Mitä odottaa (ja vaatia), kun LinkedIn-mainonta alkaa

Käsittelin aiemmassa kirjoituksessani LinkedIn-mainonnan myyttejä ja murskasin harhaluuloja tästä mainonnan muodosta. Siinä vaiheessa, kun sinulla on faktat tiedossa ja jos koet tämän kanavat oikeaksi, on muutamia asioita, joita huomioida.

Tässä sinulle listaus tärkeimmistä asioista, joita pitää mielessä, kun LinkedIn-mainonta alkaa. Ei ole väliä, toteutatko itse vai ostatko tätä palveluna. Samat asiat ovat kuitenkin tärkeitä.

Tarkat yleisöt

Kohdeyleisön määrityksen pitäisi olla tehty mahdollisimman hyvin vastaamaan yleisöä, jota haluat kohdata. Ei siis kannata tyytyä vain IT-alan ammattilaisten 50 000 henkilön massaryhmään, vaan kohdistuksen tulee osua myös yrityksittäin, senioriteetin tai työtehtävän perusteella (useampia löytyy, mutta nämä ovat yleisimmät).

Klikkauksen jälkeiset analyysit

Datan analysointi pelkästään kanavassa ja sen perusteella kehittäminen ei riitä alkua pidemmälle. Hyvin nopeasti onkin jo aika alkaa analysoimaan myös kävijöiden käyttäytymistä sivuilla, jos ohjaat heitä sinne. Ei riitä, että paras mainos löytyy, vaan on syytä huomioida, jatkuuko tämä kiinnostus juuri kyseisestä mainoksesta tulleessa kohdeyleisössä myös myöhemmin. Niin sanottua post-click-analyysin toteutusta.

Enemmän irti markkinoinnistasi? Tilaa markkinointivinkit sähköpostiisi!

Jatkuva yleisön kohdistuksen kehitys

Varmista, että tehdään jatkuvaa kehitystä kohdeyleisön rajaamisessa. Nämä, kuten mitkään muutkaan markkinointitoimenpiteet, eivät ole “set it and forget it” -tyyppisiä. Ne vaativat optimointia ja erityisesti kohdeyleisön optimointi on LinkedIn-mainonnan alkuvaiheissa ensiarvoisen tärkeää. Sen takia on myös tärkeää, ettet markkinoi kaikille, vaan varmistat, että kampanjoita yksilöidään kohdeyleisöjen perusteella, jolloin tällainen optimointi mahdollistuu oikeasti.

Jatkuva luovan sisällön A/B-testaus

Varmista, että jatkuva A/B-testaus on käytössä eli jatkuvasti on vähintään kaksi mainosvariaatiota (eri versiota mainoksesta), joissa testataa jotain muuttujaa (kuvaa, tekstiä tai viestikulmaa).

Alkuvaiheessa erot A ja B-versioissa voivat olla rajumpia, kun oikeaa suuntaa lähdetään hakemaan. Myöhemmin testaillaankin pelkän kuvan muutoksen vaikutuksia tai tekstimuokkauksien tehoa. On mielenkiintoista aina välillä huomioida, kuinka mainos voi saada tuplaten parempia tuloksia pelkästään kuvaa muokkaamalla. Toisaalta eihän se mikään ihme ole, koska jopa 80% manioksesta on kuvaa.

Lopuksi

Tärkeintä tekemisessä on pitää mielessä, että kehitys on jatkuvaa ja kerran tehty ei ole valmis. Sen takia on tärkeää, että varmistat myös tällaista mainontaa toteuttavan kumppanisi olevan hereillä ja jatkuvasti kehittämässä mainontaa.

 

Kirjoittaja

CEO

Juha on se, jolle soitetaan, kun on aika luoda asiakaslähtöistä ja modernia digitaalista markkinointia. Markkinoinnin konseptointi, digitaalinen markkinointi ja mittaus kuuluvat tämän herran erityisosaamiseen.