LinkedIn-mainonnan 5 myyttiä murrettu

LinkedIn on kovan hypen kohteena Suomessa tällä hetkellä. Social selling -guruista kiinteistövälittäjiin ja oman alansa itse nimitettyihin mielipidejohtajiin kaikki ovat rakentamassa henkilöbrändiään ja tutkimassa tätä mielenkiintoista alustaa. Alustaa, joka toimii kuin malliversiona siitä, miten koko yhteiskunnan pitäisi toistensa kanssa toimia: olla kohteliaita, kannustavia, ajattelevia ja eteenpäinkatsovia.

LinkedIn-mainosalusta toimii samalla logiikalla kuin monet muutkin vertaisensa

Tällainen massojen siirtyminen alustoille tarkoittaa, että markkinointi LinkedInin maksullisessa Ads-alustassa tarjoaa entistä parempaa tilaisuutta löytää ja kohdata kohdeyleisösi heille mieluisella tavalla. Sillähän sitä rahaa tehdään.

Kuten monessa muussakin sosiaalisen median alustassa, jossa käyttäjiä on merkittävästi, myös LinkedIniin on kytketty mainosominaisuudet. Tästä tulee myös konkretia siihen, että jos palvelu on ilmainen, sinä olet tuote. Nimittäin tuote, josta markkinoijat maksavat saadakseen viestinsä sinun eteesi.

LinkedIn on mainosalustojen Lotus

Eräs amerikkalaistaustainen tuttavani kuvaili 70-luvun Lotus-urheiluautonsa kanssa elämistä avaamalla, mistä nimi on lyhenne: Lotus – Lot of trouble usually surprising. Tämä kuvastaa myös LinkedIniä mainosalustana. Se on tehokas ja siinä myllää iso koneisto alla. Se on kuitenkin kovin hiomaton timantti verrattuna esimerkiksi Facebookin mainostyökaluihin.

Käyttöliittymät saattavat kaatuilla, navigaatio voi tuntua sekavalta, alusta saattaa varoittaa, ettei jotain asiaa voi tehdä ja antaa tehdä sen kuitenkin. Usein, jos jossain on vikaa, on se alustassa. Joitain tämä turhauttaa, mutta itse olen omaksunut, että tällainen sekoilu on enemmän ominaisuus kuin virhe. Se on ihan hauska piriste.

Enemmän irti markkinoinnistasi? Tilaa markkinointivinkit sähköpostiisi!

5 myyttiä ja totuus niiden takana

Maksullisesta LinkedIn-mainonnasta puhuessa tulee vastaan usein jostain kuultuja tai muuten pinttyneitä käsityksiä alustalla markkinoinnista, jotka eivät pidä alkuunkaan paikkansa. Nyt olen kerännyt nämä myytit kertaheitolla murskattavaksi.

1. LinkedIn-mainontaa ei voi kohdistaa riittävän pienelle yleisölle, jos ei ole LinkedIn Marketing Partner

Kuulen usein, että on olemassa uskomus siitä, ettei toimisto voisi kohdistaa riittävän pienelle yleisölle tai että on olemassa esimerkiksi joku 50 000 henkilön kohdeyleisön raja, jos markkinoinnin operoija ei ole tällainen Partner. Kyseisiä Partnereita on Suomessa yksi.

Tämä on ihan täyttä höpöhöpöä. Meidän yrityksemme ei ole LinkedIn Partner ja teemme jatkuvasti kampanjoita 700 – 20 000 henkilön kohdeyleisöille. Ei mitään rajoituksia sen puolelta. Partner-ohjelma mahdollistaa kyllä laajempia kohdennusmahdollisuuksia, mutta ilmankin niitä pärjää pitkälle erityisesti tasolla, jolla Suomessa mainontaa tehdään.

2. Linkedin-mainonta on kallista

LinkedInissä helposti lähdetään tuijottamaan yksittäisen klikkauksen hintaa. Tämä siitä syystä, että meille on vuosien varrella ajettu takaraivoon mantra siitä, että kyllä klikkauksen pitää olla halpa ja ei ainakaan yli euroa.

On totta, että LinkedIn-mainonnassa yksittäisen klikkauksen hinta nousee useimmiten 3,50 – 6,00 € tasolle siinä, missä esimerkiksi Facebookissa se on 0,30 – 2,00 € (vaihtelua on yli näiden raja-arvojen).

Laatu maksaa. LinkedIn-mainonnassa pääset usein kohdistamaan erityisesti ihmisten työtehtäviin liittyen tarkemmin kuin Facebookissa. Kun pääset kohdistamaan juuri oikeaan yleisöön mainontaasi, kannattaa yksittäisestä osumasta maksaa enemmän kuin Facebookin haulikkoammunnasta.

Olemme huomanneet tasapäisessä kanavavertailussa, että lopulliseen tavoitteseen/konversioon (tilaus sivuilta tai vastaava) ROI on LinkedInissä joskus Facebookia parempi ja yksittäisen tilauksen aikaansaanti huomattavasti halvempi. Eli se kuinka paljon rahaa on pitänyt klikkauksiin käyttää, jotta on saatu haluttu lopputulos. Ei sinuakaan varmaan ne klikkaukset kiinnosta, vaan se tavoite niiden takana? Eikö siinä kohdassa kannattaisi olla oikea yleisö, johon kohdistaa?

Jopa klikkaushintaa on mahdollista lähteä pudottamaan tietyissä kampanjoissa. Jos mainostuksesi osuu tarkasti oikealle kohdeyleisölle ja tarjontasi on houkutteleva, voi olla loogista alkaa maksamaan per tuhannesta näytöstä – CPM mieluummin kuin yksittäisistä klikkauksista.

Tällöin klikkaushintoja on tiputettu niinkin alas kuin alle 0,50 €. Tämä on toki mahdollista vain tietynlaisissa tilanteissa. En koita salailla, mitä ne ovat, mutta ne eivät myöskään ole tämän kirjoituksen aihe, joten en avaa enempää. Laita viestiä ja kysy (+358 44 989 2962) niin soitan sinulle takaisin.

3. Kohdeyleisö ei kuitenkaan ole LinkedInissä

Usein, kun puhutaan mainonnasta alustalla, voi asiakkaalla olla jo näkemys, että oma yleisö on siellä ja se pitää saada kiinni. Välillä kuitenkin kanavamiksausta taktiikoita tukemaan miettiessä LinkedInin noustessa keskusteluun reaktio on: “Ei meidän potentiaaliset asiakkaat siellä ole”.

Voi olla, että kohdeyleisösi ei ole LinkedInissä, mutta ennen kuin teet päätöksen asiasta, voisi olla hyvä tutkia. Ei ole väärin haastaa olettamuksia ja katsoa, jos vaikka olisikin väärässä.

Tämä on kohtuullisen helppo tehdä, kun saadaan vain käsitys siitä, minkälainen kohderyhmä ja/tai ostajapersoonat ovat kyseessä. Kanavan asiantuntija osaa kyllä sieltä kartoittaa yleisön ja kertoa siitä lukeman. Tai näin ainakin meillä.

4. Tuloksia saadaan heti ensimmäisestä päivästä alkaen

”Tänään lähtee kampanjat pyörimään, niin eikö tuloksetkin ala tulemaan sisään samana päivänä?”

Tämä myytti on sellainen, että kyllähän sitä tänä päivänä jokainen alkaa jo ymmärtämään, ettei digitaalinen markkinointi ole mikään hopealuoti. Nopeat ja helpot voitot tehtiin jo yli vuosikymmen sitten. Se vaatii aikaa, kuten kaikki muukin markkinointi ja liiketoiminnan edistäminen.

Siinä kohdassa, kun kampanjat käynnistyvät, alkaa vasta todellinen työ. Ensin aloitetaan kohdeyleisön rajaaminen perustuen siihen, minkä demografian omaavat henkilöt ovat mainoksia nähneet. Jos sieltä löytyy vääriä, ne rajataan pois. Myös mainossisältöjen testaus ja kehitys lähtee vasta käyntiin. Aikaa tuloksien aikaansaamiseen voi kulua eri määriä riippuen siitä, tunteeko kohdeyleisösi jo yrityksesi ja mitä markkinoit sekä missä kohdin asiakaspolkua tämä markkinointi tapahtuu.

5. LinkedInissä kannattaa mainostaa vain B2B-ratkaisuja

LinkedInin ollessa ammattilaisverkosto on loogista, että siellä markkinoi B2B-ratkaisuja. Mutta vain B2B-ratkaisuja?

Samat asiat, mitä kannattaa miettiä B2B-tuotteiden markkinoinnissa Facebookissa on hyvä miettiä B2C-ratkaisujen markkinoinnissa LinkedInissä: onko kohdeyleisö halukasta saamaan viestintääsi kanavassa ja odottavatko he sitä – onko se siis luontevaa? Ei kannata suorilta hylätä ajatusta, vaan kannattaa tehdä edellämainittu ajatusleikki sekä antaa datan puhua tarvittaessa eli testaaminen käyttöön.

 

Kirjoittaja

CEO

Juha on se, jolle soitetaan, kun on aika luoda asiakaslähtöistä ja modernia digitaalista markkinointia. Markkinoinnin konseptointi, digitaalinen markkinointi ja mittaus kuuluvat tämän herran erityisosaamiseen.