Verkkosivu tarvitsee vankan perustan

Verkkosivusto on tärkeä osa yrityksen digitaalista markkinointistrategiaa. Kuten taloakin rakentaessa, sivuston rakennus on syytä aloittaa vankalta perustalta. Tässä vaiheessa pitäisikin olla jo mietittynä verkkosivuston tarkoitus, sillä muuten perustukset saattavat tulla valituksi väärin perustein, eivätkä ne täytäkään kaikkia tarpeita.

Mahdollisia perustuksia (tästä eteenpäin alustoja) on todella useita, ja jokainen on luotu vastaamaan tiettyjä tarpeita. Osa alustoista on sittemmin kasvanut ja lisännyt ominaisuuksia, jolloin alustaa on mahdollista käyttää useampiin käyttötarkoituksiin.

Verkkosivujen alustat voidaan jakaa karkeasti kahteen osaan. Kasvava, ja nykyään huomattavasti suurempi osa verkkosivuista toteutetaan sisällönhallintajärjestelmän avulla. Tämä tarkoittaa, että sivustolla on ohjauspaneeli, josta voi esimerkiksi lisätä artikkeleita ja muokata sivujen tietoja. Aiemmin suurempi, mutta nykyään häviävän pieni osa sivustoista, toteutetaan ilman sisällönhallintajärjestelmää. Tämä tarkoittaa, että jokainen sivuston sivu on oma tiedostonsa, ja kaikki muutokset kirjoitetaan suoraan näihin tiedostoihin.

Sisällön helppo hallinta on nykypäivää

Nimensä mukaisesti sisällönhallintajärjestelmä auttaa hallitsemaan sivuston sisältöä (esimerkiksi kuvia ja artikkeleita) yhdestä paikasta. Tiedot tallennetaan tietokantaan, jonka avulla kerran palvelimelle ladattuja tietoja voidaan käyttää useassa paikassa samalla sivustolla.

Helpon tietojen hallinnan lisäksi sisällönhallintajärjestelmän avulla on yksinkertaista asettaa esimerkiksi analytiikan seuraamiseksi erilaisia skriptejä automaattisesti jokaiselle uudelle sivulle. Osassa järjestelmiä on myös mahdollista tuoda lisäosilla uusia toiminnallisuuksia mm. tehostamaan tietoturvaa.

Sisällönhallintajärjestelmiä käytetään mm.
– Blogeissa (mm. WordPress, Blogger)
– Verkkokaupoissa (mm. Magento)
– Nykyään aivan millä tahansa sivustolla (mm. Drupal, Joomla!, Django)

Yksinkertaisuuskin voi toimia

Vaikka sisällönhallintajärjestelmät ovatkin syystä suosittuja, voidaan sivustoja totetuttaa myös ilman sellaista. Yleensä tämä ei kuitenkaan ole tarkoituksenmukaista, mikäli sivustolla on paljon päivitettävää tietoa (verkkokaupat, blogit) tai niitä pitää päästä helposti muokkaamaan. Muussa tapauksessa sisällönhallintajärjestelmää ei käytännössä tarvita.

Ilman taustajärjestelmää sivuston teknistä rakennetta on helpompi hallita ja päivittää, ja siitä voidaan tehdä kevyempi sekä nopeammin toimiva. Tällaisia sivustoja voivat olla esimerkiksi erilaiset kampanja- sekä lasketutumissivut, jotka ovat yksittäisiä kokonaisuuksia, ja joiden nopea toiminta on erityisen tärkeää. Sivun latausnopeus on kriittinen elementti kampanjasivuilla, varsinkin matkapuhelinverkosta vieraillessa.

Kumpi sitten on parempi valinta?

Yksinkertaiselle sivustolle, jolle ei haluta usein päivittyvää tietoa, riittää mainiosti sivusto, jota ei ole toteutettu sisällönhallintajärjestelmällä. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö sivustoa kannattaisi näin toteuttaa. Sisällönhallintajärjestelmän kanssa saatavilla on konkreettinen paikka, josta sivujen tiedot löytyvät, ja uusien ominaisuuksien lisääminen sivustolle saattaa olla yksinkertaisempaa.

Yleisesti ottaen suosittelemme sivustojen toteutusta sisällönhallintajärjestelmän kanssa, vaikkei tietoja tarvitsisikaan päivittää. Rakennamme sivustot siten, että uusien ominaisuuksien lisääminen on tehty mahdollisimman helpoksi, ja artikkeleita on helppoa hallita. Jälkimmäinen on erityisen hyvä asia, mikäli tarkoituksena on kirjoittaa myös blogia.

 

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly