Markkinoija AI-hypen keskellä

Satojen metrien mäkien kiipeämisen jälkeen vihdoin perillä. Pienessä käsityöläisolutravintolassa keskellä kaupunkia kymmenet markkinoijat ympäri maailmaa keskustelevat pöydissä illan pimetessä. Silmiini osuu pöytä, jossa näyttää olevan täysin tuntemattomien henkilöiden kiivas keskustelu käynnissä ja sinnehän pitää hypätä sekaan.

Pöytään astuessa introjen jälkeen kyselen, että mikäs meillä on puheenaiheena. “ChatGPT”, kuuluu moniääninen, epätahtinen vastaus. No niinpä tietenkin. Toimitpa millä tahansa maailman markkinalla digitaalisen markkinoinnin, digitaalisten palvelujen tai digitaalisen toimitusketjun parissa, on ChatGPT tämän hetken varmin small talk -aihe.

Ja toimiva small talk -aihe se onkin. Siitä riittää paljon puhumista ainakin tällä alalla.

Yksi ChatGPT on vain osa normaalia innovaatiokiertoa

Lupasin itselleni, että en ainakaan tule kirjoittamaan blogitekstiä ChatGPT:stä, enkä ainakaan kirjoituta sitä ChatGPT:llä. Aiheesta on kirjoitettu paljon, riittävästi, jopa liikaa suhteessa sen todelliseen merkitykseen.

On mahdotonta kieltää totuutta, että bardit ja chatGPT:t sekä muut LLM-sovellutukset (large language model) ovat tulevaisuuden suunta. Oma näkemykseni, mikä tuntuu olevan jaettu teknologia-alalla ja markkinoinnin puolella laajemminkin journalistien ja asiantuntijoiden keskuudessa, on kuitenkin se, että nämä innovaatiot asettuvat hypekäyrälle aivan samaan tapaan kuin kaikki muutkin innovaatiot.

Olen itse vahvasti kehitysmyönteinen, mutta samaan aikaan höttöhypevastainen.

Haluankin avartaa sinulle hieman sitä, miten tällaisia uusia teknologioita kannattaa ottaa vastaan, miten markkinoijat ympäriinsä niitä käsittelevät ja mikä hypekäyrän todellisuus tässä on.

Jos työt loppuvat teknologian takia, markkinoijan kannattaa katsoa peiliin

Milloin ikinä automaatio, tekoälytyyppiset ratkaisut ja muut teknologiat tulevat, eskaloidutaan heti ajatteluun, että menetetään työpaikat. Esimerkiksi LLM-sovellutusten osalta on uhottu sisällöntuottajien ja journalistien työn katoamista.

Kirjanpidon siirtyminen tietokoneohjelmaan ei vienyt kirjanpitäjien työtä eikä teknologia vie sinunkaan, kuten algoritmien käytön lisääminen somemainonnassa ei vienyt. Nämä vain mahdollistivat lisää skaalautuvuutta ja tehokkuutta. Toki, jos sinä olit tehokkuuden este ja kieltäydyit kehittymästä, saattaa tekeminenkin loppua.

Jos teknologia vie työsi, on se indikaattori siitä, että

  1. työtäsi ei ole järkevää ihmisen tehdä ja sinun kannattaa kehittyä seuraavalle tasolle
  2. tai teet työsi niin huonosti, että esimerkiksi vauvaiässä oleva generatiivinen AI, joka kirjaimellisesti lisää vain loogisia sanajatkumoita toisensa perään, tekee työn sinua paremmin.

Pahoittelut kylmästä suihkusta, mutta se piristää!

Kysymyksessä ei ole joko tai. Teknologiat ovat hyviä renkiä, mutta huonoja isäntiä ja tästäkin markkinoijan tulevaisuuden roolista on jo vuosia sitten kirjoitettu tässäkin blogissa. Nyt se on vain enemmän nykypäivää, ei tulevaisuutta.

Kissanpäivät saavat odottaa, vaikka hyötyjä on luvassa

Aiemmin mainitussa markkinoijien tapaamisessa ihmisiä jututtaessani, olivat käyttötapaukset samoja kuin moni muukin on spekuloinut. ChatGPT:n tapainen ratkaisu tuo raaimpien sisältövedosten, tiedonkeruun ja hyvin geneeriseen arvoa tuottamattoman valmiin tekstin kirjoittamiseen paljon tehokkuushyötyjä.

Samanlaisiin tehokkuutta lisääviin toimenpiteisiin sitä kannattaakin hyödyntää, kunhan vain muistat, että lähdekriittisyys on yhä sinun tehtäväsi. Sitä ei kone tee ja julkaistun tiedon julkaisusta sinä olet vastuussa, olipa kyseessä kuvaa, videota tai mitä tahansa muuta.

Pidä pää kylmänä hypekäyrällä

Hypekäyrää käytetään usein meemimäisenä ilmaisuna nousevien trendien hypen huipulla. Se on kuitenkin ihan totinen juttu ja moneen kertaan todettu jälkeenpäin riittävän todenmukaiseksi. Se pätee mm. LLM-sovellutuksien kohdalla.

Sinun pitääkin pitää erityisesti markkinoinnin teknologian osalta hypekäyrää integroituna osana markkinoinnin käyttöjärjestelmää, joka korviesi välissä jyllää. Opettele se, peilaa siihen ja analysoi.

Tästä löydät muutaman vuoden vanhan, mutta hyvän esimerkin Gartner Hype Cyclesta eri alalta 👇

Yhtenä esimerkkinä lähivuosien hypekäyrästä on koneoppimisen hyödyntäminen ja algoritmien käyttäminen mm. mainonnassa. Nyt ne ovat oletuksia ja arkipäivää.

Kokeile ja käy leikkiin teknologioiden kanssa

Esimerkiksi ChatGPT:n ja DALL-E:n kanssa on ollut ilo nähdä, että ihmiset ovat lähteneet leikkimään teknologian kanssa. Leikkimisellä tarkoitan tutkimista ja erilaisia kokeiluja, ei heti tosikäyttöön menemistä. Kannustankin aina ihmisiä uusien teknologioiden kanssa leikkimiseen, jolloin pääsee rauhassa tutustumaan niihin ja ymmärtää paremmin niiden käyttöä.

Tämä on tärkeää myös muiden uusien teknologioiden kanssa. Ehkä kymmeniä tuhansia euroja ei kannattaisi upottaa teknologiaan, johon ei ole konsulttilausuntoja enempää itse käytännössä tutustunut. Me olemme kokemuspohjaisia eläimiä ja näin kokeilu on tärkein tapa oppia.

Unohda AI-pesu ja hae järjenmukaista käyttöä

Kaikissa teknologioissa pätee sama ristiriita: niitä pitäisi käyttää tarkoituksenmukaisesti, mutta samalla yritämme aina pakottamalla löytää jonkin tekosyyn käyttää teknologiaa. Erityisesti AI-lyhennettä käytettäessä tätä halutaan tehdä.

Tämän seurauksena nähdään toteutuksia, joissa todetaan, että nyt on hyödynnetty tekoälyä, mutta todellisuudessa esimerkiksi sisältöä tuottavalla LLM:illa, kuten ChatGPT:llä, on tehty sama määrä työtä kuin tehtäisiin ilman tetkoälyn käyttöä. Näin voidaan kuitenkin sanoa, että jokin asia on “tekoälyllä tehtyä”. Tällainen tekoälyn käyttäminen on niin lähellä valehtelemista, että saattaisi olla vain helpompaa valehdella koko asiasta.

Jos haluat pysyä kärryillä siitä, mistä markkinoijien maailmassa puhutaan tällä viikolla, tilaa Digitaalisen markkinoinnin viikkokatsaus.

Tilaa Digitaalisen markkinoinnin viikkokatsaus

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly