Tärkeimmät SEO-termit – hakemisto

Kiinnostaako hakukoneoptimointi, mutta et tiedä mitä kaikki aiheeseen liittyvät sanat ja akronyymit tarkoittavat? Kuten muutoinkin uudessa teknologiassa, monet käsitteet on otettu suoraan englannin kielestä, eikä niille välttämättä löydy lainkaan suomennosta. Hätä ei kuitenkaan ole tämän näköinen, sillä olemme koostaneet lyhyen (mutta kattavan) listan oleellisimmista hakukoneoptimointiin liittyvistä termeistä!

Enemmän irti markkinoinnistasi? Tilaa markkinointivinkit sähköpostiisi!

Tässä siis tärkeimmät SEO-termit, jotka sinun tulee ymmärtää vuonna 2017:

Hakukone
Sovellus, joka etsii syötettäessä tietoa hakemistostaan. Esimerkiksi google.com on hakukone, jolla on erittäin laaja hakemisto. Hakukoneet järjestävät hakutuloksiaan erilaisin algoritmein, jotka eivät yleensä ole julkisesti tarkasteltavissa.

SERP
Hakutulossivu (Search Engine Results Page) näyttää hakukoneessa tekemäsi haun tulokset; yleensä melko yksinkertaisena listana.

Orgaaninen haku ja hakutulokset
Orgaaninen haku tarkoittaa hakukoneessa tehtyä hakua. Orgaanisia hakutuloksia ovat kaikki hakutulossivulla olevat hakutulokset, paitsi maksetuilla paikoilla olevat mainokset.

Hakukonerobotti
Tietokoneohjelma, jonka tehtävä on selata internetissä olevia uusia sekä päivittyneitä sivuja ja lähettää tieto hakukoneelle, esimerkiksi Googlelle tai Bingille.

Title
Jokaisella sivulla on title (otsake). Se näkyy käyttäjälle yleensä ainoastaan selaimen välilehden otsakerivillä, mutta tämän lisäksi myös hakukoneen hakutulossivulla. Otsake on merkittävä osa hakukoneoptimoinnissa, sillä se on loogisin ja paras tapa kertoa hakukoneelle, mistä sivulla on kyse.

Meta-kuvaus
Sivun kuvaus, jota käyttävät enimmäkseen hakukoneet. Meta-kuvausta käytetään esimerkiksi hakutulossivuilla yhdessä otsakkeen kanssa, jolloin näistä saadaan koostettua hakukoneen käyttäjälle kattavampi kuvaus hakutuloksen sisällöstä.

Avainsana
Avainsanat voivat olla niin yksittäisiä sanoja kuin kokonaisia lauseita, jotka liittyvät olennaisesti sivun aiheeseen. Avainsanat ovat tarpeellisia erityisesti hakukoneoptimoinnissa, jolloin tarkoitus on nostaa sivun tärkeyttä hakukoneen silmissä.

SEM
Hakukonemarkkinointi (Search Engine Marketing) tarkoittaa markkinointia hakukoneissa. Hakukonemarkkinointia voi tehdä kahdella tavalla: 1) optimoimalla sivustoa sijoittumaan paremmin hakutulossivuilla, tai 2) maksamalla erityisistä mainospaikoista hakutulossivuilla.

SEO
Hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization) tarkoittaa sivuston sijoituksen parantamista hakukoneiden hakutuloksissa.

Domain
Ainutlaatuinen osoite internetissä. Esimerkiksi aboad.fi on domain-nimi. Joskus domain on suomennettuna ”toimialue”.

URL
Sivun osoite. Jokaisella sivulla on oma URL-osoitteensa. esimerkiksi https://www.aboad.fi/blog/ on URL-osoite.

URI
Sivun osoite ilman domain-nimeä. Edellistä esimerkkiä käyttäen URI olisi /blog/.

XML Sivukartta
Tiedosto, jonka tehtävä on toimia karttana hakukoneroboteille. Sivukartta sisältää jokaisen sivustosi URL-osoitteen, joka on julkisesti saatavilla.

robots.txt
Tärkeä tiedosto, jonka avulla on mahdollista kertoa hakukoneiden kaapijoille yksittäisten sivujen olevan kiellettyjä. Voit esimerkiksi kieltää sivustosi ylläpitoon tarkoitettuja sivuja tai muita sivuja, joilla ei ole sisällön kannalta merkitystä.

Follow / nofollow
Hyperlinkille annettava valinnainen, mutta tärkeä attribuutti eli tunniste/lisäominaisuus. Oletusarvoisesti jokainen hyperlinkki on ”follow”-linkki, jolloin hakukonerobotti seuraa linkkiä, minne ikinä se johtaakin. Nofollow-tunnisteella on mahdollista kumota tämä toiminto ja kertoa hakukonerobotille, ettei kyseistä hyperlinkkiä tule seurata.

301 uudelleenohjaus
Uudelleenohjaus tarkoittaa, että käyttäjän klikattua hyperlinkkiä tietylle sivulle, hän ohjautuukin tämän jälkeen automaattisesti jollekin toiselle sivulle. Uudelleenohjauksen voi tehdä monesta syystä, mutta se on aina joko tilapäinen tai pysyvä. 301 uudelleenohjaus on pysyvä uudelleenohjaus, ja kyseinen numero on internet-protokollan mukainen nimi. Tämä kertoo hakukonerobotille tai selaimelle, että kyseinen sivu on vaihtanut URL-osoitetta ja liikenne tulee ohjata uuteen osoitteeseen.

 

Tässä siis lyhyt lista ja johdatus hakukoneoptimoinnin syvään maailmaan. Ymmärtämällä edes nämä termit, olet suuren harppauksen verran lähempänä koko käsitteen ymmärtämistä. Jos haluat tietää aiheesta lisää, ota meihin yhteyttä Facebookissa tai Twitterissä, tai lähetä vaikka sähköpostia suoraan kirjoittajalle osoitteeseen samu@aboad.fi.

 

Kirjoittaja

Chief Technology Officer

Samu on tekniikan mies ja se näkyy. Välillä propellit viuhuvat liiankin voimakkaasti. Aika ajoin Samu osaa kommunikoida myös normaalin ihmisen tavoin.