Pidä huolta display-kampanjoistasi

Googlen Display-verkosto on hyvä tapa löytää uusia, kiinnostuneita asiakkaita ja tavoittaa vanhoja uudelleen. Jotta Display-kampanja toimisi oikein, sitä tulee kuitenkin ylläpitää jatkuvasti. Se ei välttämättä ole aina ihan yksinkertaista, mutta muutamilla perusasioilla pääsee jo todella pitkälle.

Kampanjat järjestykseen

Tuntuuko kampanjoiden välillä navigointi työläältä? Ehkä välillä joudut klikkailemaan auki useita eri kampanjoita ennen kuin löydät oikean? Todella yleistä on, että kampanjoita ei ole järjestelty eikä nimetty hyvin. Sen vuoksi hallinnointi saattaa olla turhauttavaa ja viedä liikaa aikaa tuottavalta työltä.
Samun vinkit: Nimeä kampanjat ja mainosryhmät tyypin, kohdistustavan ja teeman mukaan, jolloin liikkuminen kampanjoiden ja mainosryhmien välillä on nopeaa. Kiinnitä myös huomiota siihen, että mainosryhmässä olisi vain samaan teemaan liittyviä mainoksia.

Miltä mainoksesi näyttävät

Vaikuttaa ehkä itsestäänselvältä, että mainoksen sisällöllä on vaikutusta mainoksen tehoon. Usein mainokset tehdään nopeasti hutiloiden, eikä niiden välittämään viestiin kiinnitetä huomiota. Lisäksi on yleistä, että mainoksista ei tehdä uusia versioita, joissa kokeillaan erilaisen viestin toimivuutta.
Samun vinkit: Tee säännöllisesti uusia mainoksia siten, että ne eroavat toisistaan vaikka vain vähän. Tällä tavalla selvität samalla, millainen viesti tavoittelemaasi kohderyhmää kohtaan toimii ja millainen taas ei. Kiinnitä myös huomiota kuvitukseen ja etenkin sen yhtenäisyyteen sekä laatuun.

Enemmän irti markkinoinnistasi? Tilaa markkinointivinkit sähköpostiisi!

Parantele kohdistusta

Mainosten kohdistaminen oikein ei ole helppoa, eikä välttämättä nopeaakaan. Joskus eri kohdistuksia pitää etsiä järjestelmällisesti ja kauan. Pidä mielessä erilaiset kohdistustavat ja käytä laajasti eri mahdollisuuksia. Myös niiden osalta on syytä kokeilla, mikä toimii ja mikä ei.
Samun vinkit: Seuraa mainosten sijoittelua ja suodata näistä huonoja sekä epäilyttäviä pois. Kokeile myös luoda omia yleisöjä, sillä valmis yleisövalikoima täyttää markkinoijan tarpeet melko harvoin. Youtuben lapsiin vetoavat kanavat ovat display-kampanjoissa paha riesa, mutta niiltä pystyy puolustautumaan negatiivisilla avainsanoilla. Suosittelen tekemään negatiivisia avainsanalistoja helpottamaan niiden käyttämistä.

Seuraa suorituskykyä

Mainosten suorituskykyä on hyvä seurata sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Pitkän aikavälin seuraaminen antaa tietoa suorituskyvyn kehityksestä, kun taas lyhyen aikavälin seuraaminen antaa akuuteinta tietoa vallitsevasta tilanteesta.
Samun vinkit: Seuraa kampanjoiden, mainosryhmien ja mainosten klikkausprosentteja. Myös sijoitteluja on syytä katsoa: sieltä näet, mitkä sivustot rohmuavat sivunäyttöjä antamatta yhtään klikkausta takaisin. Jos olet asettanut konversioita, kannattaa tietysti seurata myös niitä.

Tässä kaikessa on lopulta kyse mainosten suorituskyvyn parantamisesta sekä oman työn tehostamisesta. Näillä vinkeillä pääsee jo pitkälle, mutta ne ovat vasta alkua. Kampanjoita voi optimoida vaikka kuinka monella eri tavalla, jotka vielä entisestään tehostavat kampanjan suorituskykyä. Älä kuitenkaan unohda, kuka kampanjoita ylläpitää. Tee siitä itsellesi mahdollisimman vaivatonta suunnittelemalla kampanjoiden rakenne järkevästi.

 

Kirjoittaja

Chief Technology Officer

Samu on tekniikan mies ja se näkyy. Välillä propellit viuhuvat liiankin voimakkaasti. Aika ajoin Samu osaa kommunikoida myös normaalin ihmisen tavoin.