Toimme asiakassuhteisiin karskia läpinäkyvyyttä

Ei ole salaisuus, että kehitämme toimintaamme asiakassuhteissa sen perusteella, mitä olisimme itse toivoneet tämän alan toimijoilta, kun olimme asiakkaita. Aboadhan koostuu entisistä yritysten markkinoijista, ei ex-mainostoimistolaisista. Olipa kyseessä sitten ketterät vastausnopeudet, asiakkaan liiketoiminnan edun huomioiminen tai mahdollisimman yksinkertaiseksi tehty viestintä asiakassuhteessa, tarkoituksena on tehdä liiketoiminnasta sujuvampaa niin asiakkaille kuin myös itsellemme.

Kohti 100-prosenttista läpinäkyvyyttä

Viimeisin suuri muutos tähän suuntaan oli askel lähemmäs 100-prosenttista läpinäkyvyyttä asiakassuhteessa. Avasimme asiakkaillemme heille tehtävien projektien hallintatyökalut näkyviksi. Tällä varmistetaan, että kaikilla osapuolilla on sama näkymä projekteista, aikatauluista, tarvittavista toimenpiteistä, laskutuksesta sekä mahdollisuus vaikuttaa näihin. Tähän syynä oli se, että näimme selkeän tarpeen avoimempaan viestintään projekteissa ja halusimme viedä sen riittävän pitkälle.

Karskin läpinäkyvyyden riskit

Toki otimme riskin siinä, että nyt asiakas näkee työvaiheemme, aikataulumme ja mahdolliset epäonnistumiset. Eikun hetkonen…eikö sen olisi pitäisi aina olla niin? Karski läpinäkyvyys tarkoittaa, että asiakas näkee sekä hyvän että huonon, jos sellaista on. Jos et uskalla näyttää, miten toimit, et varmaankaan toimi, niin kuin uskoisit asiakkaan hyväksyvän. On myös pakko myöntää, että tällainen läpinäkyvyys tuo tietynlaista lisäsärmää toimintaan. Kun tiedät, että tekemäsi työ on kyseisen asiakkaan nähtävissä jatkuvasti, kiinnität myös enemmän huomiota, että se tulee tehtyä vaaditulla tasolla prosessin jokaisessa vaiheessa.

Enemmän irti markkinoinnistasi? Tilaa markkinointivinkit sähköpostiisi!

Yksinkertainen, vaan ei helppo päätös

Olisi toki vale, jos väittäisin, että tällainen avaus olisi ollut päätöksenä helppo, vaikka se olikin yksinkertainen. Se oli yksinkertainen, koska sen hyödyt kaikille olivat selkeät. Vaikean siitä teki se, että oikeasti avaat enemmän asiakkaallesi, kuin aiemmin, 24-tuntia vuorokaudessa, kaunistelematta ja sellaisena, kun yrityksesi on. Lisäksi on otettava huomioon, että tällaista kehitystä ei ole helppo peruuttaa. Mahdolliset riskit ovat kuitenkin hyvin minimaaliset verrattuna hyötyihin, joten läpinäkyvyyden kehittäminen pelkistä arvoista käytäntöön, on sen arvoista.

Pitää muistaa, että läpinäkyvyyshän näyttää läpi sekä hyvän että huonon.

Haluaisitko sinä kokea karskia läpinäkyvyyttä markkinointiyhteistyössä? Ota yhteyttä sähköpostitse tai soittamalla, niin jatketaan aiheesta.

 

Kirjoittaja

CEO

Juha on se, jolle soitetaan, kun on aika luoda asiakaslähtöistä ja modernia digitaalista markkinointia. Markkinoinnin konseptointi, digitaalinen markkinointi ja mittaus kuuluvat tämän herran erityisosaamiseen.