Hyvästi toimisto! Aboad vapautti kahleet

Olemme olleet tänä vuonna samanlaisen mietinnän äärellä kuin moni muukin yritys, eli miten ja missä tehdään tulevaisuudessa töitä. Tätä mallia miettivät tällä hetkellä kaikki Facebookin kaltaisesta teknologiajätistä pienempään jättiläiseen Aboadiin.

Toimisto oli vain perässä kulkenut raunio vanhoista tavoista

Meillä on ollut osin hajautettu tiimi jo tähän asti, mutta olemme pitäneet Helsingissä pysyvää toimistoa. Se on ollut pitkälti asiakkaiden ja osan työntekijöiden takia. Nyt siellä ei näkynyt enää asiakkaita saati työntekijöitä, joten tyhjästä tilasta oli turha maksaa.

Itseasiassa koronan tuoma kiihdytys kehityksessä antoi meille viimeisen tönäisyn päätöksessä. Aiemmin toimisto piti olla vähintään sen takia, että jotkut asiakkaat saattaisivat katsoa meidän olevan rutiköyhiä pummeja, jos meillä ei ole jossain kaupungin keskustassa toimistoa.

Asenneilmapiiri on muuttunut ja nyt tällaista ratkaisua ei tarvitse perustella oikeastaan ollenkaan. Ajatuksessa toimiston luopumisesta tai siitä, ettei sitä ole, ei sinällään ole mitään uutta usealle yritykselle, ja se onkin noussut laajamittaisesti kysymykseksi näinä aikoina.

Toimistorahat menevät kaikkien käyttöön

Kyseessä ei ole kuitenkaan kulujen leikkausta, vaan investoinnin ohjausta tukemaan entistä paremmin työtä. Vaikka toimistoa ei ole, vapaus valita työolot pitää kuitenkin olla. Tämän seurauksena toimistorahat laitettiin yhteiseksi budjetiksi:

  • Rahaa saa käyttää työpisteen vuokraan, kotitoimiston parantamiseen tai muihin asioihin, jotka parantavat työoloja.
  • Yli jäävää rahaa voidaan käyttää mm. virkistäytymiseen tiimin kanssa.
  • Budjetti on kaikille yhteinen, eli yhden käyttämä raha vähentää muiden käyttömahdollisuutta.
  • Rahalla on myös tarkoitus pilotoida eri tapoja tuoda muin tavoin toimiston edut kotiin, tai missä ikinä henkilö onkin.

Mielestäni oli loogista ottaa tällainen päätösvalta itseltäni pois, avata resurssit ja antaa ihmisten tehdä itselleen parhaat ratkaisut kuitenkin muut huomioiden ja yhdessä.

Unbound-malli toimii

Olen pidempään pohtinut, millä nimellä tällaista toimintaa kuvailee, kun se ei ole ihan etätöitäkään, vaan ihan töitä ilman, että tarvitsee mennä yhdelle toimistolle. Unbound office (eli sitomaton toimisto törkeällä suomennoksella) kuvaa sitä melkein parhaiten. Toimisto on siellä missä sinä olet ja sinä olet siellä, missä haluat olla työtä tekemässä.

Idea saa uteliasta vastaanottoa

Kysymyksiä on heitelty toki siitä, että miten tällainen toimii, kun kaikilla oikeus rahoihin ja ei ole toimistoa, jolle kokoontua. Lähtökohtaisesti meidän toimistolla ei ole koskaan kenenkään tarvinnut käydä enkä ainakaan itse jaksa kytätä muiden tekemistä.

Rahan hyödyntämisessä en näe myöskään ongelmia, koska meillä on täyspäisiä aikuisia ihmisiä töissä, jotka haluavat pohjimmiltaan tehdä oikeita asioita kuten suurin osa ihmisistä. He pyörittävät omassa elämässään huomattavasti suurempia hankintoja kuin mitä tämä tulee kuukaudessa olemaan, joten uskon jokaisen selviävän.

On kuitenkin tärkeää huomioida, ettei pelkästään riitä, että puretaan vuokrasoppari ja annetaan kasa rahaa ihmisten käyttöön. Näen, että meidän on tarpeellista myös kehittää tapoja tuoda toimiston edut ihmisille. Ensimmäiset tällaiset pilotoinnit ovatkin pian alkamassa ja tulen kertomaan niistä lisää.

Tavoitteena on tehdä parempi ratkaisu kuin perinteinen toimistotyö tai etätyö, ei vain korvata sitä.

Uuden ajan asiakaskohtaamiset

Yksi kysymys, jonka olemme saaneet ulkopuolelta on ollut asiakaskohtaamisista ja niiden järjestämisestä. Oikeastaan meidän toimistolla eivät asiakkaat koskaan käyneet muutenkaan. Yli 90% asiakaskohtaamisista, yhteistyökumppanitoiminnasta ja neuvotteluista tapahtui etänä jo ennen pandemiaa.

Olemme rakentaneet palvelumme sellaiseksi, että se toimii paremmin etänä kuin muiden ns. lähiratkaisut. Tietenkin kasvotusten pitää myös päästä välillä tapaamaan ihan sosiaalisista syistä, mutta yhteistyön onnistumisen kannalta se ei ole pakollista ja usein jopa hidastaa asioita kokemuksemme mukaan.

Asiakkaiden kanssa tapaaminen samassa tilassa tuleekin olemaan enemmän social call tai tarve päästä kyseisten ihmisten kanssa kohtaamaan sosiaalisista syistä. Tämä voi taasen tapahtua asiakkaalla, lounaalla tai vaikka missä muualla.

Testi alkaa

Oli ilo huomata, että muutos sai aikaan paljon kiinnostusta ja kannustusta. Lisäksi muutoksen tuomista tuloksista pyydettiin päivitystä. Pyrinkin tuomaan sopivin väliajoin lisätietoa, miten meillä kehitys etenee. Todennäköisesti parhaiten pääset sitä seuraamaan linkkaamalla LinkedInissä.

Testi alkaa.

Kirjoittaja

Chief Executive Officer

Juha on se, jolle soitetaan, kun on aika luoda asiakaslähtöistä ja modernia digitaalista markkinointia. Markkinoinnin konseptointi, digitaalinen markkinointi ja mittaus kuuluvat tämän herran erityisosaamiseen.