Voiko evästeet kiertää? Tarkastelussa Google consent mode

Google Analyticsin uusi betaversio, numeroltaan 4, on saanut julkisen betan julkaisun myötä paljon näkyvyyttä. Se tuo aiemman app + web -muotoisen näkymän oletusvaihtoehdoksi. Kyseessä on melko suuri muutos siihen, miten Google Analyticsia tulisi käyttää, ja uusia tai muuttuneita ominaisuuksia on useita. Minusta kiinnostavin – vaikkei yksinomaan GA4:ään liittyvä – ominaisuus on Google consent mode. Sen myötä käyttäjien yksityisyyttä kunnioitetaan aiempaa enemmän samalla, kun markkinoijat voivat kerätä aiempaan varmemmin tietoa käynneistä.

Käyttäjien yksityisyyden kunnioittaminen ja tiedon kerääminen kuulostavat ensihätään toisensa poissulkevilta asioilta. Tämä ei ole kuitenkaan ihan niin yksinkertaista, vaan pitää kurkistaa laatikon ulkopuolelle. Seuranta ja evästeiden käytön suostumusten kerääminen aiheuttavat markkinoijalle pääsääntöisesti vähintään päänvaivaa, jos ei jopa harmaita hiuksia. Yleensä vaihtoehtoja on ollut kaksi:

  • Kävijältä saadaan suostumus evästeiden käytölle ja seuranta toimii
  • Kävijältä ei saada suostumusta ja seuranta jää kokonaan tekemättä

Jälkimmäisessä tapauksessa kuvattu tilanne on hyvin yleinen ja varsin ongelmallinen. Oman kokemukseni mukaan tämä voi vaikuttaa merkittävästi mittaukseen ja esimerkiksi mainonnan tehokkuuden raportointiin. Esimerkiksi Facebook-mainoksen klikkaukset näkyvät aina Facebookin omalla mainosalustalla, mutta jos haluamme saada Google Analyticsiin tiedon kampanjan kautta tulleista kävijöistä, on edellä mainittu tilanne melko vaikea ratkaista. Vaihtoehtoina ovat yleensä joko seurannan tekeminen ilman suostumusta, tai vaikkapa Matomon käyttäminen toissijaisena analytiikka-alustana. Matomossa tämän Googlen uuden ominaisuuden kaltainen tapa on ollut mahdollista jo nyt.

Mikä on google consent mode

Google consent mode on oikeastaan laajempi järjestelmä, joka käsittelee ja määrittää käyttäjien antamia suostumuksia, ja niiden perusteella kertoo eri Googlen järjestelmille, miten käyttäjää tulee seurata. Consent mode siis saa jo olemassaolevalta suostumustenhallintaan erikoistuneelta järjestelmältä tiedon suostumuksista, ja välittää sen eteenpäin esimerkiksi Google Analyticsille.

Jos kävijä ei anna suostumustaan evästeiden käytölle, voidaan Google Analyticsin seurantakoodi silti asettaa sivustolle, mutta sen keräämä tieto ei ole yksilöitävissä eikä evästeisiin perustuvaa. Tämä on merkittävä muutos, sillä sen myötä arvokkaat käynnit eivät jää rekisteröitymättä. Mm. sivustoviittaukset ja konversiot saadaan edelleen mitattua, vaikka eivät olekaan enää yhdistettävissä kehenkään.

Jos kävijä taas antaa suostumuksensa, jatketaan samalla tavalla kuin ennenkin. Huomioitavaa on, että Google ei tallenna suostumusta, vaan sille pelkästään välitetään tieto suostumuksista. Suostumukset on siis edelleen kerättävä ja talletettava siihen tarkoitetun järjestelmän avulla.

Ei korvaa vanhaa systeemiä

Uusi consent mode ei siis korvaa tämänhetkisiä vaatimuksia ja tapoja kerätä suostumuksia evästeiden käytölle. Tätä varten rakennetun rajapinnan avulla on kuitenkin erittäin helppoa ilmoittaa Googlelle suostumuksesta. Sen voi tehdä halutessaan täysin käsin koodaamalla, mutta se toimii myös automaattisesti monen evästeilmoitusjärjestelmän kanssa. Esimeriksi Cookiebot on integroinut consent moden syvälle järjestelmäänsä, ja consent modea varten tarvitaan oikeastaan vain yksi lyhyt alustuskoodi sekä muutama muutos seurannassa. Google Tag Managerin kanssa tämän käyttöönotto on erittäin yksinkertaista, sillä tarvittavat muutokset on helppo ja nopea tehdä.

Ei mitään, vai edes jotain?

Olen kirjoittanut aiemmassa artikkelissani siitä, että on väliä miten evästeilmoituksessa kerätään suostumuksia. Monessa tapauksessa suostumusta ei saada, ja silloin paljon arvokasta tietoa jää keräämättä. Monet markkinoijat ovat tästä ongelmasta tietoisia, mutta varmasti se tulee monelle yllätyksenä. Yleensä ongelman huomaa vasta silloin, kun verrataan vaikkapa Facebook-kampanjan klikkauksia Google Analyticsin ilmoittamaan kävijöiden määrään samasta kampanjasta. Uskoisin, että aika moni markkinoija valitsee mieluummin 100 käynnin tilastot hiukan pienemmällä määrällä dataa kuin 0 käyntiä suurella määrällä dataa.

Tämä uusi ominaisuus koskee oikeastaan vain niitä kävijöitä, jotka eivät anna suostumustaan evästeiden käytölle. Suostumuksensa antaneita voidaan mitata ja seurata kuten ennenkin.

Miten tämän saa käyttöön?

Kuten GA4 on tämäkin ominaisuus vasta beta-vaiheessa. Siihen saattaa vielä tulla isojakin muutoksia, ja Googlen tuntien se on melko varmaa, mutta sen testaamista on syytä aloittaa jo nyt, jos se on mahdollista. En kuitenkaan tätä ottaisi vielä käyttöön finanssi- tai terveysalalla. Cookiebotin kanssa tämä uusi ominaisuus tuntuu ainakin alustavasti melko täydelliseltä ratkaisulta monimutkaiseen ongelmaan. Jos käytössäsi on siis Cookiebot ja haluat maksimoida Googlen palveluihin kerätyn tiedon, voit aloittaa lukemalla Cookiebotin julkaiseman artikkelin, ja sen jälkeen kysyä Aboadilta tarvittaessa apua.

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly