Samun Top 5 työkalut

Markkinointialustoja ja -palveluita on vaikka kuinka paljon, ja ne ovat yleensä pakollista kauraa, kun haluaa esimerkiksi mainostaa tietyssä kanavassa. Googlen kanavissa on käytettävä Googlen alustaa ja Facebookissa markkinoidessa on käytettävä Metan alustaa ja niin edelleen.

Harvemmin tulee mietittyä, mitkä ovat tärkeimpiä työkaluja, ja mitä vaihtoehtoja niille voisi olla. On myös hyvä miettiä työkalut sekä tarpeen että työskentelypaikan mukaan. Kiinteää työpistettä käyttäessä voi panostaa painavampiin ja tehokkaampiin laitteisiin kuin paikkaa usein vaihtaessa.

Tässä omat tärkeimmät työkaluni, jotka sisältävät niin ohjelmistoja kuin laitteitakin.

1. Selain

Käytännössä kaikki markkinointialustat ovat verkkosovelluksia. Poikkeuksia ovat laskentatehoa ja suorituskykyä vaativat sovellukset, kuten kuvan- tai videonkäsittely. Jossain määrin niitäkin pystyy nykyään tekemään selaimessa, mutta pääsääntöisesti ne toimivat natiivisovelluksilla huomattavasti paremmin.

Selaimia on kuitenkin muutamaakin eri sorttia. Firefox, Chrome ja Safari kaikki edustavat eri teknologiaa. Edge ja Brave taas pohjautuvat samaan teknologiaan kuin Chrome, mutta ovat tehneet toteutuksen omalla tavallaan. Yleensä markkinoijan ei tarvitse välittää, mitä selainta käyttää, tärkeintä on valita se, jonka käytöstä pitää eniten.

Itse käytän useampia selaimia, joista tällä hetkellä “pääselaimena” on Firefox. Lisäksi aktiivisessa käytössä ovat myös Chrome ja Brave. Näistä jokaisella on omat vahvuutensa ja jotkut verkkosovellukset toimivat parhaiten tietyllä selaimella.

2. Tietokone

Luonnollisesti tietokone on markkinoijalle tärkeä työkalu. Omalla kohdallani ei ole suurta merkitystä, puhutaanko kannettavasta vai pöytäkoneesta, sillä käytän molempia. Kannettavan tietokoneen suurin etu on luonnollisesti liikuteltavuus, mikä on nykyaikaisessa työssä aiempaa tärkeämpää.

Suurin osa omastakin työstäni tulee tehtyä läppärillä, tarkemmin sanottuna Macbook Prolla. Sitä on helppo kuljettaa mille tahansa työskentelypisteelle. Kotitoimistolla hyvin usein kuitenkin valinta osuu pöytätietokoneeseen, jos työskentelyssä ei tarvita erikoisohjelmistoja. Niistäkin suuri osa toimii myös pöytätietokoneella.

3. Koodieditori

Koodieditori ei ole ihan jokaisen markkinoijan vakiotyökalu, mutta verkkosivujen rakentamisessa välttämätön työkalu. Sen lisäksi koodieditori on varsin hyödyllinen myös seurantakoodeja tarkastellessa ja muissa koodinpätkien tarkastelua vaativissa töissä.

Oma valintani on Visual Studio Code, joka on laajalti pidetty ja käytetty maksuton editori. Vaikka se ei olekaan kaikista kehittynein ja monipuolisin vaihtoehto, on se kuitenkin yksinkertaisuudessaan riittävä rakentamaan jopa WordPress-sivustoja.

4. Videoneuvottelusovellukset

Etäorganisaationa kaikki tapaamisemme pidetään jonkin videoneuvottelusovelluksen avulla. Aboadilla käytämme lähtökohtaisesti sitä alustaa, jota asiakkaammekin käyttää. Useimmin käytämme Microsoftin, Zoomin ja Googlen sovelluksia, joissakin harvoissa tapauksissa jotain muuta.

Kalenterin, sähköpostin ja selaimen ansiosta matkapuhelin – edes älypuhelin – ei ole enää mielestäni yhtä välttämätön kuin aiemmin. Toki aina mukana oleva minitietokone helpottaa kommunikointia, mutta yhä useammin ilmankin pärjää.

5. Hyvät äänilaitteet

Mukavat ja hyvälaatuiset kuulokkeet ovat tärkeä osa työtämme. Joskus etäpalaverit saattavat venyä pitkiksi, jolloin kuulokkeita tulee olla mukava käyttää pidempiäkin aikoja kerrallaan. Sen lisäksi on tärkeää pystyä peittämään häiriöäänet meluisammassa paikassa työskennellessä.

Kuulokkeiden lisäksi myös hyvältä kuulostava mikrofoni on tärkeä, jotta palavereissa ja äänitteissä äänenlaatu pysyy riittävän hyvänä. Huonolaatuinen ääni ei ole mukavaa kuunneltavaa, joten se auttaa myös asiakaskokemuksen laadun ylläpitämisessä. Ääni on aina tärkeämpi kuin kuva, ellei kyse ole puhtaasti esimerkiksi ruudun jakamisesta.

Käyttämäni äänilaitteet riippuvat työskentelypaikasta. Jos työskentelen “kiinteällä” työpisteellä, valitsen järeämmät työkalut. Mikrofonina toimii tällöin Røde Procaster ja kuulokkeina Beyerdynamicsin suljetut kuulokkeet. Liikkeellä valinta kohdistuu useimmiten Applen Airpods -kuulokkeisiin, jotka sisältävät myös mikrofonin. Sen lisäksi läppäristä löytyy ilmeisen hyvänkuuloinen mikrofoni.

Kunniamaininnat

Yllämainitut ovat tärkeimmät työkalut töiden tekemisen kannalta, mutta toki arsenaaliin kuuluu myös muita työkaluja, jotka helpottavat ja tehostavat työnkulkua. Ergonomiaa ei myöskään sovi unohtaa, ja se on nykyaikaisessa työssä yhä suuremmassa roolissa. Omaan työnkulkuuni sopii myös muistivihon korvaaminen tabletilla ja stylus-kynällä. Sekä kotona että työpisteelläni minulla on myös käytössä sähköpöydät, jotta voin asettaa työskentelyasentoni juuri sopivaksi.

Uusimpana lisäyksenä mainittakoon myös Yubikey-turva-avain, jonka avulla esimerkiksi Google-tilille kirjautuminen käy turvallisesti ja helposti. Myös useissa muissa palveluissa on mahdollista käyttää fyysisellä turvatikulla kirjautumista.

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly