Tekoäly tekee tulevaisuuden markkinoijasta taruolennon

Tekoälyn kanssa markkinoijista tulee markkinointikentaureja.

Kyllä, niitä maagisia taruolentoja, jotka ovat puoliksi ihmisiä. Nämä markkinoijat työskentelevät yhdessä tekoälyratkaisujen kanssa ja saavat tiiminä aikaan parempaa tulosta kuin osiensa summa.

Jos olet markkinoija, pitää sinustakin tällainen tulla.

Yksisarviset on pop ja kentaurit tulevat olemaan main stream

Pieni osa markkinoijista on ns. yksisarvisia.  Näitä harvinaisia monilahjakkaita sekä teknisen, datavetoisen että luovan markkinoinnin osaajia. Näitä tullaan yhä tarvitsemaan kipeästi. Sitäkin enemmän tulee olemaan tarvetta markkinoinnin kentaureille.

Näillä kahdella ei ole muuten mitään muuta yhteyttä toistensa kanssa käsitteinä, muuta kuin taruolentona oleminen.

Vaikka puhun tässä vahvasti markkinoinnin ammattilaisista, voi tätä verrata myös muiden alojen ammattilaisiin. Suunta on sama kaikilla. Tiedän vain itse eniten markkinoinnista.

Koneet eivät vie työtäsi

Tekoälyn tulevaisuuskuvat työn poisviejänä ainakin markkinoinnin kannalta ovat vääriä. Tekoäly itsessään ei voi tehdä kokonaan markkinoijan työtä ihan lähiaikoina.

Kannattaa siis siirtyä ihminen vastaan kone -ajattelusta, ihminen ja kone -ajatteluun, sillä siinä on tulevaisuus.

Työnjako markkinoijan ja tekoälyn välillä

Työnjako on ylätasolla selkeä, mutta arjessa voi mennä sekavaksi, kun keräämme kovaa dataa ja markkinoimme pehmeille ja joskus epärationaalisille ihmisille.

Tekoäly tekee dataan, prosesseihin ja analyyseihin liittyvät raskaat nostelut. Ihmismarkkinoija tulee yhteistyössä tekemään näillä tiedoilla päätöksiä ja ohjastaa tekoälyä oikeisiin toimenpiteisiin. Myöhemmin myös päätöksentekoa siirretään tekoälylle, mutta ihmisen osuus ei poistu.

Ihmisen tehtävä on myös olla kriittisenä tiedon vastaanottajana ja toiminnan valvojana.

Ajatusmalli, mistä pitää luopua on “no kone sanos!”.

Enemmän irti markkinoinnistasi? Tilaa markkinointivinkit sähköpostiisi!

Yhteistyön onnistuminen on tärkeää

Koneoppimisalgoritmien mustasta laatikosta tullutta dataa ja analyysejä ei kannata purematta niellä. Tästä opettaa mm. kirja Weapons of Math Destruction.

Tästä tuleekin vastaan se arjen sekavuus, sillä vaikka tekoälyratkaisut ehdottavat ihmismarkkinoijalle toimenpiteitä tai haluaisivat niitä tehdä, vaaditaan siihen ihmisharkintaa.

Tekoäly voi tulkita, että jokin asia markkinoinnissa toimii ja siihen pitäisi panostaa, mutta ihmisenä sinulla on laajempi ymmärrys kulttuurista ja vallitsevasta yhteiskunnallisesta kontekstista.

Ihmiset ja teknologia eivät ole aina pelanneet aivan samaan nuottiin, mutta viime aikoina se on mennyt parempaan suuntaan. Väitän tämän muutoksen johtuvan siitä, että vasta viimeisen vuosikymmenen aikana teknologiaa on rakennettu käyttäjän – ei valmistajan – ehdoilla ja siirrytty prosessilähtöisestä käyttäjälähtöiseen ajatteluun.

Jotta saat parhaat tuloksen markkinointiin smybioosissa tekoälyn kanssa, tulee myös sinun joustaa ja pyrkiä oppimaan koneen tavoille siinä, missä sen on opittava sinun tavoillesi.

Tekoäly ei marssi eräänä päivänä työpaikallesi

Voin olla yksin ajatukseni kanssa, mutta helposti syntyy sellainen kuva, että vain isojen yritysten toimintaa koskettaa ja vauhdittaa tekoäly. Me muut saamme odotella vielä pitkään, kun herra tai rouva AI päättää kävellä ovesta sisään. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkansa.

Tekoäly ei tule markkinoijankaan käyttöön kuin GDPR konsanaan yhtenä päivänä. Se tapahtuu huomaamattomasti jatkuvassa kehityksessä. Organisaationne käyttää jo todennäköisesti koneoppimisratkaisuja käyttäessään digitaalisen markkinoinnin kanavia. Se vain tapahtuu huomaamattomasti, kun siirrät Bidding-taktiikoita automatisoituihin ja käytät laajennettuja kohdeyleisöjä. Siellä rullaa taustalla tekoälyä mahdollistavaa koneoppimista.

Kaikki, mikä vaikuttaa älykkäältä ei ole tekoälyä

Moni asia, mitä ei markkinoida tekoälynä tulee sitä sisältämään. Samoin moni asia, jota markkinoidaan tekoälynä, ei tule sitä sisältämään eli ne eivät käytä esimerkiksi koneoppimista.

Chatbotit ovat näistä hyvä esimerkki, sillä niitä on aiemmin markkinoitu tekoälyratkaisuina, vaikka todellisuudessa niiden takana on usein vain decision tree, kuten puhelinvaihteessa ja muutamia avainsanoja ennaltasyötettynä, joita kävijän uskotaan käyttävän.

Tekoäly ja koneoppiminen tästä tulee vasta, jos kyseinen chatbot on kiinni jossain tietokannassa, josta se on opetettu koneoppimisen avulla. Lisäksi sen tulee kyetä toteuttamaan luonnollisen kielen prosessointia (natural language processing). Tällaista tekevät esimerkiksi älyassistentit, kuten Google Assistant.

Me markkinoijat, väitämme helposti kaikkea vähänkin automaattista tekoälyksi. Katso kuitenkin itse ja tutustu sisältääkö ratkaisu oikeasti tekoälyyn mahdolllistavia asioita. Sekin pitää vain opetella, koska tulet ostamaan jatkossa tekoälyähkyisiä markkinointiteknologioita.

Lopuksi

Varoitteluista ja ihmisvastuullisuuden painottamisesta huolimatta tekoäly on mahtava kumppani ja sen kannnattaa ajatella olevan ne lempparihousut, joita haluaisi pitää joka päivä. Sitä ei kannata pelätä vain siksi, että se on vahvempi niillä osa-alueilla, missä sinä et ole. Toisaalta olet itse taas vahvempi muilla osa-alueilla. Se on kilpailu, jossa olette samalla puolella.

 

Kirjoittaja

CEO

Juha on se, jolle soitetaan, kun on aika luoda asiakaslähtöistä ja modernia digitaalista markkinointia. Markkinoinnin konseptointi, digitaalinen markkinointi ja mittaus kuuluvat tämän herran erityisosaamiseen.