Näin rekrytoit hyvän markkinoijan

“Markkinoinnin moniosaaja saa näköalapaikan kasvavassa yrityksessä. Osaathan käyttää ainakin viittä eri markkinointialustaa, tehdä graafista suunnittelua, tehdä konversio-optimointia, järjestää tapahtumia ja koodata vähintään kahdella kielellä.”

Kuulostaako tämä mielestäsi hyvältä työpaikkailmoitukselta?

Toivottavasti ei, sillä epärealistisilla odotuksilla ja nälkävuoden pituisella vaatimuslistalla vain karkotat itseään arvostavat markkinoinnin ammattilaiset ja jätät yrityksestäsi huonon kuvan.

Todennäköisesti tarvitset T-mallin markkinoijan

Ennen kuin kirjoitat työpaikkailmoitukseen etsiväsi yksisarvista, joka osaa moninaisten markkinointitaitojen lisäksi myös jonglöörata ja laittaa viiden tähden illallisen silmät kiinni, lue tämä.

Todennäköisesti tarvitset yksisarvisen sijaan t-mallin markkinoijan.

Malli, jonka nyt opit, on nimeltään T-Shaped Marketer Framework. Ajattele tätä mallia T-kirjaimena, jossa T:n pystysuora viiva on henkilön erityisosaamista ja vaakaviiva koostuu monesta eri osaamisalueesta, joiden perusteet ovat hallussa. Huomaa, että osaamisalueita eivät ole vain markkinointikanavat.

Kuva: Buffer (T-Shaped Marketer Framework)

T-mallin markkinoija on parasta, mitä työnantaja voi saada työntekijäkseen. Hän tietää, mitä osaa ja tietää myös sen, mitä ei osaa.

Esimerkiksi oma syväosaamiseni painottuu sisältömarkkinointiin ja markkinointialustoista erityisesti Facebookin Ads Manageriin, jolla teen A/B-testausta sujuvasti vaikka unissani. Muita osaamisalueitani ovat esimerkiksi liiketoimintalähtöisen markkinoinnin suunnittelu, käyttökokemuksen suunnittelu ja sähköpostimarkkinointi.

Sen sijaan en ole opetellut esimerkiksi koodaamaan, sillä joku muu tekee sen paremmin kuin minä.

Määritä, mitä tarvitset

Kun pysähdyt miettimään hetkeksi, osaat kyllä varmasti nimetä 1-2 tärkeintä kokonaisuutta, jotka rekrytoitavan tulisi hallita perusteellisesti. Parannat todennäköisyyksiäsi löytää huippumarkkinoija, kun et tee loputonta vaatimuslistaa, vaan kerrot etsiväsi t-mallin markkinoijaa.

Lisäksi voit kertoa työpaikkailmoituksessa, mitä muita mahdollisia kokonaisuuksia työ voisi sisältää. Tuo selvästi esiin työpaikkailmoituksessa, että roolia voidaan muokata hakijan taitojen ja kiinnostuksen kohteiden mukaan.

Anna enemmän kuin vaadit

Nyrkkisääntönä tulisi pitää, että anna enemmän kuin vaadit. Tarjoatko työntekijöillesi lounasedun ja kilpailukykyisen palkan tai pidättekö paljon virkistyspäiviä? Tuo se esiin työpaikkailmoituksessa ja kerro, miksi teille kannattaa hakea.

Löydä huippumarkkinoija

Jätä hakijalle tilaa kertoa muista taidoistaan. Huippumarkkinoija voi kertoa sinulle sellaisesesta taidosta tai toimintatavasta, jota et vielä edes tiennyt olevan olemassa. Tällainen toimintatapa voi olla esimerkiksi lean-markkinointi, joka todistetusti tukee tuloksellisuutta.

Parhaimmillaan voit saada käsiisi sellaisen kultakimpaleen, joka muuttaa koko markkinointitiiminne toimintakulttuuria.

Sitten on vielä tietysti itse rekrytointiprosessi. Siihen en lähde antamaan muita vinkkejä, kuin että pidä hakijat ajan tasalla tilanteesta niin jätät samalla hyvän kuvan yrityksestäsi.

Ulkoista loput

Joskus järkevin valinta on ulkoistaa osa tehtävistä. Kukaan ei voi osata kaikkea ja joskus kyse on yksinkertaisesti resurssien puutteesta.

Onko tiimissänne hyvää taktista osaamista, mutta isompien kokonaisuuksien suunnittelun taito puuttuu vielä?

Ulkoistettu digimarkkinointipäällikkö pitää huolen siitä, että tiiminne ja yhteistyökumppanien osaamisesta saadaan paras mahdollinen hyöty irti. Ulkoistetun markkinointipäällikön tukena on myös kokonainen markkinointitiimi ja freelancer-verkosto, jotka varmistavat, että osaamista löytyy lähes kaikista markkinointiin liittyvistä toiminnoista ja taidoista, niistäkin, joita tiimilläsi ei vielä ole.

Voit lukea lisää ulkoistetun digimarkkinointipäällikön palvelusta täältä tai kysyä lisää ottamalla yhteyttä.

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly