Tehosta palveluasi datan avulla

Olemme tässä blogissa jo aiemmin käsitelleet verkkosivuston teknisiä rakenteita, ja miten tehdä oikeanlaisia valintoja uutta verkkosivustoa suunnitellessa. Kaiken sen lisäksi olisi hyvä yrittää panostaa samalla myös tulevaisuuteen. Verkkosivuilta kerätyn käyttäjädatan avulla on mahdollista suunnitella tärkeitä parannuksia verkkosivuille. Kävijät ovat tyytyväisempiä markkinointiisi, ja alkavat tuottaa lisää kassavirtaa. Hauskaa ja helppoa!

Konsepti on varsin helposti ymmärrettävä, mutta käytännössä tämä saattaa olla hieman hankalampaa. Vaikka verkkosivusi keräävät paljonkin dataa, miten sitä sitten tulisi tulkita? Tähän ei ole yksiselitteistä vastausta, ja jokainen tapaus on erilainen. Tässä sinua ehdottomasti auttaa lähin markkinointikumppanisi. 😉

Hyvin toimiva ja tehtävänsä täyttävä verkkosivusto suunnitellaan kävijää varten. Keräämällä erilaista dataa mahdollisimman paljon ja mahdollisimman pitkältä aikaväliltä, tulevaisuuden verkkosivusi tulee rakennettua juuri siten, kuin se kävijää parhaiten palvelee.

Voit esimerkiksi tutkia, mitä reittiä kävijät kulkevat sivustollasi, ja miltä sivuilta he lähtevät pois. Voisitko parantaa heidän kokemustaan esimerkiksi yksinkertaistamalla sivustosi rakennetta tai tarjoamalla kiinnostavampaa sisältöä niillä sivuilla, joilta kävijät lähtevät pois?

Ala heti kerätä nykyiseltä sivustoltasi dataa

Oikeasti, et ehkä tarvitse dataa juuri nyt, mutta se kaikki tulee olemaan sinulle hyödyksi tulevaisuudessa. Mikäli sivustosi jo kerää kävijädataa, onneksi olkoon! Olet 2000-luvulla ja ainakin jollakin tasolla olet ajatellut askelta pidemmälle.

Jos kuitenkin kuulut niihin, joiden sivusto ei kerää kävijädataa, hätä ei ole tämännäköinen. Analytiikka-skriptin asentaminen onnistuu erittäin helposti, eikä vaadi kovin syvällistä tietämystä ohjelmoinnista tai markkinoinnista. Erilaisia analytiikkatyökaluja on useita, mutta ehkä suosituin (ja maksuton) palvelu on Google Analytics. Google Analyticsin voit ottaa käyttöön omalla Google-tililläsi, ja asentaa seurantakoodin verkkosivuillesi. Tämän lisäksi datan keräämiseen ei tarvita muuta.

On hyvä huomioida, että vaikka seurantakoodin asentaminen verkkosivuille ei vaadi tietämystä ohjelmoinnista, on syytä silti olla perillä siitä, miten verkkosivut käytännössä toimivat. Mikäli olet epävarma, kannattaa ottaa yhteyttä omaan markkinointikumppaniisi, ja pyytää heitä asettamaan tämä koodinpätkä verkkosivullesi.

Enemmän irti markkinoinnistasi? Tilaa markkinointivinkit sähköpostiisi!

Parempaa palvelua oikeanlaisella datalla

Verkkosivujen kävijöistä on mahdollista kerätä uskomattoman tarkkaa tietoa (dataa ei ole kuitenkaan mahdollista yksilöidä), joten alusta pitäen on hyvä miettiä, mitä dataa tulisi kerätä. Haluatko tietää, mitkä alasivut ovat suosituimpia tai kuinka monta kertaa yhteydenottolomaketta on täytetty? Nämä ovat yksinkertaisia esimerkkejä, ja on mahdollista kerätä paljon monimutkaisempaakin dataa, mutta perusasioista on hyvä lähteä liikkeelle. Tällä tavalla on mahdollista kerätä tilastoja siten, että ne auttavat sinua rakentamaan parempaa palvelua ja markkinointia jokaisella tasolla. Lisäksi lähtiessäsi liikkeelle perusasioista, saat paremman ymmärryksen sivustosi toiminnasta ja kävijöistä.

Kun sinulla on tarpeeksi dataa, sitä on analysoitava kriittisesti. Tämä vaatii jonkin verran asiantuntemusta, ja onkin suositeltavaa antaa datan analysointi tehtäväksi sellaiselle taholle, joka osaa tehdä oikeat päätelmät. Mitä enemmän tilastoja on kerätty, sitä paremmin niitä voidaan käyttää kehitystyön tukena, ja tarjota asiakkaallesi oikeanlaista sisältöä oikeaan aikaan.

Markkinointi ja kehitys kulkevat käsi kädessä

Kaikki isommat ja yhä suurempi osa pienemmistäkin verkkosivuista kerää tilastoja kävijöistä, eikä tämä ole yllätys. Tekniikka on kehittynyt siten, että dataa voidaan kerätä erittäin huomaamattomasti ja tehokkaasti ilman, että tästä aiheutuu haittaa kävijöille. Tätä dataa hyödyntämällä on mahdollista rakentaa palveluja ja markkinointia tavalla, joka on aiemmin ollut todella kallista ja työlästä.

Keräämällä oikeanlaista kävijädataa, pystyt kehittämään markkinointiasi modernilla ja tehokkaalla tavalla. Kylmien numeroiden kanssa ei tarvitse arvailla (olettaen, että niitä osataan tulkita oikein), ja kävijät ovat huomaamattaan mukana parantamassa palvelua, josta ovat kiinnostuneita. Sinulla on kaikki avaimet onnistumiseen, mutta onnistuaksesi tarvitset avoimen ja kriittisen mielen, sekä hyvän markkinointikumppanin.

 

Kirjoittaja

Chief Technology Officer

Samu on tekniikan mies ja se näkyy. Välillä propellit viuhuvat liiankin voimakkaasti. Aika ajoin Samu osaa kommunikoida myös normaalin ihmisen tavoin.