Organisaatiolle Twitter-tili – mitä kannattaa huomioida?

Kerrotko lyhyesti kuka olet ja mitä teet?

Olen Johanna Salovaara ja työskentelen viestintäkonsulttina Ground Communicationsilla. Käytännössä autan erityyppisiä, lähinnä B2B-organisaatioita viestimään paremmin. Tuotan sisältöjä, suunnittelen ja valmennan. Missioni on vähentää jargonin määrää maailmassa ja saada yritykset ja niiden asiantuntijat puhumaan selkeämmin.

Minkälaisen organisaation viestintäkanavaksi Twitter sopii parhaiten?

Järjestöt Suomessa ja ympäri maailmaa ovat valjastaneet Twitterin erityisen hyvin palvelemaan omia tavoitteitaan: saamaan äänensä kuuluviin, nostamaan epäkohtia päivänvaloon ja kampanjoimaan tehokkaasti. Yrityksille ja yksittäisille asiantuntijoille Twitter on loistava kanava tiedon jakamiseen ja vaikuttamistyöhön. Twitterissä voit käydä keskustelua julkisesti suoraan haluamasi henkilön tai organisaation kanssa.

On tärkeää, että viesti tavoittaa oikean yleisön. Minkälaista yleisöä kanavan kautta tavoittaa?

Vaikuttajat, päättäjät, poliitikot, toimittajat, mielipidevaikuttajat. Ainakin.

Mitä pitää ottaa huomioon, kun haluaa aktivoitua kanavassa?

Kannattaa kouliintua ensin kanavan teknisessä puolessa – tägäykset, hashtagit, linkkaukset ynnä muut haltuun. Kun jakaa artikkeleita, kannattaa muotoilla itse twiitin tekstisisältö eikä mennä valmiiksi tarjotulla otsikolla. Toivoisin, että ihmiset laskisivat aina ensin kymmeneen, tai vaikka sataan, ennen kuin twiittaavat tunnekuohuissaan. Tämä parantaisi kanavan keskusteluiden laatua ja ilmapiiriä huomattavasti.

Mitä hyötyä kanavan käytöstä on?

Voisi kysyä myös niin, että mitä organisaatio maksaa menetetystä näkyvyydestä tai tavoittavuudesta, ellei ole kanavassa. Tavoittavuus on parhaimmillaan erinomainen – yksittäinen twiitti saattaa levitä kauas omasta kuplasta. Twitterin aktiivinen käyttö treenaa myös kirkastamaan ja tiivistämään omia ajatuksia merkkirajoituksen takia.

Enemmän irti markkinoinnistasi? Tilaa markkinointivinkit sähköpostiisi!

Mitä riskejä Twitterin käyttöön liittyy organisaatiolle?

Jos jossain some-kanavassa tapahtuu skandaali, se on todennäköisesti juuri Twitterissä. Kanava on kiivastempoinen, ja organisaatioiden kohdalla riskit voivat liittyä esimerkiksi henkilöstön tai johdon ajattelemattomaan, vaikka rasistiseen tai seksistiseen, twiittailuun. Riskejä ei voi sataprosenttisesti hallita, mutta kouluttamalla pääsee pitkälle.

Onko jotain vääriä Twitter-uskomuksia, joita haluat oikaista?

Twitter ei ole pelkkiä kohuja ja skandaaleita, vaikka kanavasta välillä saattaa saadakin sellaisen kuvan. Twitter on kelpo kanava löytää tietoa, organisaatioita ja avainhenkilöitä aiheista, jotka sinua kiinnostaa.

Miten sinä ja yrityksenne voitte auttaa meidän lukijoitamme?

Me Groundilla autamme käymään parempaa ja hedelmällisempää dialogia. Vahvuutemme on organisaatiosi yhteiskunnallisen merkityksen ymmärtäminen ja viestinnän kytkeminen tähän niin kutsuttuun isompaan kuvaan. Liikumme joko strategisella tasolla tai teemme avaimet käteen -viestintää, tarpeistasi riippuen.

 

Kirjoittaja

CEO

Juha on se, jolle soitetaan, kun on aika luoda asiakaslähtöistä ja modernia digitaalista markkinointia. Markkinoinnin konseptointi, digitaalinen markkinointi ja mittaus kuuluvat tämän herran erityisosaamiseen.