Markkinoijan tärkeimmät opit googlettamiseen

Tässä kirjoituksessa muistutellaan mieleen näppäriä konsteja, joilla voit hyödyntää Googlen hakua tehokkaammin, olet sitten

  • etsimässä palvelua tai tietoa
  • tutkimassa, miten oma yrityksesi näkyy verkossa
  • tekemässä asiakastutkimusta tai
  • tutkimassa, mitä kilpailijasi verkossa tekevät.

Miksi Googlea kannattaa ymmärtää?

Google on ylivoimaisesti suosituin hakukone. Statistan tuottaman kyselyn mukaan 96% suomalaisista oli käyttänyt Googlea viimeisen 4 viikon aikana. Myös Euroopan mittakaavassa sen käyttöaste on yli 90%. Ei siis ole samantekevää, miten yrityksesi näkyy Googlen hakutuloksissa. Orgaaninen hakukonenäkyvyys ja Search Engine Results Page (SERP, eli sivu, jonka hakukone näyttää kun hakukysely on tehty) ovat yhä tärkeämpiä tulevaisuudessa.

Kun kysyntä (Google-haut) ja tarjonta (esim. verkkosivut) ovat molemmat Googlessa, on hyödyllistä osata käyttää sen hakutoimintoja monipuolisesti, jotta saa siitä hyötyä irti vaikkapa omaa markkinointia ajatellen.

Hakuja tehdessä on huomattava, että kaikki hakuoperaattorit eivät näytä kattavia tuloksia ja että Googlen algoritmia päivitetään lukemattomia kertoja vuodessa. Päivitykset voivat tarkoittaa muutoksia siihen, miten sivut näkyvät hakukoneen tulossivuilla.

1. Selvitä, mitä perushaku näyttää tuloksissa

Jos haluat nähdä, mitä valtaosa Googlen käyttäjistä todennäköisesti tuloksissa näkee, kirjoita hakusana hakukenttään sellaisenaan, esimerkiksi markkinointi palveluna. Luotettavimman tuloksen saat käyttämällä yksityisen selauksen tilaa.

Hyöty markkinoijalle: Tiedät, miltä SERP useimmiten todennäköisesti näyttää.

2. Käytä lainausmerkkejä tarkan tuloksen hakemiseen

Kun laitat haettavan sanan tai lauseen lainausmerkkeihin, se käskee hakukonetta etsimään koko lainausmerkkien sisällä olevat tekstin. Esimerkiksi “Markkinointi palveluna”.

Hyöty markkinoijalle: Tätä perushakijakin saattaa osata käyttää hakiessaan. Tämäkin saattaa siis tuoda tuloksia, mitä peruskäyttäjä näkee SERP:issa. 

3. Hyödynnä haun välilehtiä

Hakusanan alla on joukko välilehtiä/näppäimiä, joista pääset suoraan katsomaan esim. saman aiheen kuvahaun tulokset tai tutkimaan hakua vastaavia tuotteita.

Hyöty markkinoijalle: Nopea tapa saada käsitys erilaisista hakukonetuloksista, jotka ovat peruskäyttäjänkin helposti saatavissa.

4. Säädä hakutulosten määrää ja muita hakuasetuksia

Hakutulossivun oikeassa laidassa on tuttu rataskuvio, jota klikkaamalla pääset muuttamaan asetuksiasi. Täältä voit esimerkiksi valita, kuinka paljon hakutuloksia näytetään yhdellä sivulla.

Hyöty markkinoijalle: Voit säätää SERP:in asetuksia vastaamaan tarpeitasi. Tämä lienee myös ainut keino saada sivusto nousemaan ensimmäiselle hakutulossivulle helpommin. 😉

5. Käytä tarkennettua hakua

Tarkennettuun hakuun pääset osoitteesta https://www.google.com/advanced_search.

Tätä kautta pystyt tekemään samoja hakuja kuin hakuoperaattoreita käyttämällä, mutta syöttämällä haluamasi hakuehdot sivulle niille varattuihin kenttiin. Voit myös yhdistellä eri ehtoja helposti.

Tarkennetulla haulla voit etsiä muun muassa tietyn alueen, kielen, tiedostotyypin tai käyttöoikeuksien avulla. Voit myös esim. hakea sivuja, jotka on päivitetty viimeisen vuorokauden aikana tai tehdä haun, jossa haetaan tiettyä hakusanaa, jonka sijainti on sivun URL:issa tai otsikossa.

Hyöty markkinoijalle: Sinun ei tarvitse osata käyttää hakuoperaattoreita ja saat nopeasti haettua tarkastikin rajattua tietoa esim. kilpailijoiden toimintaan liittyen. 

 

Hakua voi tarkennetun haun lisäksi tarkentaa ja rajata myös käyttämällä suoraan normaalissa hakukentässä hakuoperaattoreita (seuraavissa esimerkkejä). Näissä kaksoispisteiden jälkeen ei käytetä välilyöntejä.

6. Hae tuloksia tietyltä sivustolta

site: näyttää hakutuloksia vain valitsemaltasi sivustolta.

Vaikka verkkosivustolla ei olisi käytössä omaa hakua, voit näppärästi käyttää Googlea apuna etsimään sivustolta sisältöä tietyllä hakusanalla kirjoittamalla Googlen hakuun hakusanan ja site:  sekä sivuston nimen.

Esimerkiksi Spotify site:aboad.fi -haulla Google listaa Aboadin sivuilta löytyvät Spotify-aiheiset tulokset, kuten tuloksissakin näkyvä Spotify-mainonnan sivu.

Hyöty markkinoijalle: Tämä voi olla hyödyllinen vaikkapa silloin, kun halutaan tarkistaa, miltä sivuston tiedot näyttävät SERP:issä. Tällä selvität myös nopeasti omilta tai kilpailijan sivuilta, mitä tietystä aiheesta on siellä kirjoitettu. Lisäksi voit hyödyntää kuvahakua hakukentän alta. 

7. Hae samankaltaisia tuloksia

related: sisällyttää tuloksiin samankaltaisia tai identtisiä aiheita.

Esimerkiksi haku related:facebook.com tarjoaa tuloksissa LinkedIniä, Twitteriä ja Pinterestiä.

Hyöty markkinoijalle: Tämä hakuominaisuus voi hyödyttää markkinoijaa kilpailijoiden tunnistamisessa ja niiden verkkosivutoimijoiden löytämisessä, jotka tarjoavat samanlaisia tuotteita ja palveluita. Tästä saattaa olla apua myös kilpailijoiden hakusijoituksen, sosiaalisen strategian ja muiden markkinointitoimintojen tutkimisessa. 

8. Yhdistä hakuja

OR hakee sivuja, joilla on toinen haussa käyttämistäsi sanoista.

Esimerkkinä tällaisesta hausta voisi olla vaikkapa Lean-markkinointi OR MaaS, jolloin tuloksiin tulee molempia aiheita.

Hyöty markkinoijalle: Säästät aikaa hakemalla samalla haulla monta asiaa.

9. Rajaa hakua väliviivaa käyttämällä

Joskus sana voi tarkoittaa kahta tai useampaakin eri asiaa. Voit tehdä haun tietyllä sanalla, ja poistaa kaikki ne tulokset, joissa on jokin tietty sana. Tämä voi olla hyödyllistä, kun etsit tietoa jostain mutta haluat rajata pois turhat hakutulokset.

Esimerkkinä haku Karhu -eläin tuo näkyviin tulokset, jotka viittaavat esim. kyseiseen olutmerkkiin tai urheiluvaatemerkkiin, mutta hakutuloksista on poistettu eläimeen viittaavat tulokset.

Hyöty markkinoijalle: Jos tiedät, että tekemäsi haun tuloksiin saattaa eksyä väärää aihepiiriä, rajaa se pois ja säästät näin aikaasi.

10. Korvaa puuttuva sana haussa

* eli tähtimerkki voi korvata puuttuvan sanan tai merkin haussa.

Esimerkiksi Digitaalisen * viikkokatsaus ennustettavasti tuo tuloksiin tutun Digitaalisen markkinoinnin viikkokatsauksen.

Hyöty markkinoijalle: Jos et ole varma, mitä sanojen väliin fraasissa kuuluisi, tai haluat laajentaa hakutuloksia, tätä voi testailla.

11. Hae hakusanoja, jotka ovat sivun titlessä

intitle: etsii sanoja verkkosivun otsikosta.

Esimerkiksi intitle:Lean-markkinointi hakee sivustot, joiden sivun otsikossa on Lean-markkinointi.

allintitle: puolestaan näyttää vain URL:it, joissa otsikossa ovat kaikki hakemasi sanat.

Esimerkiksi allintitle:markkinointia palveluna tuottaa kuvan mukaisia tuloksia, mukana myös Markkinointia palvelua -sivumme.

Hyöty markkinoijalle: Näistä  voi olla hyötyä vaikkapa hakukoneoptimointia tehdessä ja tutkiessa avainsanatilannetta sivujen title-tageissa.

12. Hae hakusanoja, jotka ovat sivun URL:issa

inurl: ja allinurl: ovat käyttökelpoisia, kun haluat hakea avainsanoja jotka ovat hakutuloksissa url:issa (inurl:) tai löytyvät kaikki URL:ista (allinurl:).

Hyöty markkinoijalle: Edellisen kohdan tapaan tätä voi hyödyntää vaikkapa hakukoneoptimointia tehdessä.

13. Hae hakusanoja, jotka ovat sivun tekstissä

intext: tai allintext: haulla voit hakea sanoja vain sivuston tekstistä huomioimatta URL:ia tai titleä.

Hyöty markkinoijalle: Näin saatat löytää hakutuloksia, jotka eivät ole ehkä muuten tulosten kärjessä, mutta kirjoittavat aihepiiristä. Voit myös tutkia, onko tuloksissa sivuja, joilla on tekstistä haettaessa hyvä näkyvyys, ja joissa metatietoihin avainsanoja lisäämällä voisi olla potentiaalia parantaa hakukonenäkyvyyttä.

14. Hae numeroita tietyllä välillä

..  eli kaksi pistettä numeroiden välissä tuottaa tuloksia, jotka sisältävät tällä välillä olevia numeroita.

Esimerkiksi haku digitaalinen markkinointi ennustukset 2000..2020 tuo tuloksia, joissa on mukana lukuja väliltä 2000→2020. Katso täältä, mitkä ovat tällä haulla kärjessä.

Hyöty markkinoijalle: Voit etsiä tietoa esim. tietyiltä vuosilta tai hintaluokasta.

15. Etsi sivuja, jotka linkittävät sivullesi

link: etsii sivuja, jotka linkittävät toiselle sivulle.

Kirjoittamalla hakuun esimerkiksi link:aboad.fi/tilaa-digitaalisen-markkinoinnin-viikkokatsaus listata sivuja, jotka linkittävät Digitaalisen markkinoinnin viikkokatsauksen tilaussivulle.

Hyöty markkinoijalle: Link buildingissa voi olla tästä hyötyä.

16. Etsi välimuistissa olevia sivuja

cache: etsii sivuja välimuistista.

Esimerkiksi haulla cache:https://www.aboad.fi/blog/ tuloksissa nähdään viimeisin versio kyseisen sivun välimuistikopiosta.

Hyöty markkinoijalle: Joskus etsiessä tiettyä tietoa, joka ollut saatavilla tietyssä paikassa, se voikin olla kadonnut sivuilta. Tällä konstilla voi vielä kokeilla kalastaa tietoa välimuistista.

17. Tee käänteinen kuvahaku (reverse image search)

Käänteinen kuvahaku käyttää kuvaa tekstipohjaisen kyselyn sijaan. Kuva ladataan hakukoneeseen ja se näyttää luettelon kuvaan liittyvistä tiedoista. Nämä tiedot sisältävät yleensä: tiedostotyypin, alkuperäisen kuvan lähteen, kuvan koon ja saman kuvan muita kokoja, kuvaa käyttävät verkkosivustot ja muita liittyviä kuvia.

Hyöty markkinoijalle: Tällä voit näppärästi tarkistaa vaikkapa, käyttääkö joku muu kuviasi. Digimarkkinoija voi hyödyntää tietoa vaikkapa link buildingia tehdessä.

18. Etsi tietty tiedosto

filetype: etsii tietyntyyppisiä tiedostoja.

Jos etsit tiettyä tiedostoa (esim. PDF- tai PowerPoint), jota olet katsellut aiemmin, voit etsiä sitä  käyttämällä hakua *hakutermi tulee tähän*  filetype:pdf, jossa filetype on haluamasi tiedostotyypin tunniste.

Hyöty markkinoijalle: Tästä voi olla hyötyä esim. liidimagneetin ideointiin tai julkaistujen raporttien etsimiseen voi tästä olla apua, kun pääset tutkimaan suoraan esim. pelkkiä PDF-tiedostoja.

19. Hae someprofiileja ja julkaisuja

Osoitteessa https://www.social-searcher.com/google-social-search/ voit hakea Facebookista, Twitteristä, Google+:sta, Instagramista, Linkedinistä ja Pinterestistä ilman kirjautumista. Sivu on “Powered by Google Search Engine”.

Hyöty markkinoijalle: Löydät yhdeltä sivulta helposti etsimäsi henkilön tai firman some-profiilit ja voit kontaktoida tai tutkia esim. julkaisuja.

20. Hae hashtag-tuloksia

#-symbolilla voit hakea hashtag-tuloksia.

Esim. kirjoittamalla #digitalmarketing ja muuttamalla ”Työkalut” -kohdassa viimeiset 24 tuntia -kohdassa, näet viimeisimpiä tällä merkittyjä julkaisuja. Voit tiukentaa hakua lisäämällä hakuun lainausmerkit “#digitalmarketing”, jolloin tuloksissa on mukana myös #-merkki.

Hyöty markkinoijalle: Tällä voi tutkia vaikkapa, miten kilpailijasi käyttävät somea ja mitä tietystä aihepiiristä juuri on verkossa julkaistu.

21. Hae tuloksia sosiaalisesta mediasta

@ sanan eteen lisättynä hakee tuloksia sosiaalisesta mediasta.

Esimerkiksi @facebook hakee tuloksia Facebookista. Lisäksi voit lisätä hakuun hakusanan, mikä sinua kiinnostaa. Tuloksissa näytetään verkkosivuja sekä tiliä ja aihetta koskevia julkaisuja.

Hyöty markkinoijalle: Tätäkin voi kokeilla jos etsit esim. tiettyä aihetta koskevia some-postauksia.

22. Käytä Google Lens -toimintoa

Google Lensia https://lens.google/ voi hyödyntää monessa.

Lensillä voit muuttaa käsinkirjoitettua tai painettua tekstiä digitaaliseen muotoon tai kääntää tekstin toiselle kielelle. Lensillä selvität vaikkapa nopeasti mitä kiinalaiset merkit ravintolan seinällä tarkoittavat ja kuuntelet miten ne äännetään.

Voit myös etsiä samankaltaisia tuotteita tai kuvia netistä. Esimerkiksi välipalan (kuvassa ylimpänä siitä napattu kuva) tunnistus onnistuu Google Lensillä noin 5 sekunnissa.

Hyöty markkinoijalle: Tätä voi käyttää vaikka etsimään kuvan avulla samantapaisia tuotteita kuin omasi. Näin saat nopeasti selville verkkosivuja, joilla on sama tai vastaavia tuotteita.

23. Käytä puhehakua

Jos ei huvita kirjoittaa, voit myös puhua Googlelle. Valitse kirjoittamisen sijaan kohta “Puhehaku” ja sanele haku.

Hyöty markkinoijalle: Tämä voi joskus nopeuttaa tekemistä.

24. Hyödynnä Googlea laskimena

Et tarvitse erillistä laskinta, kun kirjoitat yhtälön Googleen ja saat tuloksen nopeasti.

Hyöty markkinoijalle: Tämäkin voi joskus nopeuttaa tekemistä.

25. Hyödynnä Google-hakuja myös matkustellessa

Käytä Googlea valuuttalaskurina

Montako euroa yksi dollari taas olikaan? Google kertoo tämänkin nopeasti vaikka kyselyllä dollari euro. Ja samalla valuuttalaskurista löydät liudan muita valuuttoja.

Selvitä ja muuta helposti etäisyyksiä

Kuinka pitkä matka onkaan Porista Tampereelle? Tämä (matka-aika autolla ja etäisyys) selviää haulla Pori Tampere etäisyys.

Voit myös muuttaa yksiköitä helposti: Esimerkiksi 10 miles to km muuttaa 10 mailia kilometreiksi.

Tarkista, milloin aurinko nousee ja laskee

Saat nopeasti tiedot auringon noususta tai laskusta tietyllä paikkakunnalla kirjoittamalla hakuun esim. sunset rome.

Etsi lähistöllä olevia palveluita

Nearby etsii lähistöllä olevia asioita. Esimerkiksi ravintolat nearby -haulla saat nopeasti selville, mistä saat lounasta kun nälkä yllättää reissussa.

Selvitä, paljonko kello on tietyllä paikkakunnalla

Kirjoita hakuun time ja paikkakunta, kuten time newyork.

Hyöty markkinoijalle: Asioiden selvittelyyn reissussa menee vähemmän aikaa ja varsinaiseen lomailuun aikaa jää enemmän!