VPN yleistyy – mitä se tarkoittaa markkinoijalle?

Ellei VPN ollut ennestään sinulle tuttu, on paljon mahdollista, että lähimenneisyydessä erityisesti Yhdysvalloissa Iso-Britanniassa tehdyt poliittiset päätökset ovat nostaneet VPN:n monien tietoisuuteen. VPN (Virtual Private Network, virtuaalinen erillisverkko) on tekniikka, jota käytetään internet-yhteyden salaamiseen ja suojaamiseen.

Normaalisti käyttäjän tietokoneelta internet-yhteys kulkee suoraan halutulle palvelimelle, esimerkiksi Google-hakua tehdessä yhteys muodostetaan tietokoneesta Googlen palvelimelle suorinta mahdollista reittiä. VPN-yhteyttä käytettäessä yhteys muodostetaan suojattuna VPN-palvelimeen, joka ohjaa yhteyden edelleen suojattuna (kryptattuna) Googlen palvelimelle, jolloin mikään välikäsi ei pääse koskemaan varsinaiseen yhteyteen. Yksinkertaista, eikö vain? Tämän monimutkaisemmaksi sen ei oikeastaan tarvitse mennäkään.

Maailma avoinna – ja suojattuna

Tavallista on, että useimmille VPN-yhteyden käyttö tarkoittaa pääsyä nettisivuille, joille pääsy on joko maantieteellisin perustein (terve, Netflix!) tai poliittisin päätöksin (moi, Kiina!) estetty. VPN on tällaiseen tarkoitukseen hyvä työkalu, sillä käytännössä sen kautta tietokoneesi näyttää sijaitsevan siellä, missä VPN-yhteyteen käytetty palvelin sijaitsee.

Esimerkiksi Kiinassa tai Turkissa olevan opiskelijan pitäisi päästä tietylle sivustolle, josta tämä tarvitsee tietoa lopputyöhönsä. Nämä maat ovat kuitenkin estäneet tämän sivuston koko maassa omilla palomuureillaan. Opiskelija on kuitenkin valistunut internetin käyttäjä, ja hän muodostaa yhteyden VPN-palvelimeen, joka sijaitsee toisessa maassa ja jota ei ole palomuurilla estetty, ja yhdistää tätä kautta haluamalleen sivustolle.

Lähes mutkatonta

Mitä tekemistä tällä kaikella on markkinoinnin kanssa? Ei välttämättä kovinkaan paljoa. Nykyaikainen markkinointi perustuu hyvin pitkälti sivustoilta kerättyyn analytiikkaan, jota kerätään suurimmaksi osaksi evästeiden avulla. Yhteyden suojaamisella ei ole mitään tekemistä selaimen evästeiden kanssa, joten analytiikkaa kertyy lähes normaaliin tahtiin.

Lähes siksi, että maantieteellistä dataa ei VPN-käyttäjiltä välttämättä pysty keräämään. Muista, että VPN-yhteyteen käytettävä palvelin voi olla missä maassa tahansa, ja VPN-palveluntarjoajilla on tavallisesti palvelimia kymmenissä eri maissa, joista käyttäjä voi valita haluamansa. Tällöin kerätty maantieteellinen data ei vastaa todellisuutta, eikä sitä oikeastaan voi käyttää.

Tämä on ongelmallinen tilanne kahdesta syystä. Ensinnäkin on mahdotonta kertoa analytiikan perusteella onko käyttäjä yhdistänyt sivustolle VPN-yhteyttä käyttäen. Toiseksi; datan paikkansapitämättömyydellä voi olla vaikutusta lokaalimarkkinointiin. Koska VPN-käyttäjien sijainti ei ole sama oikeassa maailmassa ja internet-maailmassa, ei heille pystytä tarjoamaan paikallisesti kohdistettua markkinointia.

Tulevaisuuden haasteet

Yhä useammat käyttäjät alkavat tiedostaa, että heistä kerätään dataa huomaamattaan. Jotkut käyttävät tätä dataa markkinoinnin tehostamiseen, kun taas jotkut keräävät dataa myydäkseen sen eteenpäin eniten tarjoavalle.

Ongelmalliseksi tilanteen tekee markkinoijan kannalta se, että eri tahoilla on omat seurantakoodit ja -skriptit, jotka saattavat jopa vaikuttaa sivuston latausnopeuteen, ja täten sivuston käytettävyys huonontuu johtaen useampiin poistumisiin. Tekniikka on onneksi tämän osalta kehittynyt ja nämä skriptit ladataan usein varsinaisen sivun lataamisen jälkeen.

Jotkin VPN-palveluntarjoajat ovat lisänneet ohjelmistoihinsa ominaisuuksia, joiden avulla käyttäjät voivat piiloutua periaatteessa kaikelta seurannalta. Tämä ei kuitenkaan yleensä kuulu oletuksena jokaiseen VPN-ohjelmistoon, eikä käyttäjä voi piiloutua pelkästään VPN:n avulla. Mikäli tavoitteena on täysi anonymiteetti, on tämä mahdollista saavuttaa Tor-verkon avulla, joka tarjoaa anonymiteetin, mutta ei suojaa VPN:n tavoin yhteyttä.

Joka tapauksessa tilanne on hyvin mielenkiintoinen ja aika näyttää, miten käyttäjät tulevaisuudessa kiinnittävät seurantaan (tracking) huomiota. Monille tämä on uusi asia, minkä vuoksi he hermostuvat, koska eivät ymmärrä, mitä se tarkoittaa. Kannattaa pitää se mielessä, sillä käyttäjät näkevät markkinoinnin usein eri tavalla kuin markkinoija.

Kokeile itse

Kiinnostuitko VPN:stä mutta et tiedä mistä aloittaa? Palveluntarjoajia on useita, mutta Aboad suosittelee monipuolista ja edullista NordVPN-palvelua. NordVPN on helppokäyttöinen, nopea ja ennen kaikkea turvallinen. Myöskään lokitiedostoja ei tallenneta, mikä on monille VPN-käyttäjille yksi tärkeimmistä kriteereistä. Lisäksi pystyt suojaamaan yhtäaikaisesti kuusi eri laitetta.

”Otin NordVPN:n käyttöön aikanaan sen takia, että sen sai niin monelle laitteelle samalla hinnalla. Lisäksi tällä palvelulla on paljon servereitä, mistä valita ja käyttö on superhelppoa. Hinta-laatusuhde on hyvä ja kaiken tämän lisäksi yritys toimii maasta (Panama), jossa heillä ei ole lain nojalla velvollisuutta luovuttaa mitään tietoja millekään tiedusteluorganisaatioille.” kertoo Aboadin toimitusjohtaja Juha Pihkakoski.

Lue lisää ominaisuuksista ja aloita suojattu internetin käyttö täällä.

 

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly