Mitä Google Data Studio voi tehdä markkinoinnillesi?

Nykyaikainen markkinointi tuottaa valtavan määrän tietoa. Tämän tiedon avulla on mahdollista esimerkiksi suunnitella markkinointibudjettia, tuottaa tietoa uuden markkinan kannattavuudesta tai luoda tarkempia ostajapersoonia. Datan oikeellisuus ja käyttökelpoisuus on yleensä asia, josta huolehditaan eniten, mutta oletko kiinnittänyt huomiota siihen, miten keräämääsi dataa tulisi esittää?

Yleensä dataa kerätään yhteen tai useampaan analytiikkatyökaluun, joiden omat valmiit raportit ovat varsin yksityiskohtaisia. Itse asiassa ne ovat usein jopa niin yksityiskohtaisia, että huomio kiinnittyy helposti vääriin tai tarpeettomiin asioihin. Työkaluista on mahdollista saada tarvittava tieto, mutta se vaatii usein melko syvällistä ymmärrystä siitä, mitä tarkalleen halutaan tietää – joskus tarvitaan ihan vain työkalun käytön edistyneempää osaamista.

Pääpainona yksinkertaisuus

Käytännössä lähes jokaisella vastaani tulleella sivustolla on ollut käytössä Google Analytics. Tarina jatkuu yleensä samalla kaavalla. Seurantakoodi asennetaan, koska se on jonkun mielestä sivustolle pitänyt asettaa, vaikka ei ole sen suurempaa tietoa miksi. Ensinnäkin: ihan hyvä, että sivustolla on seuranta, vaikka sitä ei käytettäisikään. Kun joku ottaa sivuston analytiikan hoitaakseen, tämä todennäköisesti on varsin kiitollinen. Google Analytics on hyvä työkalu, mutta sen tehokas hyödyntäminen vaatii kokemusta ja tietämystä.

Juuri tässä auttaa raportointityökalu / aggregaattori, kuten Google Data Studio. Sen avulla on mahdollista tuoda samaan raporttiin dataa useista lähteistä, kuten LinkedInistä, Facebookista, Mailchimpistä, omista tietokannoista ja tietenkin Googlen palveluista. Mahdollisuuksia on todella paljon ja dataa voikin tuoda melko lailla kaikista yleisimmistä markkinoinnin työkaluista.

Google Data Studion kiistaton etu on vahva integrointi Googlen palveluiden kanssa. Esimerkiksi Google Analyticsin lähes kaikki data on mahdollista tuoda Data Studioon ja edelleen manipuloida entistä ymmärrettävämmäksi. Ymmärrettävyys onkin Data Studion toinen kiistaton etu. Sen avulla raporteista voidaan luoda visuaalisesti näyttävämpiä ja houkuttelevampia sekä ennen kaikkea raporteista voidaan jättää pois kaikki ylimääräinen.

Yhtenäistä raportointia, jota on helppo tulkita

Myönnettäköön, kustomoidun raportin luominen ei ole edes Data Studiossa aina yksinkertaista tai helppoa. Sen käyttäminen vaatii harjoittelua ja opettelua, mutta pienellä panostuksella raporteista saa huomattavasti enemmän irti kuin esimerkiksi Google Analyticsin omista raporteista. Raportin luominen vaatii siis resursseja, mutta kun se on tehty, voi sitä käyttää jatkossa tutkimaan päivittynyttä dataa. Raportin hyödyllisyys riippuu hyvin pitkälti siitä, onko siihen valittu oikeita mittareita. Niiden määrittäminen ei ole helppoa, mutta kerran tehtynä auttaa markkinoinnin tulosten analysoinnissa ja seurannassa todella paljon.

Kun Data Studio -raportti on hyvin suunniteltu ja kaikki tarpeelliset mittarit on kartoitettu ja otettu huomioon, on sen käyttäminen ja tulkitseminen helppoa ja hauskaa. Ennen kaikkea se on kuitenkin tehokasta. Enää haluttua tietoa ei tarvitsekaan etsiä kissojen ja koirien kanssa analytiikkatyökalun syövereistä tai muokatuista raporteista, vaan kaikki tarvittava on nähtävillä yhdessä raportissa. Parhaimmassa tapauksessa tärkeimmät asiat ovat nähtävissä yhdellä silmäyksellä. Voit siis keskittyä markkinoinnin analysointiin sen sijaan, että käyttäisit aikaa oikean tiedon metsästämiseen.

Lisää potkua yhdistimillä

Mainitsinko jo, että Google Data Studio on ilmainen työkalu? Kaikki mahdolliset liitokset eivät kuitenkaan onnistu ilman yhteisön luomia yhdistimiä. Näistä suurin osa on maksullisia, mutta oman kokemukseni mukaan joka pennin väärtejä. Aboad on jo pitkään käyttänyt Supermetricsin yhdistimiä, jotka ovat toimineet pääasiassa moitteetta. Joskus eri työkalut kuitenkin muuttavat rajapintojaan siten, että aiemmin saanutta dataa ei enää saakaan. Tämä on valitettavaa, mutta toisaalta myös odotettua. Mitään digitaalista ei pidä ottaa itsestäänselvyytenä, sillä mikä tahansa digitaalinen palvelu tai tuote voi poistua milloin vain.

Google Data Studion lisäksi tarjolla on muitakin vastaavia työkaluja. Jotkut niistä ovat teknisesti monipuolisempia, mutta paljon monimutkaisempia. Esimerkiksi Tableau tarjoaa hyviä työkaluja muokattuihin raportteihin, mutta niiden tehokasta käyttöä varten tarvitaan paljon jo pelkästään kyseisen palvelun tuntemusta. Googlen palvelu on vaivaton ottaa käyttöön, ja valmiiden esimerkkiraporttien vuoksi myös sen käytön oppiminen on varsin yksinkertaista. Varjopuolena kuitenkin se, että ulkoasun ja datan rakenteen manipulointiin ei ole yhtä monipuolisia työkaluja.

Aboadilla olemme käyttäneet Google Data Studiota jo beta-versiosta asti. Palvelu on kehittynyt jatkuvasti paremmaksi ja siihen lisätty paljon uusia ominaisuuksia sekä vanhoja on paranneltu. Emme kuitenkaan pystyisi käyttämään sitä samoissa määrin ilman yhteisön luomia yhdistimiä. Ainakin toistaiseksi aiomme jatkaa sen käyttöä myös tulevaisuudessa, sillä asiakkaalle maksuton palvelu on selkeä etu, minkä lisäksi voimme antaa asiakkaillemme täyden omistajuuden raporttiin myös yhteistyön loppuessa.

Kirjoittaja

Chief Technology Officer

Samu on tekniikan mies ja se näkyy. Välillä propellit viuhuvat liiankin voimakkaasti. Aika ajoin Samu osaa kommunikoida myös normaalin ihmisen tavoin.