-mallin osaajista koostettu hajautettu ydintiimi mahdollistaa tehokkaasti toimintojen skaalaamisen yrityksen sisällä ja työntekijän näkökulmasta erityisesti laajan työnkuvan, mikä ylläpitää mielenkiintoa ja tarjoaa monipuolisia haasteita sekä vastuuta. MaaS-toimintamallia tukee parhaiten laajat osaamisalueet tiimin sisällä, ennemmin kuin tarkasti rajattu spesialistitasoinen osaaminen jostain tietystä toiminnosta. Osaaminen on myös osittain lomittaista, jolloin tietystä toiminnosta pystyy tarvittaessa vastaamaan useampi henkilö.

Lisäksi toimintaamme Aboadilla ohjaa asiakaslupaus, jonka mukaan asiakkaan yhteistyötä johtaa aina se yhteyshenkilö, joka on sama ensimmäisestä keskustelusta alkaen. Näin ollen saatan toimia toisessa asiakkuudessa asiantuntijana, kun taas toisessa projektijohdossa hyödyntäen tarpeen mukaan muun tiimin osaamista.

Lopuksi ajattelin listata vapaamuotoisessa järjestyksessä listan sellaisista työtehtävistä, joita tyypillisesti työssäni Aboadilla pääsen toteuttamaan, toisia päivittäin ja toisia harvemmin.

  • Strateginen suunnittelu ja tavoitteet
  • Markkinoinnin taktinen suunnittelu
  • Seurannan suunnittelu ja mittarien määrittäminen
  • Markkinointi- ja seurantaekosysteemin toiminnan varmistaminen
  • Markkinoinnin seurantadashboardin rakentaminen ja kehitys
  • Analysointi ja kehitys
  • Raportointi
  • Projektinhallinta, budjetointi
  • Asiakkuudenhallinta ja kehitys
  • Myynti ja myynnin kehitys
  • Mentorointi
  • Sisältöjen suunnittelu (suomi, englanti)
  • Mainossuunnittelu (teksti, visuaalinen)
  • Facebook-markkinointi
  • LinkedIn-markkinointi
  • Spotify-markkinointi
  • Muiden markkinointikanavien ja -teknologioiden käyttöönotto ja operointi
  • Liidiraportointi ja -automaatiot

Jos haluat kuulla lisää, millaista on työskennellä aboadilaisena, keskustella mahdollisesta yhteistyöstä tai vain vaihtaa ajatuksia markkinoinnin aiheista, voit laittaa viestiä LinkedInissä tai napata ajan keskustelulle kätevästi suoraan kalenteristani!

Arveletko tuovasi sopivaa osaamista tiimiimme? Käy lukemassa lisätiedot ja hae mukaan.

Koe Aboadin tiimiläisyys

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly