Mitä ovat tarjoamamme haastavat digitaalisen markkinoinnin konseptit?

Eikö olisi helpompaa vain paketoida palveluita helposti pureksittaviksi tuotteiksi? Varmasti olisi, mutta ongelma on siinä, että jokainen tapaus on erilainen, eikä valmiiksi paketoiduilla tuotteilla voi koskaan vastata monipuolisiin markkinoinnin kokonaisuuksiin. Meillä yksittäisenkin kanavan ratkaisut lähtevät aina tavoitteiden ja kokonaisuuden kartoittamisesta, jotta jokainen kanava ja toimenpide palvelee liiketoiminnan tavoitteita. Näin ratkaisut ovat yksilöllisempiä, paremmin tavoitetta vastaavia sekä joustavia – tämä mahdollistaa sekä markkinoinnin että yhteistyön kehittymisen.

Mitä haastavat konseptit sitten tarkoittavat?

Mainostilan ostamisen aika on ohi.

Hesarin etusivulta voi edelleen ostaa mainostilaa vanhaan tyyliin, ja se on varmasti yksi koko Suomen näkyvimpiä mainospaikkoja – myös kalleimpia. Digitaalisessa markkinoinnissa on jämähdetty monesti 2000-luvun alkuun vanhanaikaisten yhteistyömallien ja pinttyneen ajatusmaailman takia, jossa mainostilaa ostetaan edelleen kuin printtimediassa. Tämä on sekä myyjien että ostajien, eli suomalaisten yritysten, vastuulla. Tunnistatko itsestäsi, että olet joskus ostanut tai sinulle on yritetty myydä seuraavilla argumenteilla:

Osta hinnalla X Facebook-kampanja, jolla saat XXX-määrän kävijöitä sivuillesi!, tai
Tällä Display-kampanjalla saat MILJOONA mainosnäyttöä vain hintaan XX.XX!

Digitaalisen markkinoinnin konseptit ovat usein haastavia siitä syystä, että niissä yhdistyy monikanavaisuus, mittausten ja tavoitteiden asettaminen, analysointi, ketterä kehittäminen sekä reagointi. Vaikka tarjousten ja halvempien hintojen perässä juokseminen voi houkuttaa, on päivänselvää että toimivan kokonaisuuden kehittäminen ja hallinta vaatii sekä aikaa että ammattitaitoa. Vanha sanonta kuuluukin, että ammattilaiselle ei makseta siitä, että hän painaa nappia vaan siitä, että hän tietää, mitä nappia pitää painaa. Tämä pätee myös digitaaliseen markkinointiin.

Miten lähdemme ratkaisemaan haastavia kokonaisuuksia

  1. Tavoitteiden määrittäminen on markkinoinnin kehittämisen ensimmäinen askel. Tällä ei tarkoiteta yksittäisen mainoksen tai kanavan tavoitetta, esimerkiksi konversiota, vaan ennemminkin strategisella tasolla liiketoiminnan tavoitetta, jota tällä markkinoinnin toimenpiteellä tai kokonaisuudella pyritään edistämään.
  2. Strateginen suunnittelu pitää sisällään aikataulun suunnittelua, kohderyhmien ja usein myös myyntiputken vaiheiden kartoitusta sekä tietysti valinnan siitä, kuka tekee ja mitä. Jos konseptin toteutukseen tai konsultointiin valitaan ulkoinen kumppani, on tässä vaiheessa viimeistään istuttava saman pöydän ääreen onnistuneen kokonaisuuden rakentamiseksi.
  3. Taktinen suunnittelu lähtee liikkeelle toimenpiteiden ja kanavien valinnasta, historiadatan ja analytiikan avulla hypoteesien/analyysien tekemisestä sekä tarkemmin myyntiputken eri vaiheiden tavoitteiden, sekä niiden mittarien määrittämisestä. Tässä vaiheessa suunnitellaan myös toteutus ja sovitaan sille tarvittavat resurssit.
  4. Rakentaminen ja launch on työmäärällisesti markkinointikonseptien työläin vaihe. Tarvittaessa kanavien, tilien, seurannan ja muun teknologian rakentamista seuraa mainosten sisältöjen ja visuaalien suunnittelu sekä kampanjoiden rakentaminen. Välittömästi launchin jälkeen kampanjoita on myös seurattava ja optimoitava hyvin aktiivisesti.
  5. Testaus, analysointi, seuranta ja kehitys unohtuu monesti niiltä, jotka myyvät mainostilaa tai kampanjamallisia toteutuksia. Lean-markkinoinnin periaattein jatkuva testaus ja reagointi on kehittymisen avain. Näin päästään hyviin tuloksiin yllättävänkin nopeasti, kun muutoksiin reagoidaan joustavasti ja rohkeasti.
  6. Älä unohda raportointia, sillä palvelun maksaa yleensä johtoporras, jolle tulokset on selvitettävä aukottoman yksinkertaisesti. Tuloksia ei pidä kaunistella, vaan ne tulee esittää rehellisesti sellaisessa muodossa, jotta markkinointia tuntematonkin ymmärtää, mihin kehitys on menossa. Raportointi on tärkeä osa markkinointia, ja se on suhteutettava aina vastaanottajan mukaan.

Olemme menestyksellä toteuttaneet esimerkiksi seuraavia haastavia kokonaisuuksia:

  • Seuraavan kohdemarkkinan valinta Facebook-markkinatestin avulla
  • Oikean viestin määritys keskipitkän aikavälin digitaalisen markkinoinnin A/B-testauksessa
  • Yksittäiseen Aasian maahan markkinointi tarkkaan valikoidulle yleisölle digitaalisesti
  • Yrityksen sisäisen markkinointitiimin yksilöidyt liiketoimintalähtöistä markkinointia tukevat koulutukset
  • Markkinointisuppiloiden määritykset, testaukset ja luovutukset sekä tukemiset
  • Tietojohtamisen mahdollistaminen asiantuntijatasolta johtotasolle liiketoimintaasi tukien
  • Viestinnän vaikuttavuuden ja teemojen testaukset sekä sisältöprosessin ohjaus

Lue lisää haastavista digitaalisen markkinoinnin konsepteista.

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly