SEOn ja digitaalisen markkinoinnin trendit (tiivistelmä)

Miltä tulevaisuus näyttää hakukonemarkkinoinnin ja etenkin hakukoneoptimoinnin kannalta? Mozin Gianluca Fiorelli on paneutunut tähän aiheeseen varsin syvällisesti, ja yritänkin nyt tiivistää hänen artikkelinsa tärkeimmät asiat hieman lyhyempään ja helpommin pureskeltavaan muotoon.

Alkuperäinen artikkeli: https://moz.com/blog/seo-and-digital-trends-in-2017

Huom! Kuten alkuperäinen kirjoittaja ohjeistaa, hänen kirjoituksensa tarkoituksena on ennustaa tulevaisuutta, joten siihen pitää suhtautua tietyllä varauksella. Sama koskee luonnollisesti myös tätä tiivistelmää. Vaikka alkuperäinen artikkeli onkin julkaistu jo vuodenvaihteessa, on se silti edelleen ajankohtainen.

Pidemmittä puheitta, mennäänpä siis asiaan.

Google kehittyy vauhdilla. Se julkaisee jatkuvasti uusia tuotteita, tekee agressiivisesti muiden isojen teknologiayritysten tavoin yritysostoja sekä kehittää jo olemassaolevia tuotteita ja palveluita. Vuoden 2016 kehityksen perusteella voidaan päätellä seuraavat asiat:

  1. Google on vakaasti siirtymässä mobiiliin maailmaan. Tästä kertoo esimerkiksi jo vuosia jatkunut mobiilisivujen tärkeydestä saarnaaminen, eikä hakuindeksin siirtäminen mobile-first -periaatteelle kerro mitään erilaista.
  2. Vaikka linkit ovat edelleen elintärkeitä hakutuloksissa pärjäämiseen, Google jatkaa määrätietoista kokeilua erilaisten ennustavien ja yksilöityjen hakukokemusten kanssa.
  3. Puheella tehtävät haut saattavat olla seuraava uusi askel hakukonemarkkinoinnissa. Hieman yllättäen Bing johtaa tätä kisaa etenkin käyttäjien määrässä, mutta tästä lisää hieman myöhemmin.
  4. Koneoppimista on alettu hyödyntää lähes kaikissa Googlen hakutuotteissa. Voimme olettaa, että vuonna 2017 koneoppimista otetaan käyttöön yhä laajemmin ja tehokkaammin.
  5. Mobiilissa maailmassa relevantit lokaalit hakutulokset ovat erittäin tärkeitä. Tätä tuodaan varmasti voimakkaasti esille tulevina kuukausina.
  6. Kuvien ja videoiden hyödyntäminen markkinoinnissa tulee olemaan tapetilla myös Googlessa, sillä esimerkiksi Youtube on Facebookia vastaan helisemässä tällä osastolla.

Mobiili ensin!

Vuonna 2015 Google julkaisi AMP-alustan, joka on ainakin paperilla melko yksinkertainen ja tehokas tapa tuottaa esimerkiksi artikkeleista kevyitä mobiilioptimoituja sivuja. Oikeastaan mobiilikäyttö on ollut Google tärkeää jo aiemmin, mutta AMP-projektin myötä mobiilihaku ei ole enää vain yksi osa hakumarkkinoilla, se käsittää kaiken hakuihin liittyvän.

View post on imgur.com

Yksinkertaisuudessaan tämä tarkoittaa sitä, että usean vuoden työpöytäkoneille priorisoinnin jälkeen, meidän tulee nyt priorisoida mobiililaitteille.

Pitääkö nyt siis siirtyä pelkästään mobiiliin ja jättää työpöytäkoneilla tehdyt haut toissijaisiksi? Ei ihan niinkään, sillä edelleen esimerkiksi verkkokaupat keräävät paljon liikennettä työpöytäkoneilta. Tämän kanssa on syytä pistää jäitä hattuun jo pohtia tarkkaan, mikä on asiakkaiden tavoitettavuuden kannalta tärkeintä.

Tärkeimmät valmistautumistoimenpiteet mobiilia Googlea varten ovat:

  1. Mobiiliversion tuottaminen (tavalla tai toisella), jos sellaista ei vielä ole.
  2. Saman sisällön tuominen saataville sekä mobiilisivustolla että työpöytäsivustolla. Googlen mukaan paras tapa tehdä tämä on tuottaa responsiivinen sivusto.
  3. Järjestellyn datan käyttäminen (structured data)
  4. Käytettävyyden ja käyttökokemuksen huomiointi sivuston suunnittelussa ja optimoinnissa.

Mikäli sivustostasi ei ole olemassa mobiiliversiota, Google käyttää jopa mobile-first -indeksissä työpöytäversiota. Ja oikeastaan, hyvä työpöytäversio on parempi kuin huono mobiiliversio.

Miksi AMP on tärkeä Googlelle

Vaikka AMPiin suhtaudutaan vielä hieman kylmästi, Google ei ole näyttänyt aikeita luopua siitä. Se painostaa edelleen etenkin isoja sivustoja käyttämään AMPia.

Alunperin AMPia käytettiin uutissivustoilla ja blogeissa, mutta viime kuukausina myös reseptisivustojen voi nähdä käyttävän sitä. Niiden lisäksi myös verkkokaupat voivat hyötyä AMP-sivustoista.

AMPin tarkoitus on luoda nopeasti latautuvia, kevyitä versioita esimerkiksi uutisartikkeleista ja tuotesivuista. Tätä varten sivu on rakennettava erityisellä tavalla, jotta se täyttää asetetut standardit. Oikein rakennettu sivu ladataan sitten Googlen välimuistiin, mistä se voidaan tarjota käyttäjälle erittäin nopeasti.

Jos sivustosi on valmiiksi nopea (latausaika alle 3 sekuntia), ei AMPista ole sen suhteen erityistä hyötyä. Suuremmille verkkokaupoille vielä parempi vaihtoehto on kuitenkin PWA  (progressive web app), jotka ovat yleensä erittäin nopeita, ja toimivat puhelimissa sovellusten tavoin. Jopa ilman nettiyhteyttä!

Lisää AMPista esimerkiksi täällä: http://www.thesempost.com/accelerated-mobile-pages-amp-need-to-know/

Lisätietoa nopeuden tärkeydestä: https://www.doubleclickbygoogle.com/articles/mobile-speed-matters/

Enemmän irti markkinoinnistasi? Tilaa markkinointivinkit sähköpostiisi!

Koneet oppivat ihmisten kieltä

Viimeaikaiset panostukset lähes kaikilta isommilta tietotekniikkayrityksiltä ovat johtaneet siihen, että tietokoneet pystyvät oppimaan esimerkiksi kieltä ja tarkoitusta entistä paremmin. Google on jo pitkään suosinut luonnollisen kielen käyttöä nettisivuilla, mutta koneoppiminen tuo tähän täysin uuden ulottuvuuden.

Konteksti on erittäin tärkeä elementti, jotta sanotun tai kirjoitetun asian pystyy ymmärtämään oikein. Tämä tulee olemaan tärkeä osa uusia hakuympäristöjä, kuten Google Assistant ja Google Home, joille on tarkoitus puhua kuin ystävälle (tai palvelijalle).

Toinen tärkeä elementti kontekstin ymmärtämisen lisäksi on luonnollisen kielen ymmärtäminen. Nämä yhdessä tulevat muodostamaan aivan uudenlaisen ympäristön ja kokemuksen hakukonemaailmassa.

Tästä pääsemmekin erittäin mielenkiintoiseen kokonaisuuteen: ääniassistentteihin. Näitä alkaa olla jo yhtä paljon kuin erilaisia alan yrityksiä, mutta suurimmat ja käytetyimmät ovat ehdottomasti (satunnaisessa järjestyksessä):

  1. Cortana (Microsoft)
  2. Google Assistant (Google)
  3. Siri (Apple)
  4. Alexa (Amazon)
  5. Bixby (Samsung)

Mikä tekee tästä sitten niin mielenkiintoisen? Esimerkiksi seuraavat seikat:

  1. 40% ääniassistenttien käyttäjistä on alkanut käyttää sellaista vain 6 kuukauden sisällä
  2. 20% kaikista mobiilihauista tehdään puhuen
  3. Äänihakua käytetään pääasiassa kotona ja autossa
  4. Suurin osa äänihakua käyttävistä oli vuonna 2014 teinejä. He kasvavat, saavat töitä..
  5. Amazon on myynyt kahtena viime vuotena noin 5 miljoonaa Amazon Echo -laitetta

Nämä ovat vakuuttavia lukuja, mutta kuitenkin enemmän totta Yhdysvaltojen markkinoilla, missä ääniassistenteilla on ollut ainakin tähän asti enemmän ominaisuuksia, ja ne ovat täten olleet paljon hyödyllisempiä kuin Euroopassa. Kehitys on kuitenkin nähtävissä, ja voimme odottaa samanlaista adoptiota lähivuosina myös Euroopassa, jopa Suomessa.

Miten tähän voi valmistautua?

Helpoin tapa ainakin tällä hetkellä on käyttää järjesteltyä dataa (structured data), jota hakukoneiden on helppo käsitellä. Tämän datan avulla on tehokasta kertoa hakukoneelle, mistä kullakin sivulla on kyse, sekä tarjota esimerkiksi tuotteista lisää tietoja, kuten hintoja sekä kuvauksia ja kuvia. Tätä dataa käyttää ainakin Google myös mobiilihakutuloksissa. Myös Google Home käyttää järjesteltyä dataa.

Ota brändäys osaksi SEO-strategiaa

Googlelle on tärkeää tuottaa yksilöityjä hakutuloksia, ja se tulee olemaan vielä tärkeämpää Sirin, Alexan ja Google Assistentin myötä. Google käyttää yksilöintiin esimerkiksi selaushistoriaa ja vanhoja tekemiäsi hakuja. Tällä tavoin se yrittää tarjota hakutuloksissaan sellaista tietoa, josta olet todennäköisesti kiinnostunut.

Tätä voi ja kannattaa hyödyntää markkinoinnissa jo nyt. Kohdentamalla sisältöä myös pitkille hakutermeille, joita käyttäjät mahdollisesti voisivat hakea. Käytännössä ideana on tehdä brändistä synonyymi tarjottaville tuotteille ja palveluille. Tämä voidaan saavuttaa kohdentamalla jo markkinointisuppilon alkupäässä oikeaa sisältöä oikeassa muodossa, julkaistuna ja mainostettuna oikeaan aikaan oikeille käyttäjille.

Lisää aiheesta kertoo Jono Alderson:

 

Mieti Bingin käyttöä uudelleen!

On aika muuttaa käsityksesi Bingistä. Sitä ei tule enää miettiä vain ”hakukoneena jossa on kivoja taustakuvia”, sillä Bingiä käyttää suurin osa ääniassistenteista. Siri, Alexa sekä Cortana kaikki käyttävät Bingiä oletushakukoneena. En suosittele edes yrittämään laskea, kuinka monta iPhonea, iPadia, Windows-tietokonetta tai Amazon Echo -laitetta on tälläkin hetkellä aktiivisessa käytössä.

Kun otat tämän käsittämättömän määrän laitteita ja sen myötä käyttäjiä, pystyt ehkä muodostamaan jonkinlaisen kuvan siitä, että Bing ei myöskään tule lepäämään laakereillaan.

Äänihauista voit lukea syvällisemmin Mozin blogista: https://moz.com/blog/how-voice-search-will-change-digital-marketing-for-the-better

Lokaalin markkinoinnin aika

Sosiaalinen, lokaali markkinointi on ollut markkinoijien huulilla jo vuosia. Muistatko vielä aikaa, jolloin Foursquare oli uusi ja jännittävä? Sosiaalista lokaalista markkinoinnista ei enää puhuta erikseen, sillä sen takana olevasta filosofiasta on tullut normaali käytäntö.

Asia on kuitenkin edelleen muuttunut, kiitos ääniassistenttien ja chatbottien. Eikä mobiilihakujen nousu isoimmaksi ole varmasti tätä haitannut. Tämän muutokset vuoksi lokaalimarkkinointi erityisesti mobiilikäyttäjille on aiempaa tärkeämpää ja lupaavampaa.

Ihmisten (kyllä, ihmisten) hakukäyttäytyminen on muuttunut siten, että on normaalia hakea ihmiselle helposti ymmärrettäviä, mutta koneille vaikeita hakutermejä. Aiemmin oli lähes sääntö, että Googlen haussa tulee käyttää sanojen perusmuotoja ja käytännössä vain ns. avainsanoja, esimerkiksi ”ravintola Helsinki”. Vaikuttaako hakutermi ”viiden tähden ravintolat Bulevardilla” nykyaikaisemmalta?

Tällaisten hakutermien hakutulossivuille on tärkeää päästä, mutta se ei välttämättä ole helppoa, eikä jokaiselle pitkälle hakutermille ole järkevää optimoida sisältöä. Koneoppiminen varmasti tulee auttamaan tulevaisuudessa ihmismäisten hakujen yhdistämistä oikeanlaisiin hakutuloksiin.

 

Kirjoittaja

Chief Technology Officer

Samu on tekniikan mies ja se näkyy. Välillä propellit viuhuvat liiankin voimakkaasti. Aika ajoin Samu osaa kommunikoida myös normaalin ihmisen tavoin.