TikTok 101 – Mikä on TikTok?

Oletko kuullut TikTokista? Lyhyisiin videopätkiin keskittyvästä sovelluksesta, jossa nuoret jakavat humoristisia videoita toisilleen ja koko maailmalle. Tai ainakin näin moni luulee. TikTok on kuitenkin kasvattanut suosiotaan useammissa ikäluokissa ympäri maailmaa. Tässä lyhyt infopaketti siitä, mikä alusta on.

Käyttäjäkunta

TikTok on sosiaalisen median videopalvelu, jossa jaetaan hauskoja sekä lyhyitä videopätkiä muiden käyttäjien kanssa. Maailmanlaajuisesti tilastojen mukaan noin 80% käyttäjistä on 16-34-vuotiaita, mutta sovellusta käyttää myös nuorempaa väkeä. Virallinen ikäraja sovellukselle on kuitenkin tällä hetkellä 13 vuotta.

Sovelluksen taustat

Sovellus perustettiin vuonna 2016 Kiinassa nimellä DouYin ja esiteltiin maailmalle vuosi sen jälkeen. Sovelluksen omistava yritys ByteDance osti vuonna 2017 useamman tunteman Musical.ly:n ja vuonna 2018 se sulautettiin TikTokin kanssa yhdeksi sovellukseksi.

TikTok on noussut maailman toiseksi ladatuimmaksi sovellukseksi ja vain WhatsApp on latausmäärissä edellä tällä hetkellä. Sovellusta on ladattu yhteensä 1,5 miljardia kertaa ja sillä on noin 800 miljoonaa aktiivista käyttäjää kuukausittain. Sovelluksesssa vietetään myös paljon aikaa, ja tutkimusten mukaan nuoret viettävätkin sovelluksen parissa jopa 52 minuuttia päivässä.

TikTokin käyttö

Sovellus tarjoaa käyttäjille nopeasti muuttuvan ympäristön, jossa trendit vaihtelevat viikoittain ellei jopa päivittäin, ja jokaisella on mahdollisuus tulla tähdeksi yhdessä yössä. Erityisesti erilaiset viraalit haasteet ja trendit nousevat nopeasti suosioon alustan käyttäjien keskuudessa.

TikTokia voi selata, vaikka et olisikaan kirjautunut sovellukseen ja alati muuttuvien trendien takia, paras tapa tutustua siellä vallitseviin trendeihin ja ilmiöihin onkin ladata itse sovellus ja lähteä selaamaan sen hetken suosituimpia videoita. Lataat vain sovelluksen puhelimeen sovelluskaupasta ja lähde esimerkiksi selaamaan sovelluksen “discover” osiota. Videot ovat jaoteltuina siellä trendaavimpien aiheiden mukaan.

Sovellukseen ladattavien videoklippien maksimipituus on 15 sekuntia ja klippejä voi yhdistää maksimissaan 60 sekunnin kokonaisuuksiksi. TikTokissa julkaistava sisältö on hyvin usein humoristista, joten markkinoijankin on hyvä lähestyä nuoria huumorin kautta tai mahdollisesti erilaisten vaikuttajien kautta. Sovellus onkin lisännyt vaikuttajamarkkinoinnin kenttään uuden ulottuvuuden, joka kolahtaa erityisesti nuoriin.

Mitä tulee ominaisuuksiin, teknisiin tietoihin ja sovellukseen liittyviin lukuihin on tarkemmat tiedot syytä tarkistaa uusimmista julkaisuista ja tiedotteista tai tilata Digitaalisen markkinoinnin viikkokatsauksen täältä, jotta pysyt perässä sovelluksen nopeatempoisessa kehityksessä sekä ajankohtaisissa markkinoinnin uutisissa.

Tuumasta toimeen

TikTok tarjoaa markkinoijalle taas yhden uuden alustan toteuttaa markkinointia, joten miksi jättää tilaisuutta käyttämättä, kun rauta on kuumaa? Kaikille yrityksille toki alusta ei ole optimaalinen markkinointipaikka, mutta ainakin siitä voi saada iloa kahvitauoille!

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly