Näin otamme analytiikan haltuun

Näin käytämme analytiikkaa työkaluna

Nykyaikainen markkinointiprojekti sisältää useita palasia ja markkinointikanavia. Käytetyimmät ovat yleensä Google, Facebook, Twitter ja LinkedIn. Kaikki on hyvin siihen asti, kunnes kampanjan suorituskykyä pitäisi alkaa mitata.

Miten eri markkinointikanavia tulisi siis seurata? Siihen ei ole tietenkään yksiselitteistä vastausta, koska mittauksen toteuttamistapa riippu aina markkinointikampanjan muista osista. Usean markkinointikanavan mittaaminen on kuitenkin mahdollista, mutta se vaatii järjestelmällisyyttä. Eikä siitä ole haittaa, että mitattavat asiat tuodaan esille yksinkertaisesti ja nätisti.

Tässä blogissa kerron, miten Aboad järjestää eri markkinointikanavien analytiikan ja seurannan siten, että se tuottaa oikeanlaisia tilastoja ja asiakkaamme saa siitä parhaan mahdollisen hyödyn.

Valmistelemme ja otamme tarvittavat palvelut käyttöön

Facebookilla, Googlella ja kaikilla muillakin markkinointikanavilla on omat seurantakoodinsa ja analytiikkatyökalunsa. Joidenkin palveluiden analytiikkatyökalut ovat todella hyviä, kun taas joidenkin työkalut eivät ansaitse edes mainintaa.

Minkä tahansa palvelun analytiikkatyökaluun kirjautuessa ei monella ole harmainta aavistusta siitä, mitä pitäisi katsoa ja mikä on olennaista. Työkalut ovat olemassa ja asennettu, koska joku on joskus niistä maininnut ja ne käsketty ottaa käyttöön.

Tässä sinulle salaisuus: kaikkea ei tarvitse eikä pidä ymmärtää. Useiden markkinointikanavien analytiikkatyökalut ovat tarkoitettu juuri kyseisen markkinointikanavan tehokkaampaan käyttämiseen. Lisäksi kaikissa työkaluissa vallitsevat samat säännöt, periaatteet ja käytännöt, joskin yleensä hieman eri tavoin.

Kaikkea ei siis tarvitse ymmärtää. Eikä kaikkea haluttua tietoa ole mahdollista saada näkymään yhdellä silmäyksellä edes yhdessä työkalussa.

Järjestämme seurantakoodit

Aiemmin mainitut markkinointikanavat ja niiden seurantakoodit ovat kaiken web-analytiikan keskiössä. Jokaisella palvelulla on omat seurantakoodinsa, jotka on asennettava nettisivuille, jotta kukin palvelu saa tietoa myös sieltä.

Jokainen markkinoinnin parissa työskentelevä on näihin tutustunut tavalla tai toisella, ja saattanut samalla hämmentyä ennestään. Eikö olisikin hienoa, jos kaikki koodit voisi korvata yhdellä koodilla, eikä siitä tarvitsisi enää sen koommin välittää? Tähän on onneksi olemassa ratkaisuja niin Googlella kuin esimerkiksi Matomollakin. Ne ovat helppokäyttöisiä ja auttavat erityisesti markkinoijaa mittaamaan markkinoinnin suorituskykyä entistä paremmin.

Joskus eri markkinointikanavat on mahdollista ”kytkeä” toisiinsa, jolloin ne jakavat keräämänsä tilastot ja pystyvät toimimaan tehokkaammin. Huomaa kuitenkin, että eri markkinointikanavia (Facebook, Google, Twitter ym.) ei voi tavallisesti kytkeä toisiinsa. Yleensä on mahdollista kytkeä vain saman palveluntarjoajan työkaluja toisiinsa. Malliesimerkki on Google, joka antaa mahdollisuuden kytkeä käytännössä kaikkien tarjoamiensa markkinointikanavien työkalut toisiinsa. Voit siis esimerkiksi liittää Googlen Analyticsin, Adsin, Youtuben ja Search Consolen siten, että ne pystyvät hyödyntämään kollektiivisesti keräämäänsä tietoa.

Enemmän irti markkinoinnistasi? Tilaa markkinointivinkit sähköpostiisi!

Varmistamme tiedon luotettavuuden

Aboad siis pyrkii käyttämään sellaisia markkinointikanavia, mistä on mahdollista saada synergiaetuja. Valitettavasti niitä ei ole liian montaa, joten todellisuudessa eri kanavien tilastot näkyvät niiden omista työkaluista (tähänkin on olemassa ratkaisu, josta kerrotaan alempana).

Päätyökaluna nettisivujen analytiikan suhteen (ja jollakin tasolla perustuksena) käytämme Googlen Analytics-työkalua. Se on loistava työkalu nettisivujen liikenteen seurantaan, mutta se ei ole täysin ongelmaton. Usein sitä käyttöön ottaessa on tehtävä liuta erilaisia tarkistuksia. Eihän analytiikka toimi, jos sen tuottama data ei ole luotettavaa.

Kun Aboad ottaa analytiikkatilin komentoonsa, on varmaa, että sille tehdään tarpeelliset auditoinnit, ja mahdollisesti esilletulevat virheet korjataan. Käytämme yksinkertaista, mutta yksityiskohtaista taulukkoa auditoinnin apuna, jotta kaikkien asiakkaidemme analytiikka saa saman käsittelyn.

Yleensä auditointi ei ole pitkäkestoinen, pelottava asia. Yksinkertaisen Analytics-tilin auditoiminen on melko nopeaa ja suoraviivaista. Yleensä ongelmia saatetaan kohdata vasta sitten, kun tiliin on liitetty useita eri nettisivustoja, ja niiden seurantaan on tehty erinäisiä niin sanottuja peliliikkeitä, eikä niitä tietenkään ole millään tasolla dokumentoitu.

Tuomme olennaisen tiedon yhteen näkymään

Saamme siis keskitettyä seurantakoodien Tag Managerin avulla yhteen paikkaan, mutta analytiikkadata on edelleen kunkin markkinointikanavan omassa palvelussa. On tietysti mahdollista käydä tarkastelemassa jokaisen palvelun tilastoja erikseen, mutta eikö olisi parempi, jos olennaisimmat tiedot löytyisivätkin yhdestä paikasta?

Juuri tähän tarpeeseen löytyy erilaisia työkaluja. Aboad käyttää eri markkinointikanavien tilastojen näyttämiseen Google Data Studiota, mutta myös esimerkiksi Tableau on käytetty ja pidetty työkalu.

Google Data Studiossa on monia ominaisuuksia, jotka tekevät analytiikka-dashboardien tekemisestä nopeaa ja suhteellisen helppoa. Se ei välttämättä ole helpoin käyttämäsi työkalu, mutta huomattavasti yksinkertaisempi kuin monet muut vastaavat työkalut.

Google Data Studio toimii loistavasti ja saumattomasti lähes kaikkien Googlen palveluiden kanssa, mutta se ei oletusarvoisesti toimi esimerkiksi Facebookin ja LinkedInin kanssa. Kolmannen osapuolen palveluiden sisällyttämiseksi dashboardeihin on mahdollista käyttää erillistä palvelua, joka liittää markkinointikanavan analytiikan Data Studioon. Aboad käyttää tähän palvelua nimeltä Supermetrics, joka on lähtöisin Suomesta, mutta on maailmalla varsin pidetty ja käytetty.

Supermetricsin tarjoamien liitosten avulla pystymme luomaan monikanavaisia ja monipuolisia mittaristoja, joita asiakkaamme arvostavat. Niistä on oikeastaan kaikissa tapauksissa apua myös itsellemme, sillä pystymme tuomaan kaiken tarvittavan tiedon markkinointikampanjasta esille yhdellä silmäyksellä.

 

Kirjoittaja

Chief Technology Officer

Samu on tekniikan mies ja se näkyy. Välillä propellit viuhuvat liiankin voimakkaasti. Aika ajoin Samu osaa kommunikoida myös normaalin ihmisen tavoin.