Top 5 analytiikka-alustat

Analytiikka on osa markkinointia ja liiketoimintaa – siitä ei pääse yli eikä ympäri. Koska verkkosivut ja -sovellukset ovat yhä kiinteämpi osa liiketoimintaa, myös niistä kerättävä analytiikka on tärkeää. Mutta millä työkalulla analytiikkaa pitäisi kerätä? Vaihtoehtoja on monia, ja samaa tietoa voi kerätä monilla alustoilla.

Esittämääni kysymykseen ei tietenkään ole yhtä oikeaa vastausta, sillä oikeat työkalut selviävät usein vain kokeilemalla. Tässä kuitenkin muutama vaihtoehto hieman eri tarkoituksiin (ei välttämättä paremmuusjärjestyksessä).

1.  Google Analytics

Ehdottomasti suosituin web-analytiikka-alusta Google Analytics on mainio vaihtoehto lähes kenelle tahansa. Kattavat ominaisuudet, kuten maalien asetus, tapahtumien seuranta, e-commerce sekä lyömättömät integraatiot muihin Googlen palveluihin tekevät tästä suurimmalle osalle parhaan ja käytännöllisimmän vaihtoehdon.

Google Analytics on ilmainen, mutta sen tehokas käyttäminen  vaatii asiantuntemusta.

2. Hotjar

Hotjar on vähän erilainen analytiikkatyökalu. Sivunäyttöjen, sessioiden ja tapahtumien sijaan Hotjar tuottaa käyttökokemuksen analytiikkaa lämpökarttojen ja nauhoitteiden muodossa. Raportit ovat selkeitä ja tyylikkäitä, ja hyödyllisimmillään käyttökokemuksen kehittämisessä.

Hotjarin perusversio on maksuton ja sen käyttöönotto on varsin helppoa.

Enemmän irti markkinoinnistasi? Tilaa markkinointivinkit sähköpostiisi!

3. Matomo

Matomo on avoimen lähdekoodin vaihtoehto web-analytiikan keräämiseen. Sen perusominaisuudet ovat lähes samat Google Analyticsin kanssa. Niiden lisäksi saatavilla on myös muita ominaisuuksia, kuten lämpökarttoja. Muista yleisimmistä alustoista poiketen Matomoa on mahdollista ylläpitää itse omalla palvelimella.

Matomo on itse ylläpidettynä maksuton, pilviversiona maksullinen.

4. SEMrush

SEMrush on erityisesti digitaalisen markkinoinnin ammattilaiselle tehty alusta. Se sisältää useita hyödyllisiä ominaisuuksia hakukonemarkkinointiin ja sosiaalisen median tehokkaaseen käyttämiseen, jotka eivät rajoitu pelkästään analytiikkaan. Erityisesti hakukoneoptimoinnissa SEMrush tai vastaava alusta on korvaamaton.

SEMrush on maksullinen.

5. HubSpot

HubSpot on mainituista laajin ja ehkäpä Google Analyticsin jälkeen toiseksi tunnetuin kokonaisuus. Se on selkeästi suunnattu markkinoinnin, myynnin ja verkkopalvelujen ammattilaisille, jotka haluavat yksinkertaisen lähestymistavan digitaaliseen markkinointiin.. Markkinoijan näkökulmasta Hubspot sisältää yhdessä paikassa periaatteessa lähes kaiken tarvittavan liidien keräämisestä ja raportoinnista sähköpostimarkkinointiin ja asiakkuuksien hallintaan.

HubSpot on maksullinen.

Kunniamaininnat

Yandex Metrica

Yandex Metrica on hakukone Yandexin analytiikkatyökalu. Sen ominaisuudet ovat osittain laajemmat kuin Googlen vastaavat, mutta joillakin osa-alueilla ovat hieman puutteellisia. Jos haluat maksutta (lue: raha ei vaihda omistajaa) käyttöösi esimerkiksi lämpökartat ja nauhoitteet, kannattaa Yandex Metrica ottaa kokeiluun.

Yandex Metrica on maksuton.

Adobe Analytics

Myös Adobe tarjoaa vaihtoehdon Googlen analytiikkatyökaluille.  Adobe Analytics on osa Adobe Experience Cloudia ja on suunnattu lähtökohtaisesti suuremmille yrityksille tai niille, jotka tietävät mitä tarvitsevat analytiikkatyökalulta. Adobe Analytics menee tavanomaista analytiikan keräämistä ja raportointia pidemmälle tarjoamalla mm. ennustavaa analytiikkaa. Adobe tarjoaa myös laajasti muita  palveluja alustallaan.

Adobe Analytics on osa maksullista Adobe Experience Cloudia.

Heap, Amplitude

Heap ja Amplitude ovat esimerkkejä uudenlaisista visuaalisesti tyylikkäistä ja ainakin jollakin tasolla helpommin lähestyttävistä analytiikka-alustoista. Nämä esimerkit keskittyvät käyttäytymiseen perustuvaan analytiikkaan ja tekoälyyn, jotka on nopeasti nousevia trendejä. Joitain  samoja ominaisuuksia on myös edellä mainituissa alustoissa.

Heap ja Amplitude ovat maksullisia.

 

Pyörällä päästäsi, vaihtoehtoja liian monta? Ei hätää – meillä on kokemusta useiden eri analytiikka-alustojen käyttöönotosta. Ota yhteyttä, niin selvitetään yrityksellesi paras tapa käyttää analytiikkaa.

 

Kirjoittaja

Chief Technology Officer

Samu on tekniikan mies ja se näkyy. Välillä propellit viuhuvat liiankin voimakkaasti. Aika ajoin Samu osaa kommunikoida myös normaalin ihmisen tavoin.