Vastaako digitaalinen markkinointisi liiketoimintatavoitteitasi?

”On selvää, mitä haluamme digitaaliselta markkinoinnilta, mutta ei miten.”
”Tulisipa joku kertomaan, mitä kanavia pitää valita juuri tämän kohdeyleisön tavoittamiseen.”
”Pitäisi löytää jostain digitaalisen markkinoinnin päällikkö.”
”Näitä kanavia, alustoja ja palvelukauppiaita on niin paljon eikä koskaan tiedä, onko se oikea meille.”

Ulkoistetun digimarkkinointipäällikön saapumista edeltävät kutsuhuudot ovat useimmiten jotain edellämainituista. Kuten rakkaalla lapsella, niin myös tällä on monta nimeä: outsourced marketing manager, virtual CMO, ulkoistettu digimarkkinointipäällikkö ja monet muut. Nimellä ei ole kuitenkaan väliä, vaan sillä, mitä yritys siitä hyötyy.

Miten saat digitaalisen markkinoinnin vastaamaan liiketoimintatavoitteitasi?

Ulkoistettu digimarkkinointipäällikkö varmistaa, että digitaalinen markkinointisi pohjautuu sinun liiketoimintavoitteisiisi ja digitaalisen markkinoinnin avainluvut jalostetaan juuri niistä. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi liikevaihto, x määrä liidejä myynnille tai tyytyväiset asiakkaat. Kun tavoitteet on määritetty, strategia viedään käytäntöön saman yrityksen toimesta tai yhteistyössä muiden palveluntarjoajien kanssa.

Ulkoistettu digimarkkinointipäällikkö tuntee yrityksesi liiketoiminnan läpikotaisin ja linjaa digitaalisen markkinoinnin siihen sopivaksi. Hänellä on käytössään tiimi, joka yhdistää eri markkinoinnin osa-alueiden ammattilaiset yhtenäiseksi markkinoinnin voimakoneeksi yritystäsi varten aina strategiasta taktiikkaan ja koodista grafiikkaan.

Edut verrattuna perinteiseen palveluntarjoajaan

Silläkin riskillä, että suututan jonkun, niin haluan vertailla palvelua perinteiseen markkinointitoimistoyhteistyöhön. Erona on se, että ulkoistettua digimarkkinointipäällikköä kiinnostaa, että asiakas tekee voittoa ja saavuttaa liiketoimintatavoitteensa. Usein briiffi on: ”Tässä ovat liiketoimintamme tavoitteet ja tässä asiakkaat. Tehkää suunnitelma ja toteuttakaa ratkaisu, joka siltaa tämän välin.”

Usein tämä tarkoittaa, että toimimme yhteistyössä myös muiden markkinoinnin palveluntarjoajien kanssa saavuttaaksemme yhteisen tavoitteen.

Edut verrattuna inhouse-markkinoijaan

Pidän itse inhouse-markkinoijista ja olen sitä itsekin ollut. In voi kuitenkin olla liian in. Liiketoiminnan kaikkia nyansseja on vaikea nähdä selkeästi, kun on liian lähellä. Ulkoistetun digimarkkinointipäällikköpalvelun kautta pääset käsiksi markkinoinnin resurssiin, joka tuntee yrityksesi liiketoiminnan ja tavoitteet. Hänellä on kuitenkin ulkopuolista näkemystä, laaja kokemus useilta eri aloilta sekä asiantunteva tiimi ja tuorein osaaminen monipuolisista toteutuksista.

Enemmän irti markkinoinnistasi? Tilaa markkinointivinkit sähköpostiisi!

Minkälaiselle yritykselle palvelu sopii?

Ulkoistetun digimarkkinointipäällikköpalvelun valjastaminen ei toki sovi jokaiseen tilanteeseen, mutta siitä on nähty etua monessa kansainvälisessä yrityksessä sekä B2B- että B2C-puolella:

  • Suuret yritykset, jotka haluavat yhtenäistää digitaalista markkinointiaan ja varmistaa, että heillä on käytössään oikeat kanavat ja mittarit, jotta liiketoimintatavoitteet toteutuvat, hyötyvät ulkoistetusta digimarkkinointipäälliköstä. Ulkoistettu digimarkkinointipäällikkö varmistaa myös, että palveluntoimittajat markkinoinnin osa-alueella noudattavat samoja sääntöjä ja tavoittelevat yhteistä tulosta. Palvelu toimii siis myös vahvana lisänä olemassaolevalle markkinointitiimille.
  • Keskisuuret yritykset hyötyvät usein siitä, että ulkoistettu digimarkkinointipäällikkö kohdistaa ja täydentää rajallisempia markkinoinnin resursseja juuri oikeisiin toimintoihin, joilla on suurin vaikutus.
  • Kasvuyrityksille ulkoistettu digimarkkinointipäällikkö mahdollistaa, että suhteellisen nopeasti käytetty rahallinen sijoitus markkinointiin tuottaa mitattavia tuloksia, jotka helpottavat tervettä kasvua. Tällöin mahdollistetaan tarkka ja nopea kasvu.

Edut yrityksellesi

  • Pysyt ajan tasalla siitä, mitkä ovat uusimmat innovaatiot ja miten hyödyntää niitä juuri sinun liiketoiminta-alueellasi.
  • Suunnitelmat viedään käytäntöön saman tahon toimesta.
  • Saat parhaat puolet inhousesta ja outsourcesta.
  • Käytössä ei ole vain markkinointia ymmärtävä tiimi vaan myös henkilö, joka tuntee yrityksesi liiketoiminnan läpikotaisin.
  • Saat vastauksia kiperiin markkinoinnin kysymyksiin helposti ja nopeasti.
  • Liiketoimintatavoitteidesi toteutumista valvotaan.

Jos pohdit, kirjoitinko juuri itsestäni ja tiimistämme ja yritinkö saada sinut ymmärtämään ainutlaatuisen konseptin edut, niin vastaus on kyllä. Kerron myös mielelläni lisää, kun laitat viestiä juha@aboad.fi.

Kirjoittaja

CEO

Juha on se, jolle soitetaan, kun on aika luoda asiakaslähtöistä ja modernia digitaalista markkinointia. Markkinoinnin konseptointi, digitaalinen markkinointi ja mittaus kuuluvat tämän herran erityisosaamiseen.