Tiesitkö tämän Pinterestistä?

Pinterestissä piilee suuri potentiaali monille yrityksille. Oletko ajatellut toimisiko Pinterest teidän yrityksenne yhtenä markkinointikanavana? Tässä tietopaketti, joka sinun tulisi tietää Pinterestistä ja sen mahdollisuuksista erilaisille yrityksille.

Mikä Pinterest on?

Pinterest on sosiaalisen median alusta, joka perustettiin vuonna 2010. Kanavan käyttäjistä suurin osa on naisia, mutta miesten määrä kanavassa on alkanut kasvaa merkittävästi ja 40% uusista käyttäjistä onkin nykyään miehiä. Kanava tarjoaa mahdollisuuden myös visuaaliseen hakuun ja käyttäjät etsivätkin usein kanavasta inspiraatiota.

Pinterest lukuina

  • Maailmanlaajuisesti 300 miljoonaa aktiivista kuukausittaista käyttäjää
  • 85% käyttäjistä selaa alustaa mobiililla
  • 83% Pinterestin viikottaisista käyttäjistä ovat tehneet ostoksen kuvien perusteella, joissa he näkivät brändin

Keitä Pinterestissä tavoittaa?

Alustan käyttäjät etsivät erityisesti inspiroivaa sisältöä. Tutkimuksen mukaan noin puolet USA:n milleniaaleista käyttää Pinterestiä ja alusta tavoittaa 77% osuuden 25-54 vuotiaista naisista Yhdysvalloissa. Isoimpia kategorioita ovat kiinnostuksen perusteella tarkasteltuna muoti, ruoka, autot, sisustus sekä matkustaminen.

Miten voit hyödyntää Pinterestiä juuri sinun liiketoiminnassasi?

Alustaa voi hyödyntää erityisesti brändimielikuvan luomiseen ja vahvistamiseen. Lisäämällä linkin profiilisi kuviin, saat myös kasvatettua nettisivujesi liikennettä. Juurikin tämä erottaa Pinterestin esimerkiksi Instagramista

Yritystilin avaaminen on helppoa, mutta haasteena on sen visuaalisen ilmeen luominen. Kuten kaikessa toiminnassa, profiilin tulisi olla selkeä ja informatiivinen, mutta myös visuaalisesti miellyttävä.

Kanavassa menestymiseksi on tärkeää luoda sisältöstrategia, joka pohjautuu liiketoiminnan tavoitteisiin.. Kaiken keskiössä ovat kuvat. Tämän takia teksti kannattaa pitää minimissään ja kirjoittaa kuviin selkeitä hakukoneystävällisiä kuvauksia, jotta haettaessa ne ilmestyvät käyttäjälle. Lukijan voi myös ohjata linkin kautta lukemaan lisää tuotteesta nettisivuille, jolloin tekstin saa pidettyä minimissään.

Pinterestin työkalut

Pinterestiltä löytyy oma analytiikkatyökalu, jolla voit seurata tilisi ja kuviesi tehokkuutta. Voit esimerkiksi seurata tilisi ja kuviesi näyttöjä kuukaudessa, mikä sisältö toimii parhaiten sekä kuinka paljon liikennettä sisältöjesi kautta saapuu sivuiillesi.

Pinterestin ad managerin avulla voit mainostaa kuviasi eli Pinnejäsi kohdennetuille yleisöille. Kohdennetun yleisön voi rakentaa niin yrityksen listojen pohjalta, mutta myös esimerkiksi ihmisistä, jotka ovat vierailleet nettisivuillasi, sitoutuneet sisältöihisi Pinterestissä tai sitoutuneet samankaltaisiin sisältöihin.

Pinterestiä voidaan luonnehtia kauppapaikaksi, joten kuvia eli Pinnejä voi olla erilaisia. Perinteisten kuvien rinnalla vot esitellä tuotettasi inforgraafein ja ohjekuvin. Pin voi myös olla niin sanottu “shop the look Pin”, jolloin kuvasta pääsee klikkaamaan suoraan tuotteen sivustolle, josta he voivat ostaa sen. Pinterest on esitellyt myös täysin uuden ominaisuuden, joka mahdollistaa ostosten tekemisen alustalla.

 

Pinterestin mahdollisuudet ovat valtavat, mutta Suomessa sen hyödyntäminen on vielä alkutaipaleella. Näetkö sinä alustassa potentiaalia yrityksellesi? Jos haluat sparrailla kanavan mahdollisuuksista juuri sinun liiketoiminnallesi, ota rohkeasti yhteyttä!

Kirjoittaja

Junior Marketing Analyst

Jenna on Aboadin analytiikkataituri. Erityisesti numeerinen maailma kiehtoo häntä, on kyse sitten vapaa-aikana salilla nosteltavista painoista tai töissä pyöriteltävästä datasta.